Interview Call of Juarez: Bound in Blood

Na aanleiding van de onthulling van Call of Juarez: Bound in Blood kregen we de gelegenheid om vragen aan de ontwikkelaar van het spel te stellen. Ontwikkelaar Techland heeft ons overladen met informatie over het spel, dus lees snel verder…

Techland is onder andere bekend van de games Call of Juarez, Chrome, Crime Cities en GTI Racing. Het bedrijf is nu druk bezig met de nieuwe game Call of Juarez: Bound in Blood. Samen met Techland hebben we het over de multiplayer, de ontwikkeling en verschillende gameplay elementen van het spel gehad. Hieronder is het volledige interview te lezen.

Een paar weken geleden werd er bekendgemaakt dat er een nieuwe game in de Call of Juarez serie opkomst is. Natuurlijk willen we meer over Bound in Blood weten, maar eerst willen we jullie alvast bedanken voor het feit dat we dit interview mogen houden.

Bedankt voor jullie interesse in Bound in Blood en eigenlijk willen we iedereen die de ontwikkelingen over de game volgt bedanken. We zijn erg blij met de enthousiaste ontvangst van de trailer en het spel. We zien dat zowel de fans van de eerste Call of Juarez (CoJ) als gamers die de serie nog niet kennen erg blij zijn met een nieuwe first-person shooter die zich in het Wilde Westen afspeelt. Het team heeft er dan ook veel tijd ingestoken om de spelers een zo leuk mogelijke western-ervaring te geven.

Het verhaal van Bound in Blood speelt twintig jaar voor de eerste Call of Juarez af. Wat voor impact heeft dit op het spel?

Fans van CoJ weten dat het spel een goed en definitief einde heeft. We vonden dit een goed einde en hebben er dan ook voor gekozen dat deel van het verhaal niet meer uit te breiden. Het verhaal van Bound in Blood speelt dan ook in het verleden af. Om precies te zijn in de tijd waarin Ray McCall ervoor koos om priester te worden. Deze keer zitten de vijanden nog met een ander probleem, want de broer van Ray, genaamd Thomas, zal ook meehelpen met de gevechten.

Bound in Blood heeft een episch verhaal vol met momenten waarvan je hart een stuk sneller gaat kloppen. Het spel start tijdens de laatste dagen van een burgeroorlog en neemt je op een geweldige tour waar je veel klassieke westernlocaties en -momenten tegen zal komen. Het verhaal volgt de twee broers die op zoek zijn naar het legendarische goud van Juarez. Op het eerste gezicht lijken de broers onafscheidelijk, maar als hebzucht, lust en eer een rol gaan spelen is alles opeens niet meer zo simpel. Zelf vinden we dat we een volwassen en donker verhaal neer hebben gezet en we hopen dat de spelers hetzelfde zullen denken.

CoJ was een goed spel en we denken dan ook dat we delen van dat spel in Bound in Blood terug zullen zien. Welke elementen uit het eerste deel zullen we terug zien in Bound in Blood?

We zijn blij dat jullie CoJ een goed spel vonden. Natuurlijk brengen we hetzelfde unieke westerngevoel naar het spel. Ook zullen spelers sommige karakters uit CoJ in het nieuwe deel terug zien. Verder is de technologie achter Bound in Blood natuurlijk helemaal vernieuwd en verbeterd, maar we hebben met dezelfde aandacht voor detail gewerkt. Dit zorgt ervoor dat de look, het geluid en het gevoel van het Wilde Westen nog nooit zo goed naar voren zijn gekomen.

Een van de punten waar we erg tevreden over zijn is de voice-acting. Dit was een punt wat spelers van CoJ erg goed vonden en in Bound in Blood zal dit weer van dezelfde kwaliteit zijn. Eigenlijk is dit allemaal geklets over niets, want Bound in Blood zal net zoals CoJ een geweldige first-person shooter worden die vol met actie zit.

Natuurlijk hebben jullie ook goed naar de verbeterpunten van de eerste CoJ gekeken. Onze vraag is dan ook wat de grootste veranderingen in de gameplay van Bound in Blood zijn.

