Interview met Ben Judd, producer Bionic Commando

ight

Bionic Commando is een vervolg op het gelijknamige spel voor de NES en zijn remake Bionic Commando Rearmed. Zijn er in de Bionic Commando-game die nu uitkomt spelelementen gestopt voor fans van de andere Bionic Commando-games, zoals bijvoorbeeld ‘easter eggs’ of iets soortgelijks?

Ja, die zijn er. Er is een multiplayer level dat geheel gemaakt is in de stijl van area 01 van het originele spel, met de bekende rode platforms en Engele bakstenen muren. Ook zijn er icoontjes in de vorm van NES-elementen te verzamelen door het hele spel heen en er zit een bepaalde ‘twist’ in het verhaal van het spel die elke Bionic Commando-fan zal kunnen waarderen.

Tot voor kort verschenen de Bionic Commando-games vooral op platformen van Nintendo, zoals de NES en verschillende GameBoys. Waarom hebben jullie de beslissing genomen om Bionic Commando dit keer niet te wikkelen voor een Nintendo-platform?

We wilden er voor zorgen dat het spel de beste graphics en de beste physics zou hebben binnen de beperkingen van de beschikbare platformen. Hierdoor kwamen we al snel uit op de PC, de Xbox 360 en de PlayStation 3.

GRIN heeft zowel Bionic Commando Rearmed als Bionic Commando ontwikkeld. De visuele stijl van de twee games verschilt nogal: waarom en hoe hebben jullie ervoor gekozen om van een vrij kleurrijke visuele stijl naar een vrij volwassen visuele stijl te gaan?

We wilden een dynamische verandering in de hoofdpersoon laten zien. Hoewel Bionic Commando Rearmed gebaseerd was op films uit de jaren ’80 ligt de oorsprong van Bionic Commando juist in de duistere en verwarde jaren ’90.

Spencer, de hoofdpersoon, is een gebroken man die zijn doel in het leven heeft verloren. Jezelf verliezen en dan weer vechten om opnieuw een reden te krijgen om te leven is een sterk thema. Ik denk dat dit iets is waar we ons allemaal wel iets bij kunnen voorstellen.

Is er een verschil tussen PC-versie van deze game en de console-versies? Hoe verhouden de controls van de PC-versie zich tot die van de console-versies?

Het grootste verschil zit ‘m in de resolutie en het feit dat de PC-versie multicore architectuur zeer goed ondersteunt. We hebben bij de PC-versie ook DirectX 9 bij het spel gestopt, voor de mensen die DirectX nog niet geüpgraded hebben. In de PC-versie van Bionic Commando kun je gebruik maken van sneltoetsen en een muis of een gamepad. Je kunt dus je eigen manier van spelen kiezen.

eft30

Waarom hebben jullie ervoor gekozen om gebruik te maken van jullie eigen Diesel-engine en niet van een andere engine zoals MT Framework van Capcom?

Het MT Framework van Capcom zorgt voor brood op de plank… maar die engine is in het Japans, waardoor het moeilijk is om een team dat niet vloeiend Japans kan lezen en schrijven te leren werken met deze engine. Hiervoor zou een heel team van tolken nodig zijn, iets dat vreselijk inefficiënt zou zijn.

Zal Bionic Commando het beter doen op computers met een grafische kaart van Nvidia, aangezien de eerste versie van de Diesel-engine in samenwerking met Nvidia is ontwikkeld?

Bionic Commando werkt goed op computers met een grafische kaart van een van de grote merken, maar op computers met een grafische kaart van Nvidia werkt het spel het beste.

Zijn er al plannen voor een Bionic Commando-game die uit zal komen voor de volgende generatie consoles, zoals de ‘Xbox 720’ en de ‘PlayStation 4’?

Dan zouden we wel heel hard van stapel lopen. We hebben er natuurlijk voor gezorgd dat er in het verhaal wat elementen zitten die als aanknopingspunt voor een vervolg zouden kunnen dienen, als hier tenminste genoeg vraag naar is. Uiteindelijk draait het allemaal om geld: als Bionic Commando goed verkoopt kan ik me goed voorstellen dat er een vervolg komt.

Veel jongeren willen graag gaan werken in de games-industrie. Wat voor advies zou je ze willen geven?
Er zijn twee dingen die ik ze graag mee zou willen geven. Ten eerste is het verstandig om realistisch te plannen hoe je je droom waar wilt maken. Als het je alleen gaat om een baan in de games-industrie dan moet je nagaan wat voor vaardigheden je hebt. Meestal is het niet voldoende als je games leuk vindt, tenzij je een tester wilt worden. Je krijgt dan echter een laag salaris, je moet heel veel oog voor detail hebben en na de game zo’n honderd keer gespeeld te hebben ben je het spel echt wel zat. Maar als je dat allemaal niet erg vindt, dan is dat wellicht een mogelijkheid voor je.

Geef nooit op. Luister, ik ben een ‘nobody’. Een plattelandsjongen uit Ohio. Mijn cijfers op school waren beroerd, ik heb misschien nog steeds concentratieproblemen en ik heb Japans als een van mijn hoofdvakken gehad. Niets van deze dingen wees erop dat ik ooit een game producer zou worden die een van zijn favoriete games uit zijn jeugd opnieuw zou gaan maken. Maar toch ben ik waar ik nu ben. En als ik het kan doen, dan kan jij het zeker ook.

Kies een vaardigheid en blijf zoeken naar een manier om in de games-industrie terecht te komen. Misschien moet je beginnen bij een klein bedrijf. Misschien heb je wel vaardigheden waardoor je anders bent dan anderen? Mensen komen op verschillende manieren terecht in de game-industrie en dus is het heel belangrijk dat je je droom nooit opgeeft. Ik weet dat dit een beetje voorspelbaar klinkt, maar het is wel wat ik heb gedaan en je ziet wat er van is gekomen. Je dromen zullen je nooit de verkeerde kant op leiden.

Bionic Commando zal op 22 mei verschijnen voor de PlayStation 3 en de Xbox 360. Een PC-versie zal iets later verschijnen, namelijk op 2 juni.

  1.   
    ckerigon's avatar

    Vette collum had k toch nog wat te lezen in de avond 😀

  2.   
    Overload14's avatar

    Die laatste vraag vonk wel goed. Want zelf zijn mn cijfers ook niet zo boeiend maar ik zou wel concept artist kunnen worden :P. Trouwens leuke interview jongens 😉