Just Cause 2

Just Cause dateert alweer van 2006 en dus is het hoog tijd dat we met een opvolger aan de slag kunnen. Tijdens de E3 presenteerde Avalanche Studios ons Just Cause 2 en hoe vrolijk we daar van werden, lees je in deze preview….

Het echte Just Cause-gevoel

Lead game designer Pete Johansson leidde ons met veel genoegen langs een spectaculaire E3-demo van Just Cause 2. We begonnen bij de inmiddels bekende held Rico Rodriguez, die bovenop een hoog gebouw stond en zich voorbereidde op een heerlijke base-jump. Een prachtig in beeld gebrachte duik omlaag volgde en vlak voor hij bij de grond was, ontvouwde de medewerker van Avalanche de parachute en konden we even lekker een stukje zweven. Geweldig onrealitisch, maar het echte Just Cause-gevoel was direct weer aanwezig.

Dit werd nog eens versterkt toen Rico zijn grappling hook gebruikte. In Just Cause 2 is deze weg te schieten haak nog veelzijdiger, want je kunt hem op diverse manieren inzetten. Tijdens het zweven met de parachute kan je de haak gebruiken om grote objecten uit de omgeving te grijpen en jezelf een extra zwaai te geven om nog wat langer in de lucht te blijven. Sta je met beide benen op de grond, dan kan je met deze haak jezelf gemakkelijk razendsnel naar gebouwen slingeren, vijanden naar je toe trekken, vijanden aan palen vast binden, vijanden aan voertuigen binden en ze lekker achter een auto aan slepen, enzovoort. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos om veel ongein uit te halen. De ontwikkelaar zelf gaf aan dat het erg tof is om een jeep aan een helikopter te binden en deze vervolgens als een lompe sloopkogel te gebruiken, wat helemaal past in het extreme, over-the-top principe van Just Cause 2.

Nieuwe acties

Ondertussen kregen we wat meer van het verhaal te horen. Je voormalige mentor, Tom Sheldon, heeft blijkbaar het slechte pad gekozen en is voor zichzelf wat gaan klussen met diverse groeperingen. Aan Rico de taak om Tom te vinden en hem uit te schakelen, voordat hij het eiland Panau verder de afgrond in duwt.

Panau is overigens een gigantisch eiland met genoeg mogelijkheden om heerlijk te free-roamen en alle stunts uit te halen die je maar wilt. De wereld is zonder enig laadscherm te doorkruisen en met ruim 10 duizend vierkante kilometer en diverse zijmissies hoeven we ons zeker niet snel te vervelen. Dit zagen we ook in de rest van de demo. Rico maakte op spectaculaire manier een einde aan een gijzeling in een toren die op gigantische hoogte staat en wat volgde was een vlotte duik omlaag en een heerlijke achtervolging met diverse auto’s.

Zoals we van Rico gewend zijn moet het allemaal extreem en dus gaat hij op het dak staan, terwijl de kerel die je zojuist hebt gered achter het stuur kruipt. Vervolgens kan je vijandige voertuigen met granaten van de weg knallen, schiet banden lek om ze over de kop te laten slaan, of gebruik je grappling hook om naar de andere auto’s te springen en van dichtbij vijanden om te leggen. Hierbij zagen we dat Rico over aardig wat nieuwe acties beschikt, want je kan ook aan alle kanten van de auto hangen en tegelijkertijd het vuur openen. En voor liefhebbers van een snelle oplossing had Rico ook wat pakketjes C4 op zak, die voor de nodige explosies zorgden.

Na een goed kwartier was de missie voltooid en hadden we voor wat extra chaos gezorgd op het eiland. Hoe meer chaos je veroorzaakt, hoe sterker de positie van Rico wordt en hoe meer missies er beschikbaar komen. In totaal kunnen we rond de 60 missies verwachten en ook al kon men nog niet inschatten hoe lang je puur met de verhaallijn bezig zal zijn, kunnen we op basis van de gedemonstreerde missie schatten dat dit toch zeker een uurtje of 15 zal zijn. En dan zijn er nog vele zijmissies om uit te voeren, dus met de speeltijd zal het wel goed gaan komen.

Voorlopige conclusie

Just Cause was al geweldig vermaak voor liefhebbers van free-roaming actie en extreme stunts, al kende de game wel enkele minder sterke punten. Diverse bugs en weinig boeiende missies zorgden ervoor dat veel gamers al snel afhaakten. Just Cause 2 ziet er in dat opzicht een stuk beter uit. Grafisch oogt het allemaal prima, Rico heeft nog meer stunts om uit te halen en de game is verder verrijkt met veel extreme missies en nieuwe gameplay-elementen. Helaas moeten we nog tot het begin van 2010 wachten, maar dit geeft me wel goede hoop dat ze genoeg tijd nemen om bugs uit de game te halen en dat kan ik alleen maar toejuichen.

  1.   
    UberProSure's avatar

    Ja, Just Cause 1 was voor die tijd goed, hoop dat ze met de tijd mee zijn gegaan en er wel wat aan verandert hebben, missies waren inderdaad nogal eentonig.

    En volgens mij heb ik een foutje ontdenkt. 😳
    “maar dit geeft me wel goede hoop”

    In de laatste zin van de preview 😉

  2.   
    Alias's avatar

    Nee hoor, “me” staat daar goed in de zin. 😉

    Mooie Preview weer Michiel altijd leuk om te lezen. 8)

  3.   
    SkullCrusher's avatar

    Bij just cause 1 stopte ik al gauw met de hoofdmissies omdat ik die saai vond.
    ook de kleinere missies vond in al gauw vervelen.
    hopelijk is just cause 2 wat uitdagender.
    de screenshots zien er wel heeel mooi uit. 😀

  4.   
    X-doos's avatar

    NinjaNade schreef, "Bij just cause 1 stopte ik al gauw met de hoofdmissies omdat ik die saai vond.
    ook de kleinere missies vond in al gauw vervelen.
    hopelijk is just cause 2 wat uitdagender.
    de screenshots zien er wel heeel mooi uit. 😀 "

    Ja, bij die screenshots hoefde alleen nog maar het bekende ‘Halto, policía!’ en dan was het echt levensecht 😆

  5.   
    SN0WIE's avatar

    was geen fan van 1 maar deze ga ik wel proberen.

  6.   
    cookymonster's avatar

    Ik vond Just Caus 1 al een vette game dus dit kan alleen nog maar beter worden. 😀

  7.   
    PSPfreaky's avatar

    Ik zag net pas die preview 😛 Mooi geschreven. Ik krijg er alleen meer zin in!

  8.   
    yapo's avatar

    Hoop dat ’t een toppertje wordt…
    Als er genoeg variatie en uitdaging is heeft deze game het in zich om GTA naar de kroon te steken.