Command & Conquer 4: Tiberian Twilight

De eerste Command & Conquer (C&C) was de allereerste game die ik speelde op de PC. Ik vond de game fantastisch. Een serieuze generaal die tegen me praatte en mij opdrachten gaf om vervolgens te strijden tegen de vijandelijke Brotherhood of NOD. Sinds dat eerste deel heb ik de franchise altijd in de gaten gehouden en hoewel de Red Alert-serie mij meer aansprak, ben ik toch blijven spelen met alle delen uit de originele Command &Conquer-serie en ook het vierde deel zal niet aan mij voorbij gaan.

De vier C’s

De presentatie die wij te zien kregen van Command & Conquer 4: Tiberian Twilight was een presentatie vol herkenning. De franchise heeft namelijk een duidelijke basis en aan die basis wordt nooit getoornd. Toch wist producer Mike Glosecki ons te vertellen dat het voor de ontwikkelaars draait om vier Cโ€™s. Conclusion, Classes, Crawler en Career.

Conclusion

Om te beginnen met het verhaal kan ik vertellen dat zij de gehele verhaallijn met de grote schurk Kane willen afsluiten. De saga moet tot een einde komen en hoewel ons duidelijk werd gemaakt dat dit niet de laatste Command & Conquer zal zijn, kunnen we er voorzichtig vanuit gaan dat Kane niet meer zal verschijnen na dit vierde deel. Daarbij zal het verhaal een stuk serieuzer zijn dan de voorgangers. Waar het eerste deel zeer serieus was werden het tweede en het derde deel steeds komischer en losser. Command & Conquer 4: Tiberian Twilight zal net als het eerste deel een serieuze ondertoon krijgen.

Classes

De grootste verandering in dit deel zal ongetwijfeld de toevoeging van klassen zijn. Voor elke missie zul je als speler moeten kiezen met welke tactiek je zult spelen. Je kunt kiezen tussen offensive, defensive en support. De offensieve klasse bestaat vooral uit aanvallende grond-eenheden. Voor aanvallende missies zal deze klasse goed van pas komen. Met de defensieve klasse zullen spelers onder andere verdedigende turrets kunnen bouwen en andere defensieve gebouwen kunnen neerzetten op het slagveld. De Support-klasse zal vooral bestaan uit vliegende eenheden. De keuze voor verschillende klassen is een bijzondere, want je moet nu per missie nadenken en kiezen voor de beste strategie.

Crawler & Career

De derde C staat voor Crawler en deze kennen wij natuurlijk allemaal al uit eerdere delen. De Crawler is de mobiele basis van de legers en van daaruit kunnen gebouwen worden opgezet. Hij zal uitgerust zijn met wapens om te zorgen dat hij niet meer zo kwetsbaar is. Ook de experience points (de vierde C) komen terug om te zorgen dat je zuinig blijft op je troepen. Goed opgeleidde troepen zullen namelijk terugkomen en steeds kostbaarder worden.

Voorlopige Conclusie

Command & Conquer 4: Tiberian Twilight zal een nieuw deel in de C&C-reeks worden zoals wij dat allemaal gewend zijn. Dit is goed nieuws voor de fans, want zij houden van deze games. Toch valt het op dat de veranderingen niet groot zullen zijn en dat zou misschien wel eens tijd worden in deze serie. Natuurlijk zijn de units weer anders en kunnen we kiezen uit klassen, maar veel verder gaat het niet. Toch moet ik wel toegeven dat het er weer heerlijk uitziet met fantastische dynamic lighting en een geweldig schademodel op de voertuigen. Tel daarbij op de co-op en vijf tegen vijf multiplayer en de fans zullen wederom gaan smullen van een nieuw deel in de Command & Conquer-franchise.

  1.   
    brotherNL's avatar

    screens zien er wel vet uit.

    goede preview peter ๐Ÿ˜‰

  2.   
    xizaaR's avatar

    Zelf sreekt dit deel me niet zo aan,ben ook altijd trouw geweest aan C&C,maar deze valt me tegen op vooral 2 manieren.

    1)Is dat Kane weg is.Vond hem altijd geweldig.
    2)Is dat de oude units er niet meer zijn/er niet meer op lijken. ๐Ÿ™

  3.   
    STRAIGHT FLUSH's avatar

    ik vraag mij af of er ook nog infanteristen zijn. en dan bedoel ik dus soldaten niet zoveel voertuigen.
    alleen ze laten niet veel van de basis zien.
    hopelijk komt ie op de ps3.

    GRz Gameshark 8)

  4.   
    Rock-in's avatar

    ChielB schreef, "Kane is nog niet weg, dit wordt zijn ‘afscheid’ pas. ๐Ÿ˜‰ "

    Dat zal wel een knaller worden, gezien de aliens en alle gekkighied uit C&C3. ๐Ÿ˜›

    Ik weet het nog niet, eerst maar eens wat ingame video’s. ><

  5.   
    nummer13's avatar

    Ik vond alleen de eerste C&C spellen leuk toen alles er nog echt uit zag.
    Maar al die neppe robots en zo is het niet meer echt realistisch.
    Ik ben nu alleen nog fan van Generals want daar is het allemaal een stuk realistischer.

  6.   
    AspireKill_'s avatar

    heb nooit graag C&C gespeeld, maar dat ligt denk ik aan mezelf..
    Is gewoon niet zo mijn game ๐Ÿ˜‰

    Btw, lekker door te lezen preview! 8)

  7.   
    GraveDevil's avatar

    ”nummer13″ schreef, "Ik vond alleen de eerste C&C spellen leuk toen alles er nog echt uit zag.
    Maar al die neppe robots en zo is het niet meer echt realistisch.
    Ik ben nu alleen nog fan van Generals want daar is het allemaal een stuk realistischer."

    Jij bent zeker niet bekend met de termen ‘sceince-fiction’ en ‘fantasie’?

  8.   
    STRAIGHT FLUSH's avatar

    boxer schreef, "

    ”gameshark” schreef, "ik vraag mij af of er ook nog infanteristen zijn. en dan bedoel ik dus soldaten niet zoveel voertuigen.
    alleen ze laten niet veel van de basis zien.
    hopelijk komt ie op de ps3.

    GRz Gameshark 8) "

    Er is eigenlijk geen basebuilding meer he"

    wat is er dan nog leuk aan. zo’n spel bestaat al en dat heet endwar.

  9.   
    michel 22's avatar

    ik hoop dit snel weer te kunnen spelen want c/c tiberium wars was zo uitgespeeld ben weer toe aan nieuw leven xD ๐Ÿ˜€

  10.   
    b00m666's avatar

    WE WANT KANE:D

  11.   
    brambo69's avatar

    you cant kill the mesiah bitches

  12.   
    MODwarfare2's avatar

    Ik ga voor supreme commander 2.

  13.   
    game-gast's avatar

    ziet er leuk uit, maar is hij beter dan supreme commander? ๐Ÿ˜•

  14.   
    Appie Wappie's avatar

    Mischien halen ze in Red Alert 4 Kane er weer bij, hij zat ook in het einde van Red Alert 1.. Maar vind wel jammer dat base building helemaal weg is (werd per deel al minder, ook met muren bouwen etc) , en dat het zo op snelle game play is ingesteld (denk om de multi player aantrekkelijker te maken).