Over het algemeen is previewen een erg leuke bezigheid. Je krijgt een toffe nieuwe game te zien en meestal ben je naderhand redelijk enthousiast over de game en kijk je er in min of meerdere mate naar uit. Na het spelen van de Sims 3 dacht ik echter maar aan een ding: de slapeloze nachten die ik tegemoet ga omdat deze nieuwe game, net zoals de vorige delen, weer eens veels te verslavend en uitgebreid lijkt te gaan worden…
Passen en meten
In de Sims is het altijd al zo geweest dat je van alles kan aanpassen. Kleding, behang, vloeren, het haar van je Sims en ga zo maar door. In de vorige preview van de Sims 3 vertelde ik jullie al over het kunnen maken van een stijl, waarbij je een bepaalde materiaal- en kleurkeuze op alles wat los en vast zit toe kunt passen. Als je dit ziet tijdens een presentatie van een game heb je zoiets van “Goh, leuk”, maar als je dit een keer echt zelf uit kunt proberen, merk je pas hoe ongelofelijk uitgebreid de mogelijkheden hierbij zijn.
Als voorbeeld neem ik hier even de haarkleur van je Sim, die je kunt bepalen als je je eigen Sim maakt. Je kunt het makkelijk houden en gewoon voor een van de basishaarkleuren kiezen, maar dat is natuurlijk lang niet zo leuk als alles helemaal zelf uitkiezen. Geloof het of niet, maar er zijn bij de haarkleur vier verschillende variabelen waar je mee kunt spelen. Naast de basiskleur kun je namelijk ook de kleur voor de haarpunten, de kleur van het haar vlak bij de hoofdhuid en de kleur van de highlights van het haar kiezen. Even ter verduidelijking: we hebben het nu dus alleen nog maar over zoiets simpels als de haren en nog niets eens over de ogen, lichaamsbouw of kleding van je Sim. Om nog maar te zwijgen over muren, deuren, ramen, vloeren en meubilair…
Zelf ben ik dol op het tot in de oneindigheid kunnen aanpassen van mijn Sim, maar als je dat niet bent dan kun je er uiteraard voor kiezen om minder de diepte in te gaan en meteen te beginnen met spelen. Heb je eerder al een Sims-game gespeeld, dan staat je een flinke verrassing te wachten, aangezien je activiteiten zich dit keer niet beperken tot één huis tegelijkertijd, maar tot meerdere. Je kunt dit keer namelijk gewoon lekker door de hele stad lopen, zonder dat je tussentijds hoeft te wachten tot het volgende huis is geladen.
Vrijheid, blijheid
De Sims 3 voelt dan ook een stuk vrijer aan dan de vorige Sims-games en bovendien heb je meer het gevoel dat je een soort van ‘god’ bent. Het grote verschil met de vorige games is echter dat je Sims dit keer echt een doel in hun leven hebben. Aan de hand van de karaktereigenschappen van je Sim zijn er namelijk enkele kleine wensen en levenswensen bepaald, die je moet zien te vervullen om zo extra bonussen te krijgen voor je Sim. De Sims 3 voegt echter nog iets toe: de mogelijkheid om dit soort gebeurtenissen (en uiteraard ook andere) op te nemen en deze op een speciale website te zetten.
De filmpjes die je in-game maakt kun je namelijk op de website van de Sims 3 aan elkaar monteren en vervolgens aan anderen laten zien. Er zijn ook functies ingebouwd waardoor je het filmpje ook op sites zoals YouTube en MySpace kunt zetten, waaruit blijkt dat er over deze feature goed is nagedacht.
Voorlopige conclusie
Na een tijdje met de Sims 3 te hebben gespeeld, kan ik eigenlijk alleen maar positief zijn over deze game. Het spel is een waardige opvolger van de Sims 2 en is zeker geen uitmelkerij, aangezien er veel nieuwe elementen en mogelijkheden in het spel verwerkt zitten. Echt alles is aan te passen in dit spel en een van de minpunten van de vorige games is wegwerkt, omdat je Sims nu een doel hebben. Het enige nadeel dat ik tot nu toe heb gevonden? Je kunt je Sim niet meer vermoorden door het trapje uit het zwembad te halen, aangezien je Sims er nu via de rand uit kunnen klimmen.
De Sims 3 komt op 4 juni uit voor zowel de PC als de Mac.