Operation Flashpoint 2: Dragon Rising

Afgelopen week mochten wij aantreden bij het preview-evenement van Operation Flashpoint: Dragon Rising. In een fort van nog voor de Eerste Wereldoorlog in het Belgische Koningshooikt beleefde ik een dag om nooit te vergeten met actie, schieten en spanning tot op het bot. Ook mochten we natuurlijk aan de slag met de game en voor de gamers die van een uitdaging houden gaat dit een zeer realistische en intense titel worden.

Realisme in real life en in de game

De bedoeling van de dag was om een aantal missies uit het spel na te spelen met Airsoft wapens op een fantastisch oud fort. Persoonlijk mocht ik aan de slag met een replica van een AK-47, met hetzelfde gewicht en hetzelfde uiterlijk als het echte wapen. De journalisten werden verdeeld in twee teams (België tegen Nederland) en vervolgens mochten wij aan de slag met real-life capture the flag, search and destroy en een escort missie. De spanning was ondragelijk en met onze camouflagepakken was het heerlijk om de vijand (de Belgen) te besluipen.

De game wil eigenlijk precies hetzelfde. In de preview-code werd al snel duidelijk dat Operation Flashpoint: Dragon Rising voor echte hardcore-gamers bedoeld is. Als je één keer geraakt wordt is de kans groot dat je niet meer opstaat. Mocht je het geluk hebben om het te overleven, dan zul je absoluut niet beter worden. Als je in je been wordt geraakt kun je het bloeden stoppen, maar mank lopen zul je tot een savepoint of het einde van de missie. Het realisme gaat verder dan de verwondingen. Zo zul je altijd een squad aansturen en zonder deze mensen is het onmogelijk om dit spel uit te spelen. De opties voor het aansturen van je mannen zijn zeer uitgebreid en dit is naar mijn mening iets teveel uitgewerkt. Zoals producer Sion Lenton mij al wist te vertellen is Operation Flashpoint: Dragon Rising vanaf het begin opgebouwd om te draaien op consoles. Vergeleken met het eerste deel(PC only) betekent dit dat er veel minder knoppen te gebruiken zijn. Bij het aansturen van de manschappen is dit behoorlijk vervelend, aangezien je meestal drie ingame menuutjes door moet om een order te geven. De leercurve hiervoor is pittig en het voelt alsof er net teveel opties te kiezen zijn voor het gebruik met een controller en dat is jammer.

Intensiteit in real life en in de game

De intensiteit is daarentegen een van de betere onderdelen van Operation Flashpoint: Dragon Rising. Al bij het eerste gevecht van de eerste missie wordt het duidelijk dat het niet heel makkelijk is om de tegenstanders te zien en dat je gebukt moet blijven om niet geraakt te worden. Alle vuurgevechten spelen zich af van middel- tot grote afstanden en het is dus zaak dat je je manschappen continu laat vuren en flanken. Zonder je mannen sterf je namelijk snel en gamers die Halo of Gears of War gewend zijn zullen behoorlijk moeten wennen aan de moeilijkheidsgraad.

Terug naar onze perstrip in België, waar we via vuurgevechten de intensiteit van de game goed benaderde. Je wilt namelijk niet geraakt worden, want Airsoft balletjes doen behoorlijk pijn. Gelukkig hadden we in het Nederlandse team goede tactieken. Zo moesten wij in het donkere fort een bazooka opsporen en terugbrengen naar het kamp. Ons plan was om zonder licht en op de tast naar binnen te gaan. Gelukkig pakte dat goed uit want de Belgen, die wel hun lichten gebruikten, waren goed zichtbaar voor ons. Uiteindelijk wisten wij met 2-1 te winnen en verloren wij alleen de Search & Destroy missie.

De toekomst

Terug naar de game, die net als ons potje Airsoft in België de realiteit erg goed weet te benaderen. Zo zullen er rond de dertig voertuigen te besturen zijn in de game, van tanks tot jeeps en helikopters. Helaas zal het niet mogelijk zijn om met vliegtuigen aan de slag te gaan. Realistisch zijn ook de graphics. Het 225 vierkante kilometer grote eiland Skira ziet er bijzonder gelikt uit en omdat ook de wapens zeer realistisch reageren, benadert de belevenis inderdaad het echte leven van een soldaat, voor zover een gamejournalist daarover kan oordelen natuurlijk. Zo is het herladen van een bazooka een langdurig en vervelend proces. Druk met een raketwerper op je schouder op de herlaadknop en je personage zal eerst bukken, de bazooka pakken en een nieuwe raket in het apparaat laden wat toch zeker wel twintig seconden duurt.

