Gamersnet.nl

Call of Juarez: Bound in Blood

Het leven in het wilde westen was ruig, gevaarlijk en spannend. Eigenlijk is het dus een perfecte setting voor een leuke game, maar toch zijn er maar weinig games die zich in deze tijd afspelen. Natuurlijk is er wel een aantal games waarin we dit woeste tijdperk kunnen beleven, want games zoals GUN, Red Dead Revolver en Call of Juarez waren zeer vermakelijke western-games. Helaas zijn deze drie games al best oud en het is dus wel tijd voor een nieuwe western-game. Gelukkig heeft ontwikkelaar Techland dit ook door, want een prequel van Call of Juarez is onderweg.

Broederliefde

De game zal Call of Juarez: Bound in Blood heten en speelt zich twintig jaar voor de eerste Call of Juarez af. Dit keer zitten de broers Ray en Thomas midden in een burgeroorlog waarin het er hard aan toe gaat. Tijdens het vechten in deze oorlog zullen er veel gebieden langs komen. Zo zal je op het op ene moment in een bos staan te vechten en op een ander moment zal je de ruines van de Azteken aan het verkennen zijn. Zoals je ziet zijn deze gebieden erg verschillend, maar natuurlijk zal het sfeertje dat de indianen, cowboys en goudzoekers meegemaakt hebben overal aanwezig zijn.

Op een presentatie in Amsterdam heeft een select groepje van de Nederlandse gamepers het spel kunnen bekijken. De gebieden die ik gezien heb waren vooral open gebieden. Zo speelde het eerste level dat ik te zien kreeg zich midden in een gevecht af. Het leger, waar de broers ook deel van uitmaken, werd overweldigd door de vijand en hierdoor moesten we ons terug gaan trekken. Eigenlijk was dit geen optie voor mij, want ik moest mijn broer gaan redden. Er werden dan ook grote risico’s genomen om toch op weg te komen. Hierdoor werd het meteen duidelijk dat net zoals in de vorige Call of Juarez de broederliefde een grote rol speelt. Eigenlijk valt er te zeggen dat degene die deze twee dwars zitten, geen tweede kans krijgen om dit nog eens te doen.

Replay waarde

Het is waarschijnlijk al duidelijk dat je in Bound in Blood met de twee broers Ray en Thomas kunt spelen. Ray is een sterke man die erg van schieten houdt, terwijl Thomas in plaats van vechten overal een andere oplossing voor heeft, maar natuurlijk staat het schietijzer van Thomas ook niet stil. Tijdens de missies kun je zelf kiezen met wie je wilt spelen en deze keuze beïnvloedt de gameplay heel erg. Zo heb ik een missie gezien waarin het leger zich moest terugtrekken op een berg. Als je deze missie met Ray speelt, zul je vooral bezig zijn met vechten, maar als je voor Thomas kiest, is het vechten veel minder belangrijk. Hij heeft namelijk een manier bedacht om een lawine van stenen op de vijand los te laten. Deze keuze tussen de twee broers zorgt ervoor dat de game een grote replaywaarde heeft, want je kunt elke missie op twee verschillende manieren spelen.

Ook denk ik dat veel spelers zich een tijd gaan vermaken met de uitgebreide multiplayer, want naast de standaard speelopties, zoals Free For All en Team Deathmatch, zal er ook een aantal nieuwe speelopties in het spel zitten. Eén van deze nieuwe opties is de “Bounty” modus. Hier speelt iedereen tegen elkaar en is iedere kill een bepaald aantal punten waard, maar na elke kill word jij zelf steeds meer punten waard en dus ook een belangrijker doelwit. Een andere nieuwe modus is “Wanted”. In deze modus spelen twee teams tegen elkaar, het ene team moet een aangesteld persoon in dat team beschermen en het andere team (ja, je raadt het al) moet die persoon natuurlijk een kopje kleiner maken.

Concentreren in de hectiek

Het viel mij op dat de gameplay van zowel de singleplayer als de multiplayer erg hectisch is. Overal om je heen gebeurt wel wat. Zo moest Ray op één moment wegrennen en tijdens het rennen werd er van achter van alles op hem afgevuurd. Gelukkig kwamen er van allerlei kanten groepen met cavalerie aanrennen die mij te hulp kwamen. Hier zag ik ook dat het gevoel van de richting van de kogels een belangrijke rol speelt, want toen Ray aan het wegrennen was kwamen er van alle kanten kogels op hem af. Deze ketsten af op bomen, gingen door struiken en kwamen vlak langs zijn hoofd. Als je goed op deze kogels let, weet je waar de vijanden zijn en kun je hier snel op reageren.

Ten slotte heb ik het nog helemaal niet over de “Concentration” modus gehad. Dit is een best belangrijk deel van de game en spelers van de eerste Call of Juarez zullen deze modus al kennen. De Concentration-modus is een speciale gave die de broers in staat stelt erg veel schade in een korte tijd aan te richten. Met de concentration van Ray kun je in slowmotion alles neer schieten. De concentration van Thomas is weer heel anders, want als je deze activeert krijg je voor een korte tijd een auto-aim functie. In totaal zullen er vier verschillende concentrations zijn, maar deze kun je natuurlijk niet altijd gebruiken. Je moet namelijk eerst kills maken, want hierdoor vult er een balkje en als deze vol is kun je jouw concentration activeren. Wanneer het balkje vol is kun je alleen niet erg lang wachten met het gebruik ervan, want je hebt maar een aantal seconden om de concentration te activeren.

Voorlopige conclusie

Ik heb natuurlijk maar een klein fragment van Call of Juarez: Bound in Blood kunnen zien, maar ik durf met zekerheid te zeggen dat dit een goed en vermakelijk spel gaat worden. De gameplay lijkt me erg leuk en divers. Verder zag de game er op grafisch gebied goed uit en ook het geluid klonk niet slecht. Het is weer tijd voor een leuke western-game en Bound in Blood gaat dit zeker worden.