Bound in Blood is een mix van alle elementen die de spelers van CoJ het beste vonden. We hebben goed aan de verbetering van deze elementen gewerkt en hebben daarna ook nog eens nieuwe ideeën aan deze elementen toegevoegd. Deze verbeteringen en nieuwe elementen moeten de ervaring nog leuker en intenser maken. Er is in ieder geval nog meer explosieve actie in het spel aanwezig en deze actie is ook nog eens vanuit twee perspectieven speelbaar. De spelers kunnen namelijk aan het begin van een missie kiezen of ze met Ray of met Thomas willen spelen.

Verder zullen de spelers ook weer met de concentration modus aan de gang kunnen gaan. Er zijn wel enkele nieuwe ‘concentrations’ aan deze modus toegevoegd. Zo zijn we erg trots op de concentration van Thomas waarin je met de controller het schieten van een revolver na moet bootsen. De analoge stick op de controller moet je gebruiken als de haan van de revolver en door middel van het overhalen van de haan zal je schieten. Het spel zal verder automatisch voor je richten en het snel overhalen van de haan zorgt daarom ook voor meer kills.

Ook de duellen tegen belangrijke vijanden komen terug, maar ook deze modus is veranderd. Het geheel is nu veel spannender en bevat mooie tussenfilmpjes. De rest van de features willen we nog geheim houden zodat de spelers deze zelf kunnen ontdekken. We kunnen in ieder geval verzekeren dat zij een wilde belevenis tegemoet kunnen zien.

Er zijn niet heel veel Western-games op de markt, maar er zijn wel een paar goede op te noemen. Hebben jullie naar deze games gekeken en hoe onderscheidt Bound in Blood zich van deze games?

Na vele jaren onderzoek naar het Western-genre mogen we ons nu wel experts op dit gebied noemen. We proberen dan ook de perfecte balans tussen de geschiedenis en het echte westerngevoel te vinden. Dit is geen makkelijke taak, maar we kunnen zeggen dat het resultaat tot nu toe erg realistisch te noemen is.

We zijn begonnen een zo realistisch mogelijke wereld te maken en daarna hebben we de punten die een goede speelervaring verzogen daarin verwerkt. Bound in Blood wordt ook gekenmerkt door een erg goed geschreven en uniek verhaal. Eigenlijk is Bound in Blood niet alleen een Western-game, maar een first-person shooter vol met actie, in een originele setting, met een goede replaywaarde en een leuke multiplayer.

Tijdens de presentatie van Bound in Blood zagen we dat er ook paarden in het spel zitten. We zagen dat de paarden gebruikt werden als vervoersmiddel en dat deze dieren ook onderdeel van missies waren. Moet het gebruik van paarden als een extraatje gezien worden of zijn deze dieren belangrijker dan we denken?

Een paard is de beste vriend van een cowboy. Ray en Thomas zullen de dieren gebruiken om snel naar een gevecht toe te komen of om snel naar een ander gedeelte van de map te reizen. Er zullen ook speciale quests en levels voor paarden in het spel zitten.

Verder zullen de dieren nog voor andere doeleinden gebruik kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan het open trappen van deuren of het wegtrekken van tralies. Er is zelfs een speciale multiplayer modus waar paarden een rol in zullen spelen. We kunnen dus wel zeggen dat het gebruik van paarden meer dan een extraatje is.

De twee broers hebben een hechte band, maar verschillen ook erg van elkaar. Kunnen jullie ons vertellen wat de grootste verschillen tussen Ray en Thomas zijn?

Om misverstanden te voorkomen moeten we als eerst zeggen dat zowel Ray als Thomas wel van een potje vechten houdt en niemand moet deze twee dan ook in de weg staan. Ray is de sterkste van de twee. Hij heeft twee revolvers die vooral op korte afstand erg effectief zijn. Het gebruik van dynamiet is voor Ray de oplossing om lastige obstakels uit de weg te ruimen en om uit moeilijke situaties te ontsnappen. Met de concentration van Ray kun je enkele vijanden taggen en vervolgens stuurt Ray een aantal kogels naar die tegenstanders toe.

Thomas is beter in het vechten op lange afstand en zijn wapens zijn hier dan ook voor gemaakt. Ook heeft hij altijd een lasso bij zich, hiermee kan hij overal opklimmen en kan hij goed de rol van scherpschutter op zich nemen. Als Thomas in een hoek wordt gedreven, heeft hij altijd nog zijn messen waarmee hij kan gooien om de vijanden op een afstand te houden. De concentration van Thomas is net al besproken, maar hier blijft het niet bij. Er zijn namelijk ook missies waarbij de broers gezamenlijk een speciale concentration zullen hebben.

