Gamersnet.nl

Flower

Flower heeft iets bijzonders. Is het eigenlijk wel een game te noemen? Wat moet je er mee? We hebben alvast alle ramen op de redactie opengezet en laten de wind het rustgevende werk doen. Relax mee met Flower…

Frisse wind

Flower zet al vanaf het eerste moment een duidelijke toon: dit is vermaak om volledig tot rust te komen. Weg van alle hectiek uit steden en dorpen, nog verder weg van alle haastige mensen en druk verkeer. Misschien zijn we teveel gericht op actie en sensatie dat we vergeten dat games ook heel ontspannend kunnen werken. Juist die gedachte wil Flower overbrengen en dat lukt wonderbaarlijk genoeg heel goed…

De gameplay van Flower is wel enigszins vreemd. Noem het uniek, noem het gek, noem het saai, noem het zoals je wilt. Waar je niet omheen kan, is het feit dat een dergelijke aanpak niet eerder is vertoond en letterlijk een frisse wind door het assortiment PlayStation 3-games blaast. Ontwikkelaar ThatGameCompany bracht ons eerder al het bijzondere flOw en gaat op dezelfde weg verder met Flower.

Rustgevend gevoel

De game start in een woonkamer, in een drukke stad, waar een zielig hangend plantje staat te verwelken. Het is duidelijk dat je geen menu hoeft te doorlopen, want je gaat naar de eerste omgeving door het zielige plantje te selecteren. Vervolgens begin je een omgeving bij een bloem en door een willekeurige knop van je controller ingedrukt te houden, laat je een rustige bries waaien. Een blaadje komt los en begint te dwarrelen, wat jij kunt controleren met behulp van de bewegingssensor van de controller. Vervolgens kan je gewoon doen waar je zin in hebt met het blaadje, terwijl je op de achtergrond begeleid wordt door mooie, bijpassende muziek. Uiteindelijk is het doel dat je de omgeving met behulp van de wind weer kleurrijk maakt, waarbij je steeds meer bloemblaadjes door de lucht zult meevoeren, maar eigenlijk maakt het niet zoveel uit wat je doet en in welk tempo je het doet. Onthaasten lijkt het sleutelwoord te zijn.

Er zijn in totaal zeven omgevingen om in te spelen, variërend van een uitgestrekt grasveld tot bergen en zelfs een verlaten industrieel gebied. Zeker de omgevingen vol natuur spreken tot de verbeelding en stralen de relaxte kracht van Flower uit. Zodra je het spel pauzeert, komt echter het zielige plantje in de kamer weer in beeld. We worden er maar weer eens aan herinnerd dat het gewone leven ook niet alles is en dat je door het spelen van Flower even lekker aan een rustgevend gevoel kunt werken.

Conclusie

Spelen met de wind. In een game. Je moet er maar opkomen. Je moet er ook van houden en er voor open staan. In mijn ogen is het een briljante zet van de mensen van ThatGameCompany en met Flower leveren ze een game af bij de PlayStation Store die veel mensen goed kunnen gebruiken. Even lekker tot rust komen, genieten van het mooie design en de heerlijke muziek. Allemaal draagt het bij aan een unieke ervaring en dat alleen al maakt het de moeite waard om Flower een kans te geven en te ontdekken hoe goed jij tot rust kunt komen.

Uitspelen is heel snel mogelijk, wat een vreemd contrast lijkt te hebben met het prijskaartje van 8 euro, maar dit is een game die je op je gemak kunt doorlopen en ook nog heel vaak opnieuw kunt spelen. Echt ‘uitspelen’ doe je deze game dan ook nooit. Even lekker weg van alle hectiek uit het dagelijkse leven en van alle andere drukke games. Flower is Zen, Yin en Yang, volgens de ontwikkelaar een gedicht in gamevorm. Het is echter vooral de meest relaxte verrassing van het nieuwe jaar tot dusver.