Ontwikkelaar Bioware heeft in de loop der jaren heel wat fans achter zich gekregen dankzij geweldige games. Momenteel werkt men aan diverse nieuwe projecten, waaronder Dragon Age: Origins. Hoe vet deze game wordt, lees je in deze preview…
Op de E3 mocht Dragon Age: Origins zeker niet ontbreken en het was dan ook erg goed nieuws dat we niet alleen een uitgebreide presentatie kregen, maar ook hands-on konden gaan met de consoleversie. Allereerst werden we door lead designer Mike Laidlaw meegenomen op een missie om eens wat facetten van de game te kunnen bekijken.
Liefde, lust en brute actie
We begonnen de demonstratie in ons party camp, een plek waar we even tot rust kunnen komen en waar onze vrienden en echte bondgenoten zich bevinden als ze besluiten zich bij jou aan te sluiten. Blijkbaar hebben we inmiddels al een machtig, duister boek in ons bezit, een zogeheten grimoire, en de verleidelijke Morrigan zit wel te wachten op dit boek. We gingen eropaf!
Morrigan bevond zich ook in ons kamp en voor haar tent kwamen we haar tegen, gekleed in een pikant pakje. Nadat we haar het boek hadden gegeven, vond ze onze hoofdpersoon meteen een stuk aardiger. Zo aardig zelfs dat ze begon te flirten. Enkele keuzes voor de juiste antwoorden op diverse dubbelzinnige vragen later, we hebben immers met conversatiespecialist Bioware te maken, doken we met Morrigan haar tent in voor wat intieme gezelligheid. Het moge duidelijk zijn dat Dragon Age: Origins voor een volwassen insteek kiest.
Liefde en lust speelt naast brute actie ook een rol in de game, maar je moet wel enigszins voorzichtig zijn wie je probeert te verleiden. Iemand anders die wel een oogje had op onze hoofdpersoon kon het namelijk niet echt waarderen dat we gingen rotzooien met Morrigan. Ze stelde ons voor de relatief simpele keuze: wil je met mij verder of kies je voor Morrigan. De aanwezige journalisten waren unaniem in hun voorkeur, want je wannabe vriendin kon lekker de bloedhoest krijgen en voortaan zouden we lekker verder gaan batsen met Morrigan.
Echte draken
De verdere volwassen aanpak bleek ook wel uit het vervolg, toen we de wereld introkken voor een missie. We kwamen de geheimzinnige vrouw Flemeth tegen. Ze was een berucht en gevreesd persoon, maar blijkbaar waren we daar niet echt onder de indruk van, waarna we haar vertelden dat ze zich op kon maken voor enkele rake klappen.
Wat toen gebeurde zorgde voor nogal wat opleving in de ruimte waar we zaten, want ineens veranderde Flemeth in een gigantische draak en kregen we voor het eerst een echt gevecht met een draak te zien. Volgens een medewerker van Bioware hadden mensen al vaker zich afgevraagd of je ook echt tegen draken kon vechten, de game heet immers niet zomaar Dragon Age, en nu hebben we dus een overduidelijk antwoord.
Het gevecht met Flemeth leverde een heerlijk brute veldslag op met een net zo heerlijk, bloederig einde. Onze held klaarde de klus door op de kop van de draak te springen en met een brute beuk zijn zwaard door het hoofd van de draak te rammen. Vliegen op draken zit niet in de game, maar op deze manier kan je toch even kort een draak berijden, zo grapte de ontwikkelaar.
Ten slotte konden we aan de slag met de consoleversie en eigenlijk speelde die best lekker. Het was even wennen om de game met een controller te spelen en ik denk dat mijn voorkeur straks zeker uit zal gaan naar de PC-versie, maar als je geen krachtige PC hebt of gewoon graag een consoleversie speelt, dan kan je die zonder problemen aanschaffen zoals het er nu uitziet.
Voorlopige conclusie
Dragon Age: Origins heeft alles in huis om liefhebbers van het genre straks een groot plezier te doen. Hele brute, bloederige actie, het maken van vrienden en vijanden, liefde, lust, verraad, een boeiend verhaal en uitgebreide missies… er ligt een mooi totaalpakket op ons te wachten. Dat we straks ook tegen enorme draken ten strijde mogen trekken, is natuurlijk de kers op de slagroom.