We denken dat Bound in Blood een innovatieve multiplayer zal bevatten. Zo zijn er een aantal nieuw speelstijlen en features. Kunnen jullie ons hier wat meer over vertellen?

Een erg belangrijke innovatie bij de multiplayer is het bounty systeem. Dit systeem vervangt het gebruik van XP, dat in bijna alle games wel gebruikt wordt. Ook voegt het de groei van een speler en de economie van het spel samen tot een systeem dat goed bij het Western-thema past. Bij het systeem is iedere kill van een speler geld waard en deze waarde is gebaseerd op hoe goed en eerlijk de gedode speler is en ook hoe vaak deze speelt. Als een speler iemand dood maakt, verdient die speler de waarde van de bounty van de speler die gedood is. Met dit geld kunnen tijdelijk upgrades gekocht worden, maar ook kan het geld gebruikt worden om de dertien verschillende classes vrij te spelen.

De multiplayer zal onder andere de volgende speelmodi bevatten:

Shootout: Een variant op de klassieke Deatmatch modus, maar nu staat de gewonnen bounty in plaats van de kills centraal.

Posse: Deze modus is hetzelfde als Shooutout, maar nu speel je in teams.

Wanted: Deze modus zat ook al in CoJ. Eén persoon is de zogenaamde “wanted” en alleen die persoon krijgt punten voor zijn kills. Wie hem weet doden, wordt de nieuwe “wanted”. Als je dit wordt, zul je voor de eerste vijf seconden even onoverwinnelijk zijn.

Manhunt: Dit is een nieuwe speelstijl. Er zijn twee teams en dit keer is diegene met de meeste kills de “wanted”. Deze speler moet langer dan 60 seconden blijven leven en als dit gebeurt scoort dat team een punt. Als de “wanted” gedood wordt, zal de speler met de meeste kills in het andere team de “wanted” worden.

Wild West Legends: Ook dit is een nieuwe speelstijl. Er zijn verschillende doelen die voltooid moeten worden. Het ene team moet dit voor elkaar zien te krijgen en het andere team moet dit juist dwarszitten. De doelstellingen moeten binnen een bepaalde tijd voltooid worden en zijn natuurlijk erg op het Wilde Westen gericht.

We willen jullie bedanken voor het beantwoorden van onze vragen en we kunnen niet wachten tot we Bound in Blood kunnen spelen.

Heel erg bedankt en we hopen dat jullie uitkijken naar de game die in het begin van de zomer in de winkels zal liggen.

  1.   
    Alfa Warrior's avatar

    Mooi interview. 😀

  2.   
    Tringelinge's avatar

    Mooi interview, het lijkt me ook een vet thema ‘het wilde westen’.

  3.   
    Dy-88's avatar

    Tringelinge schreef, "Mooi interview, het lijkt me ook een vet thema ‘het wilde westen’."

    indd. endelijk is er iets anders dan modern toekomstig, en WOII. wild weste is een van de tofste settings!! 🙂

  4.   
    M@tthijs's avatar

    De eerst CoJ was geweldig en ook de multiplayer was zéér innovatief, nu hopen dat deze game dat ook weer waar kan maken. Ik denk in ieder geval van wel. En hij ligt al deze zomer in de winkels 😆 8)

  5.   
    Vinstaro's avatar

    Nice interview, en ik kijk ook uit naar Bound in Blood deel 1 heb ik ook helmaal kapot gespeelt.

  6.   
    gebruiker50081's avatar

    GAAF ik wacht echt nog op en spel waar je los kan lopen door het bos en bijvoorbeeld een indiaan kan tegen komeXD een soort free roaming coj 🙄

  7.   
    NLkevvNL's avatar

    dit word 1 vet spel mischien ga k em dan kope:)

  8.   
    Carlzz's avatar

    geweldige interview maar alleen jammer dat je automatisch richt 😀

  9.   
    pieter10's avatar

    lijkt me wel een leuk spel 😀

  10.   
    R1chardTM's avatar

    Carlzz schreef, "geweldige interview maar alleen jammer dat je automatisch richt 😀 "

    Nee, je moet wel goed lezen he. Dit gebeurt namelijk alleen in de concentration van Thomas. Normaall moet je toch echt zelf richten. 🙂