Gamersnet.nl

Dragonica

Met veel plezier ben ik een tijdlang verslaafd geweest aan Flyff, een casual MMO van GalaNet. Nu komt ditzelfde bedrijf met een nieuwe 3D side-scrolling MMO genaamd Dragonica. GamersNet mocht met deze game het testhok induiken en kijken of Dragonica net zo verslavend is als Flyff.

Toen ik voor het eerst hoorde dat Dragonica een 3D side-scrolling MMO zou worden heb ik me meerder keren afgevraagd wat ik me daar nou weer bij voor moest stellen. Bij 2D side-scrolling kon ik me nog wel wat voorstellen, aangezien onder andere de MMO MapleStory dit ook heeft. Maar 3D side-scrolling? Geen idee wat ik me daar nou weer bij voor moest stellen, laat staan weten wat ik er mee aan moest.

3D side-scrolling?

Side-scrolling is een heel bekend fenomeen, waarbij je een level of omgeving vanaf de zijkant ziet. Dit wordt vaak gebruikt in platformgames, zoals de klassieke Mario-games en ook bij de eerder genoemde MMO MapleStory. Side-scrolling betekent dus dat je lekker rond kunt hupsen en springen om via allerlei platformpjes in een ander gebied te komen. Bij een MMO zou je dit dus niet zo snel verwachten, maar toch zit het in Dragonica. Aangezien Dragonica 3D is en niet 2D, zou je in theorie dus verwachten dat je hierdoor erg beperkt wordt in je bewegingsvrijheid. Maar is dat in de praktijk ook zo?

Het antwoord op deze vraag is zowel “ja” als “nee”, omdat het in het begin inderdaad wel even wennen is dat je met name naar links en rechts loopt, terwijl je je slechts een beetje in de diepte beweegt. Al snel raak je hieraan gewend, maar ik blijf het jammer vinden dat als je een klein paadje ziet dat aan de hoofdweg grenst, als je bijvoorbeeld door een stad loopt, dat je daar vervolgens niet in kan. Was het spel geen 3D side-scrolling MMO geweest, dan had dit wel gekund en hierdoor krijg je soms een beetje een opgesloten gevoel.

Dit gevoel gaat gelukkig enigszins weg door de luchtige opzet en sfeer van het spel. Alles is lekker vrolijk gekleurd en de typische, Aziatische humor is ook aanwezig. De combinatie van deze luchtigheid, de vrolijke 3D-graphics en het side-scrolling zorgt ervoor dat er een apart soort MMO ontstaat. Dragonica is een echte casual MMO die je niet uren achter elkaar in je eentje gaat spelen om een hoger level te krijgen. In plaats daarvan lijkt Dragonica meer een MMO te zijn die je een half uurtje tot een uurtje speelt, niet een MMO waarbij je eindeloos gaat grinden voor experience en items.

Hoe meer zielen…

Dragonica is echter een spel waarvan de dagelijkse speeltijd afhangt van het maken van parties en het hebben van vrienden om samen dingen mee te doen. Zo zijn er allerlei dingen ingebouwd waardoor je gepushed wordt om in parties te gaan en vrienden te maken. Denk bijvoorbeeld aan het krijgen van speciale punten als je met een vriend in een party zit, waarbij je die punten later in kunt wisselen voor experience. Ook het doorlopen van zogenaamde mission maps, oftewel dungeons, gaat veel makkelijker met een party, waardoor je een hogere score krijgt na het verslaan van de eindbaas. Hierdoor krijg je vervolgens weer meer en betere items, waardoor het de moeite loont of zelfs noodzakelijk is om deze dungeons aan te pakken met een stel vrienden.

Het grote nadeel hierbij is dat er maximaal vier mensen in een party kunnen, waardoor het jagen in een dungeon met een groot gedeelte van je guild er dus niet in zit. Een gemiste kans, helemaal omdat Dragonica juist heel erg om vrienden en communities draait. Aan de andere kant is het wel weer logisch, aangezien een dungeon anders veel te vol wordt. De dungeons zijn namelijk niet bepaald groot en, zoals eigenlijk wel valt te verwachten bij een 3D side-scrolling MMO, vrij lineair, waardoor grote gevechten snel onoverzichtelijk worden en je niet meer weet wie wat aanvalt en wat wie aanvalt. Ook bij de PvP is dit het geval, maar daarover hoor je meer in de uiteindelijke review van Dragonica.

Voorlopige conclusie

Na wat ik tot nu toe van Dragonica heb gezien, weet ik nog niet precies of ik het uiteindelijke spel nou wel of niet regelmatig ga spelen. Het spel ziet er vrolijk uit en heeft een leuke sfeer, maar aan de andere kant voelt het lineaire karakter van het spel soms een beetje beperkend aan. Ik ben dus ook erg benieuwd naar de open bèta en de uiteindelijk versie, waarin we zullen zien of Dragonica een potentiële topper lijkt of dat de game dit ook echt ís.