Dead to Rights: Retribution

Toen ik de allereerste Dead to Rights speelde op mijn Xbox zat ik van begin tot einde aan mijn beeldscherm gekluisterd. Samen met mijn trouwe hond hield ik als een ware Kung Fu-meester de straten van Grant City veilig. Na een minder succesvol tweede deel heeft Volatile Games het roer omgegooid en proberen ze met Dead to Rights: Retribution een frisse, nieuwe start maken.

Hand-to-hand combat

Grant City is al een tijdje niet meer de wereldstad die het ooit was, eerlijkheid en veiligheid hebben plaats moeten ruimen voor corruptie en criminaliteit. De politie staat dan ook machteloos tegenover het massale aantal bendes die de nachtelijke straten in hun bezit nemen. Het is dan ook maar goed dat Jack Slate en zijn trouwe viervoeter Shadow weer helemaal terug zijn.

De Dead to Rights-franchise heeft altijd al geprobeerd de perfecte balans te bereiken tussen vechten en schieten. In dit nieuwe deel ligt de focus echter op de hand-to-hand combat. Lichaamsdelen breken, tegenstanders ontwapenen en als levend schild gebruiken, je zal het allemaal zelf kunnen doen als je de juiste knoppencombinaties maar weet te vinden. In tegenstelling tot andere games zullen de tegenstanders niet in hun eentje het gevecht aangaan, maar zullen ze je in groepen aanvallen. Om deze situaties aan te kunnen kan je door middel van een druk op de knop heel snel van target wisselen. Stel, je bent een gangster in elkaar aan het meppen terwijl er iemand achter je komt lopen. Dan kan je je bliksemsnel omdraaien, hem een trap tegen zijn gezicht geven en je aandacht weer naar je eerste target verplaatsen.

Tot slot zijn er nog de finishing moves, waarbij je na een dodelijke combo je tegenstander nog een brutale botten- en schedelbrekende mep verkoopt. Wanneer je een gangster op de grond krijgt terwijl je een wapen in je handen hebt, kan je ervoor kiezen om hem in de meest letterlijke wijze lood te laten eten. Deze finishing moves gaan uiteraard gepaard met de nodige blood en gore.

M-16’s en K-9’s

Slow Motion is naar vaste gewoonte weer in het spel ingebracht en dit zorgt voor coole vuurgevechten. De Slow Motion is vooral handig om een groepje gangsters in enkele seconden om te leggen. Terwijl je kogels ontwijkt schiet je drie vijanden met een welgemikt schot door het hoofd. Jammer genoeg bestaan de levels niet uit grote, vrije omgevingen en op deze manier word je als het ware gedwongen om over te schakelen op hand-to-hand combat.

Je staat er ook niet alleen voor, regelmatig zullen andere agenten je helpen met je opdrachten. Deze bots zijn echter niet zo slim en veel hulp moet je dan ook niet verwachten. Shadow, je trouwe K-9 hond, zal je in elke missie met hand en tand (in deze situatie: poot en tand) verdedigen. Shadow zal automatisch heel wat nuttige dingen doen, maar als je iets specifiek nodig hebt kan je hem bevelen om een bepaalde tegenstander aan te vallen, op een bepaalde plek te schuilen of kogels te apporteren.

Naast Jack zal je in Dead to Rights: Retribution ook de controle kunnen nemen over Shadow. Tijdens deze levels zal je onder bepaalde voorwerpen door kunnen kruipen om de bendeleden tijdens een verrassingsaanval uit te schakelen. Hierbij kan je bijvoorbeeld mensen op de grond gooien door ze te bespringen. Zodra een vijand op de grond ligt kan je ervoor kiezen om hem te verstikken of zijn strottenhoofd eruit te bijten en als je merkt dat Jack in de problemen zit, kan je blaffen om voor afleiding te zorgen. Wanneer je met Shadow speelt krijgt de game een blauw-zwarte kleur over zich heen en zullen vijanden een dikke rode rand om zich heen krijgen. Ook zal je tegenstanders door muren en auto’s heen kunnen zien, een soort X-Ray vision dus.

Voorlopige conclusie

Het ziet er naar uit dat Dead to Rights: Retribution genoeg actie en geweld bevat om heel wat mensen voor zich te winnen. De mappen zijn goed uitgewerkt en ook de hand-to-hand combat werkt naar behoren. De levels die je als Shadow speelt zijn een leuke afwisseling en dit is dan ook mijn favoriete onderdeel in het spel. Toch laat Dead to Rights: Retribution me met een leeg gevoel achter. De graphics mogen toch wel wat beter, de actie loopt niet altijd even vlot en het spel loopt het gevaar om repetitief te worden.

Volatile Games heeft belooft om de Dead to Rights-franchise over een andere boeg te gooien en lijkt hier naar mijn gevoel wat tekort in te schieten. Dead to Rights: Retribution zal ergens in 2010 verschijnen. De ontwikkelaars hebben dus nog genoeg tijd om eventuele aanpassingen te maken.

  1.   
    Overload14's avatar

    ik heb de 2 es gespeeld. Was een heel leuke game. En shadow is awesume

  2.   
    Stranqer's avatar

    ziet er goed uit! mooie preview trouwens.

  3.   
    holyscope's avatar

    jawel