Stormrise

Stormrise is een RTS game speciaal voor de consoles gemaakt. Het zou dan ook volgens de ontwikkelaar baanbrekend zijn voor het genre. Gaat deze game strategisch voor de win? Lees het in deze review.

Revolutionair

Creative Assembly liet ons al in meerder trailers weten dat zij het RTS genre voor altijd gingen veranderen en dat dit een wonderbaarlijke ervaring zou verschaffen voor fans van zowel het shooter genre als het RTS genre. Het gaat hier eigenlijk om de besturing en de camerapositie. De positie van de camera is verlaagd waardoor het een beetje op een shooter lijkt. Ik ben zelf geen RTS gamer en zeker niet op een console dus ik was wel degelijk geïnteresseerd in Stormrise en heb de game met een vers perspectief gespeeld.

Sai vs. Echelon

Zoals bij elke strategiegame horen er verschillende zijdes bij, die op een één of andere manier een onenigheid hebben en als gevolg daarvan elkaar de hersens in willen slaan. Zo ook bij Stormrise, waarin door een mislukt experiment om alles weer onder controle te houden de gehele aarde in as werd gelegd. Een aantal mensen kon ontsnappen in speciale schuilkelders. Hier verbleven zij in slaap en werden wakker onder vreemde omstandigheden.

Als speler krijg je de rol van General Geary toegewezen, een soldaat die als laatste wakker wordt gemaakt. Hij komt in een verdeelde wereld terecht, waarin het volk wat de vlammen heeft weerstaan de Sai is geworden, menselijke, primitieve wezens met speciale krachten. Terwijl de Echelon hun uit alle macht bevechten sluit Geary zich aan bij de Echelon in een enorme mecha.

Whip it!

De besturing waar ik het al eerder over had, kreeg de naam whipping. Je kunt dan met een flik van de rechter analog-stick tussen je troepen wisselen. Hoewel het idee revolutionair genoeg is, blijkt het nog heel erg in de kinderschoenen te staan. Zo is het soms vreselijk lastig om tussen je troepen te wisselen, zeker als je meerdere groepen soldaten hebt. Je zult dan regelmatig naar een bepaalde groep whippen terwijl je dit helemaal niet wilt en dan sta je weer helemaal aan de andere kant van het slagveld. Dit zal er ook soms ook nog eens voor zorgen dat je de actie mist en dat je ineens hoort dat je weer een eenheid kwijt bent. Het blijft qua besturing af en toe redelijk pielen en dat is jammer omdat de mogelijkheden best groot zijn. Zo kun je bijvoorbeeld, terwijl je een eenheid geselecteerd hebt, een andere eenheid een kant op sturen. Maar het is soms erg lastig om op het icoontje te mikken terwijl de camera met je eenheid mee beweegt.

Dat brengt mij naar het volgende punt, het camerabeeld. De mogelijkheid om de camera te bewegen is er niet. Je kunt alleen de camera draaien door met je cursor te bewegen. Je kunt een klein beetje in- en uitzoomen maar dit is niet zo groot als je misschien had gewenst. Doordat de camera vastgesteld is per eenheid bestaat de mogelijkheid dat je niet goed kunt zien wat er allemaal gebeurt in je omgeving. Daarbij blijven sommige manschappen hangen achter objecten en zal de camera ineens naar een vreemd perspectief schieten. Zo kun je bijvoorbeeld niet zien of er een aantal vijandelijke manschappen om de hoek staat om je te grazen te nemen. Hoewel dit als volledig negatief gezien kan worden kies ik ervoor om er toch iets positiefs uit te halen. Tijdens het spelen geeft het je een gevoel van beklemmendheid en je zult dan ook al je tactische vaardigheden uit de kast moeten halen om de oorlog, vanuit een nieuw perspectief, tot een goed einde moet laten leiden.

