Dawn of War II: Singleplayer

De real-time strategy game Warhammer 40.000: Dawn of War II staat al een tijdlang bovenaan het verlanglijstje van behoorlijk wat PC-gamers. Eerder hebben we je al een voorproefje van de multiplayer van deze game gegeven, en nu we ook de singleplayer een tijdje hebben mogen spelen kunnen we je ook hiervan alvast even laten proeven.

Anders

Warhammer 40.000: Dawn of War II is het vervolg op de geliefde real-time strategy game Warhammer 40.000: Dawn of War. Dit vervolg verschilt echter op een paar belangrijke punten van andere real-time strategy games. Ten eerste hoef je niet telkens overnieuw te beginnen nadat je een grote basis en een minstens zo groot leger op hebt weten te bouwen. In plaats daarvan heb je helemaal geen basis waar je je zorgen om hoeft te maken en neem je je squads gewoon mee naar de volgende missies. Tussen de missies door kun je de squads die je mee hebt genomen wisselen met andere squads, je kunt de skillpoints van deze squads verdelen, en tevens kun je de equips van je squadleaders verwisselen met items die je tijdens je missie hebt gevonden of die je hebt gekregen als beloning voor het voltooien van een missie.

Deze beloningen zijn het tweede punt waarop Warhammer 40.000: Dawn of War II verschilt van de meeste andere real-time strategy games: je krijgt namelijk met enige regelmaat leuke beloningen, waardoor je telkens weer door wilt gaan om ook die volgende beloning te pakken te krijgen. Het laatste punt waarop Warhammer 40.000: Dawn of War II verschilt met andere real-time strategy games is dat je veel dichter op de actie zit. Dit komt onder andere doordat je je squads bij elke missie gebruikt en je deze ook aan kunt passen door middel van skillpoints. Een andere reden dat je dichter op de actie zit is omdat de missies veel korter duren dan dat je gewend bent, aangezien de gemiddelde missie slechts twaalf tot vijftien minuten duurt in plaats van de gebruikelijke zestig. Hierdoor zijn de missies vrij intens, wat het spel zeker ten goede komt.

Keuzes

Tijdens mijn speelsessie met Warhammer 40.000: Dawn of War II kwam ik er al snel achter dat dit spel zeker niet zo lineair is als dat je misschien zou verwachten. Zo kun je vaak kiezen welke missie je doet, en dus ook welke beloning je wilt gaan halen, maar sommige side-missies verlopen ook na een tijdje. Aangezien je maar een beperkt aantal ‘deployments’, mogelijkheden om op een missie te gaan, hebt per dag zul je soms dus moeten kiezen tussen verschillende beloningen, en dat kan soms nog een aardig moeilijke keuze zijn. Wil je een beetje voorkomen dat je sommige beloningen misloopt dan kun je proberen om extra deployments te krijgen. Hiervan kun je er maximaal twee krijgen als je missies afrondt met een bepaalde score, waardoor je wat meer kunt doen op een dag en zo meer beloningen in de wacht kunt slepen.

Volgens een vertegenwoordiger van THQ zul je je geruime tijd kunnen vermaken met de singleplayer, en daarna kun je je uiteraard ook gaan vermaken met de multiplayer. Als je dat wilt kun je er echter ook voor kiezen om na het uitspelen van het spel nog meer singleplayermissies te spelen, aangezien er dan een missie generator beschikbaar zal zijn. En hoogstwaarschijnlijk zullen er ook uitbreidingen komen voor dit spel, aangezien je momenteel alleen met de Space Marines kan spelen in de singleplayer, terwijl er nog drie andere rassen zijn. Officieel is er uiteraard nog niks bevestigd, maar voor zover ik het kan zien is de kans dat er een uitbreiding komt voor Warhammer 40.000: Dawn of War II ongeveer net zo groot als dat er een uitbreiding komt voor The Sims 3.

Verslavend!

In totaal heb ik me zo’n drieënhalf uur mogen vermaken met deze game en ik moet zeggen dat ik na die tijd redelijk verslaafd was aan het spel. Daarbij moet ik eerlijk toegeven dat dit min of meer de eerste real-time strategy game is die ik heb gespeeld (ooit heb ik een keer vijf minuten Spellforce: The Order Of Dawn gespeeld, maar dat telt niet echt), maar ik had er totaal geen moeite mee om me de besturing en skills eigen te maken, wat onder andere te maken heeft met de tips die met enige regelmaat beschikbaar links op het scherm verschenen. Toen mijn speelsessie afgelopen was, had ik er dan ook vertrouwen in dat ik de controls genoeg beheerste om aardig wat plezier te beleven aan de multiplayer, hoewel winnen waarschijnlijk nog wel even op zich zou laten wachten. Overigens speelde ik het spel op de meest makkelijke moeilijkheidsgraad en dus hoeven de wat ervarener RTS-ers zich geen zorgen te maken dat het spel te makkelijk is, aangezien er nog een stuk of drie andere, hogere niveau’s beschikbaar waren.

Voorlopig conclusie

Als ik Warhammer 40.000: Dawn of War II momenteel met één woord zou moeten beschrijven, dan is het wel “verslavend”. De actie is heel intens en je wordt echt het spel ingezogen, mede doordat je een bepaalde band krijgt met je manschappen. De actie op het veld zag er mooi uit, net zoals de rest van het spel. Deze game komt uit op 20 februari, over een krappe twee weken dus, en het lijkt erop dat dit spel dan zeker niet teleur gaat stellen.

  1.   
    dragenskull's avatar

    lol is een vet coole game heb het zelf ook lol 😀

  2.   
    mrxthereal's avatar

    Deze game is gruwelijk vet, de multiplayer alleen al is echt heel erg verslavend (ondanks dat er onlangs een patch is verschenen voor de Beta die toch wel het een en ander heeft verpest, maar er klagen zoveel mensen om dat het binnekort toch wel weer omgedraaid wordt), en de singleplayer lijkt me echt eens een keer een frisse wind door het RTS genre. Dit spel is een must-buy voor mij.

  3.   
    GraveDevil's avatar

    dragenskull schreef, "lol is een vet coole game heb het zelf ook lol 😀 "

    Dat kan dus niet. Deze komt 20 februari uit. Je hebt het over het eerste deel?