Gamersnet.nl

Borderlands

Tijdens de E3 kon ook de shooter-RPG Borderlands van ontwikkelaar Gearbox Software niet ontbreken. Een ontzettend enthousiaste Randy Pitchford gaf een geweldige presentatie en ik kan zijn enthousiasme volledig begrijpen. Lees meer in deze preview…

Ruwer en grimmiger

Borderlands kon me tot voor kort niet heel erg boeien. De game leek vooral een vrij standaardwerkje te worden, ondanks dat de ontwikkeling in handen was van een sterke ontwikkelaar als Gearbox. Nog niet zo heel lang geleden kwam er echter groot nieuws naar buiten toen bekend werd gemaakt dat men de volledige artistieke aanpak had veranderd en sindsdien is de game voor mij flink in aanzien gestegen.

Men wilde de game een eigen gezicht geven, een echt karakter, en dankzij wat lef en doorzettingsvermogen van de artistieke designers heeft Gearbox nu als het ware de concept art gebruikt in de game zelf. Echt cel-shaded is het niet. Het doet vooral denken aan een mix van cartoon en comic, wat enigszins te vergelijken is met Crackdown, maar dan wat ruwer en grimmiger. Een heerlijke mix in elk geval…

Pandora

Borderlands speelt zich af in een grote, verwoeste wereld die Pandora heet. Volgens de verhalen ligt er ergens een enorme buitenaardse schat en die wil iedereen wel hebben. Zodoende is Pandora overspoeld met criminelen en schatzoekers, wat ook zo’n beetje jouw rol is. De wereld is overigens geheel vrij te verkennen als je liever wat meer gaat free-roamen dan heel strak de hoofdzakelijke verhaallijn te volgen.

Het doet qua opzet ook wel een beetje denken aan de grimmige wereld van Fallout 3, wat volgens Randy Pitchford zeker een bron van inspiratie is geweest. Toch is Borderlands veel meer een core-shooter, aangevuld met bekende elementen uit het role-playing genre. Men vond Fallout 3 geweldig, maar de game kende ook zeker haar minpunten en die wil Gearbox met Borderlands op een geheel eigen manier zien weg te werken.

Een belangrijk verschil is dat Borderlands met vier spelers coöperatief gespeeld kan worden, waarbij characters geheel persistent zijn. Zo maakt het niet uit of ik straks level 20 bereik en een vriend van me net begint op level 1, want je kunt gewoon samen spelen. Vijanden zullen zich overigens aanpassen aan het niveau en het aantal spelers, dus ook als singleplayer moet Borderlands voor een prima ervaring zorgen. En voor de liefhebber is ook een offline split-screen straks aanwezig om samen op de bank aan de slag te kunnen.

Elke speler kiest één van die vier basispersonages, zoals de enorm sterke Brick of de sniper-expert Mordechai. Vervolgens kan je, geheel in RPG-stijl, je personage customizen en volgens diverse skill-trees naar eigen inzicht verbeteren. Wapens hoef je overigens niet te verbeteren, want de game bevat meer dan een half miljoen wapens! Gearbox heeft een speciaal systeem ontwikkeld dat automatisch uit een enorme database met onderdelen verschillende unieke wapens met unieke eigenschappen samen kan stellen. Op die manier kan je steeds voor verrassingen komen te staan en ineens een geweldig wapen ontdekken. Het zou zelfs zo zijn dat Borderlands in theorie meer wapens bevat dan alle games op de Xbox 360 en PlayStation 3 op dit moment bij elkaar! Een leuke gedachte voor liefhebbers van bijzondere schietijzers.

Epische proporties

De verdere RPG-elementen van Borderlands bestaan onder meer uit de loot (buit) die tegenstanders laten vallen als ze gedood zijn. Hierbij zijn er verschillende kleuren die aangeven hoe bijzonder het is wat je kunt oprapen. Zo zijn er leuke wapens met een blauwe kleur, maar als je ergens een paars gekleurde buit ziet, dan heb je echt iets van epische proporties te pakken.

Verder kan je ook iemand uitdagen voor een duel. Dit doe je door hem of haar simpelweg een lekkere bitch slap in het gezicht te geven. Beantwoord de ander met een klap terug in jouw gezicht, dan kan het duel beginnen. Op dat moment komt er een tijdelijke koepel om de twee spelers en kan je strijden op leven en dood. Zodra een speler gewonnen heeft verdwijnt de koepel weer en zijn beide spelers gewoon levend, waarbij de winnaar een bepaalde beloning krijgt.

Verder is Borderlands ook voorzien van een competitieve multiplayer in diverse arena’s, maar hierover kon Pitchford ons nog niet heel veel vertellen. Het zal wel om teamwork draaien in veel gevallen, met bijvoorbeeld een 2-vs-2 modus, maar ook kunnen we rekenen op free-for-all gevechten. Voor elk wat wils dus…

Voorlopige conclusie

Borderlands lijkt een lekkere combinatie te worden van een sterke shooter, aangevuld met de nodige RPG-elementen. Ontwikkelaar Gearbox heeft zeker de ervaring om een goede shooter te maken, dus dat zorgt voor veel vertrouwen in het eindresultaat.

De game is ideaal om met z’n vieren coöperatief te spelen, terwijl je een geheel eigen personage opbouwt. Het gigantische aanbod aan wapens, de diverse zijmissies en verschillende multiplayer spelmodi moeten voor de nodige afwisseling gaan zorgen, al blijft het afwachten hoe uitdagend het avontuur op Pandora straks blijkt te zijn. Dankzij de nieuwe visuele aanpak heeft Borderlands mijn interesse in elk geval meer dan gewekt en na de presentatie van Randy Pitchford vind ik zijn enthousiasme meer dan terecht.