Een uitgebreid gesprek met de producer van Operation Flashpoint: Dragon Rising, Sion Lenton, heeft ook meer licht geworpen over de toekomst van de franchise. Zo zal de game zeker voorzien worden van downloadable content. Hij vond mijn idee van een Europees leger erg goed, dus wellicht kunnen we dat in de toekomst verwachten naast het huidige Amerikaanse leger. Ook is de game voorzien van een moraal-systeem, waarbij zowel tegenstanders als medestrijders kunnen vluchten als het te moeilijk wordt.

Voorlopige conclusie

Operation Flashpoint: Dragon Rising belooft een spannende en zeer realistische shooter te worden. Grafisch ziet het er goed uit, het gebied is met 225 vierkante kilometer zeer uitgebreid en de moeilijkheidsgraad is hoog. Daarnaast zitten er genoeg voertuigen in deze sandbox en kunnen echte fanaten aan de slag met een gevarieerd arsenaal aan zeer gelikte wapens. Het is wel jammer dat de A.I. van de tegenstanders op dit moment nog niet perfect is en dat het keuzemenu voor het aansturen van mannen net te groot is om het simpel en snel te houden. Het duurt nog even voordat we vanaf 8 oktober allemaal kunnen genieten van Operation Flashpoint, dus er is nog tijd genoeg om vooral de A.I. en het kleine aantal bugs te fixen. Als dat gebeurt is lijkt het erop dat Operation Flashpoint: Dragon Rising een fantastische ervaring zal worden voor de echte hardcore gamers.

  1.   
    Alfa Warrior's avatar

    Hey ik zie op de screen zelfs een Javelin missle (met instelbare vuur-modes) dat ziet er zeker wel vet uit en mooie Preview trouwens. 8)

  2.   
    DeAdSeYe's avatar

    Ik lees in de previeuw tot deel 1 (pc only) was. Dit is helemaal niet waar. Op de xbox 1 kwam Operation flashpoint ook op uit. Alleen meer uitgewerkt minder bugs en zag er mooier uit. Deze kwam uit onder de naam Operation Flashpoint Elite. 🙄

  3.   
    Thazero's avatar

    Lijkt me erg vet, alleen ik hoop niet dat het zo’n bugfest word als Arma 2.

  4.   
    cyberman12's avatar

    Het najaar = heerlijke games

  5.   
    martyntjee's avatar

    ik wil dit hebbe 😀

    maar ik weet nog uit americas army wat een gedoe het was om een javelin te lade 😛
    zo te leze is dat hier ookzo 😆

  6.   
    mattergame's avatar

    kun je hier ook gebouwen slopen?? hoe dan ook deze game word een van de beste in 2009 😆

  7.   
    Joey_MW's avatar

    ziet er vet uit, ff de bugs eruit en je hebt een vette game 😀 ga hem zeker halen! mooie preview:D

  8.   
    timothy250's avatar

    vooral die heli is very nice,voor de rest lijkt het me niet echt interessant…….. 🙄

  9.   
    DutchFreeze's avatar

    Ziet er heel erg goed uit. Ik hoop dat dit ook een pc topper wordt 8)
    Het ziet er erg goed uit en de realiteit zie ik ook wel zitten!

  10.   
    Teunb's avatar

    Deze wil ik ook wel 🙂

  11.   
    anilcan96's avatar

    Deze spel lijkt me leuk maar ik zou liever MW2 willen dan deze.

  12.   
    r-tak's avatar

    ik ben eigenlijk wel toe aan een uitdagend spel. Lijkt me een soort Brothers in Arms, maar dan modern, meer orders en zeer intens…heb er zin in.

  13.   
    oppermossel's avatar

    ziet er wel tof uit maar idd beetj zelfde als brothers in arms