Skirmish

Natuurlijk is het altijd leuk om je vaardigheden te laten zien tegen andere mensen in de online multiplayer. Dit is dan ook gebeurd en tot in den treure gespeeld. Hoewel er zeker minpuntjes zijn, is het wel een leuke uitdaging om tegen een andere persoon te spelen. Dit omdat de veldslagen nu niet gepland zijn en je dus écht alles uit de kast moet halen om te winnen.

De online mode werkt hetzelfde als in de singleplayer maar je kunt nu kiezen welke factie je wilt zijn. De Sai en de Echelon hebben zo hun eigen zwakte en sterkte kanten maar ze blijven redelijk gelijk ten opzichte van elkaar. Wat wel opviel is dat het soms wat lang duurde voor je een tegenstander hebt gevonden en menig ongeduldig persoon zal dan ook wel snel weer verder gaan met de singleplayer.

Madurodam

De graphics zien er goed uit in deze game. Ik kan wel gaan klagen over dat het mooier kan, en dat kan het ook vast wel, maar het ziet er gewoon goed uit. Je hebt vrij grote levels waarin jij je strategisch ingestelde hersenen over kan breken en je hebt de beschikking over flink wat troepen met verschillende sterktes. Hoewel de camera dicht bij je manschappen blijft, zullen ze er nog steeds mini uitzien waardoor het mij een beetje aan Madurodam deed denken.

Het geluid steekt lekker in elkaar en klinkt gewoon goed. De voice-acting is redelijk maar niet speciaal en de muziek klinkt lekker stressvol waardoor je het gevoel krijgt echt bezig te zijn op een slagveld. Hoewel dit gevoel niet helemaal waargemaakt wordt, laat ik deze factoren er even buiten. De standaard stem die je laat weten dat er een eenheid klaar is of wanneer je een eenheid verloren is gegaan, is ingesproken door een vriendelijke vrouwenstem. Ze was net zo aandoenlijk als een TomTom en af en toe zou je willen dat ze je niet vertelde dat je de strijd aan het verliezen bent.

Conclusie

Creative Assembly heeft een game ontwikkeld die nieuw en fris is als je kijkt naar de besturing. Het Whippen is heel goed verzonnen maar werkt niet zoals het eigenlijk zou moeten en je zal regelmatig een hele andere kant opgestuurd worden dan je eigenlijk wilt. Dit zal voor velen een punt zijn waardoor zij de interesse verliezen. Het camerasysteem is vaak lastig en je zult vaak niet weten wat er allemaal aan de hand is. Dit geeft je daarentegen een beklemmend gevoel en je zult dan ook heel strategisch moeten spelen, wat dan ook een leuke dimensie geeft aan de game. Verder is het een leuke game met een wat “cheesy” verhaal maar door de simpelheid van het verhaal kun je je wat meer concentreren op je tactieken.

  1.   
    Tringelinge's avatar

    Mooie review!

    Ik zelf zat in het begin ook even te prielen met de camera omdat ik heel de tijd met mijn rechter trigger de camera probeerde te draaien (macht der gewoonte) ging ik steeds naar een andere eenheid.

    Alles bij elkaar opgeteld is het een mooi spel geworden. 😀

  2.   
    Ivvo's avatar

    Mooie review 😉

    Ik wilde deze eerst kopen, maar toen hoorde ik dat er heel er veel kleine glitches en bugs inzitten, zoals troepen die achter een steen blijven hangen of die als je ze een groep vijanden laat aanvallen er eerst helemaal op aflopen in plaats van op afstand te schieten. Klopt dat? Want ik ben nu nogal aan het twijfelen.

  3.   
    midnightcraig's avatar

    goede review
    lijk wel op Battle of Asgard en Empire total war gemixt maar dan in de toekomst

  4.   
    Rise Against's avatar

    De meningen zijn echt verdeeld over deze game. De ene vind het pure bagger en de andere geeft het een dikke 8 😉

  5.   
    /DareDevil's avatar

    Het feit dat ze zoveel moeite doen om een vette RTS naar de consoles te brengen is al een 8 waard 😆

  6.   
    LouisvanGaal's avatar

    goed spel 8 + 😆

  7.   
    WHITEDOG33's avatar

    NIET TE SPELEN