Scribblenauts

Er zijn van die games die een uniek concept hebben, maar helaas toch geen hit worden omdat de rest van de game niet bepaald denderend is. Ook Scribblenauts is een game met een uniek concept en GamersNet mocht alvast een ochtendje spelen met deze game.

Als je hoort wat het idee van Scribblenauts is, dan vraag je je al snel af waarom er niemand eerder zo’n soort game heeft gemaakt. Het oplossen van puzzels door woorden op te schrijven die vervolgens materialiseren, tot ‘leven’ komen in de game, lijkt namelijk iets te zijn dat een perfect idee is voor de Nintendo DS. De uitwerking is hierbij uiteraard wel van belang, want als de ontwikkelaar probeert zich er gemakkelijk vanaf te maken door het aantal mogelijke woorden te beperken tot een stuk of vijftig, dan gaat het mis.

Loch Ness versus Jezus

Tijdens mijn eerste speelsessie met Scribblenauts kwam ik er gelukkig al snel achter dat ontwikkelaar 5th Cell zeker niet de makkelijkste weg heeft gekozen, wat blijkt uit het feit dat het spel maar liefst tienduizenden woorden bevat. Het vocabulaire variΓ«ert van voor de hand liggende woorden zoals ‘touw’ en ‘bal’ tot woorden zoals ‘Loch Ness’, ‘tijdmachine’ en ‘Jezus’. Dit kan erg leuke momenten opleveren als je bijvoorbeeld Jezus en de Duivel allebei tegelijk oproept, om nog maar te zwijgen over de combinatie muis en olifant. Soms zit je daardoor ook gewoon lekker te klooien met allerlei combinaties van voorwerpen, dieren en mensen, puur om te kijken wat er gebeurt.

Zorgen?

Je kunt dus lekker creatief zijn met het combineren van diverse objecten in deze game en daar erg veel lol mee hebben. Waar ik me wel een beetje zorgen om maak, is of de game wel genoeg uitdaagt tot echt creatief bezig zijn. Je kunt er wel voor kiezen om een level ook in advanced mode te doen, waarbij je het level drie keer moet doen zonder een item meer dan eens te gebruiken. Je krijgt hiervoor een extra sterretje bij het voltooide level, maar dat is het dan ook wel. Er zijn niet echt dingen om te unlocken en om je te motiveren de meer dan tweehonderd(!) levels door te spelen, aangezien er ook geen verhaallijn in Scribblenauts zit.

Met zoveel levels is de kans vrij groot dat je op een gegeven moment heel erg in de herhaling gaat vallen, zowel qua levels als qua omgevingen. Voor zover ik het heb kunnen zien, valt dat bij Scribblenauts heel erg mee. Natuurlijk is een uurtje spelen met dit spel eigenlijk niet echt genoeg om hier een definitieve uitspraak over te doen, maar ik had in dat uurtje niet het gevoel dat Scribblenauts ging irriteren omdat er teveel herhalingen in zaten.

Voorlopige conclusie

Scribblenauts lijkt een erg charmante game te worden, die qua visuele stijl wellicht op een kindergame lijkt, maar waar jongeren en volwassenen ook zeker veel plezier aan kunnen beleven. Het aantal woorden dat je kunt gebruiken is heel erg groot, maar echte uitdaging zit er niet in het spel en dat is iets wat mij een beetje zorgen baart. Toch is Scribblenauts zeker wel een game die ik ga spelen als hij uitkomt, al is het maar om allerlei vreemde combinaties van dingen uit te proberen, zoals een panda op een eenwieler met een brandweerslang in zijn poot en een politiepet op zijn kop.

  1.   
    C_Justine's avatar

    Ja, het lijkt me wel een tof spel! Ik zou het wel graag eens willen spelen maar ik denk niet dat ik het meteen zou kopen.. πŸ™‚

  2.   
    Fox's avatar

    lijkt me een raar spel..
    een beetje mario achtig alleen dan nog erger (niet dat ik tegen mario heb)

  3.   
    ExtremeDotCom's avatar

    lijkt me wat te kinderachtig

  4.   
    smeitje's avatar

    erg origineel en grappige game. πŸ˜†

  5.   
    timothy250's avatar

    mooie stijl

  6.   
    Sa.'s avatar

    LOL 8) πŸ˜€ πŸ˜† 😳 πŸ˜› πŸ˜‰ πŸ™‚

  7.   
    AspireKill_'s avatar

    Awesome! 8)

  8.   
    –pwner–'s avatar

    fuck this game!but real fun πŸ˜†

  9.   
    killerking's avatar

    egt weer zo een ds naam πŸ˜€