Grand Theft Auto IV (GTA IV) is een game waar veel spelers nu nog steeds van genieten. GamersNet gaf de game zelfs een 9.8. De game had vele mogelijkheden en in de stad was veel te beleven. Toch beleef je in het spel maar één van de vele verhalen die zich in de stad kunnen afspelen. De downloadable content The Lost and Damned (TLAD) gaat dat veranderen.
Om de downloadable content eens in het echt te bekijken ging ik naar Take Two, de uitgever van GTA IV. Na een korte uitleg kreeg ik wat missies voorschoteld en ik kan nu al zeggen dat ik mij hier kostelijk mee vermaakt heb. Zoals ik in de inleiding al schreef speelt TLAD zich net zoals GTA IV in Liberty City af, maar dit keer speel je een heel ander verhaal.
De motorclub
Het verhaal begint op hetzelfde punt waar je in GTA IV ook start. Dit keer speel je alleen niet met de buitenlandse bad boy Niko Bellic, maar juist met een personage dat best wel van hem verschilt. Dit keer ben je namelijk een echte Biker, genaamd Johnny Klebitz. Hij zit in de motorclub The Lost en zoals je waarschijnlijk al verwacht is dit niet de enige motorclub in de stad. Enige vijandigheid tussen de clubs is dan ook een feit en hier zul je als speler middenin zitten. Naast dit zul je binnen je eigen club van motorliefhebbers ook mot gaan krijgen. Zo is Johnny het niet helemaal eens met de beslissingen van Billy Grey en dit zal hij ook zeker laten merken. Billy is de baas, oftewel president, van de club en heeft het niet zo op de Bikers van de andere clubs. Toch blijft Johnny loyaal aan de club en zal hij samen met zijn motorvrienden een verhaal gaan beleven waarin drugs en wapens centraal zullen staan.
Granaatwerper
Naast een nieuwe verhaallijn zal er ook andere nieuwe content zijn. Zo zijn er vijf nieuwe wapens, een aantal nieuwe motoren en ook zijn er nieuwe minigames. De nieuwe wapens heb ik mogen uitproberen en ik ben hier erg over te spreken. De wapens zijn anders dan je gewend bent, maar wanneer je ze gebruikt, zijn ze in ieder geval erg effectief. Tussen deze wapens zit ook mijn nieuwe favoriete wapen, namelijk een wapen dat granaten kan afschieten. De granaten richten veel schade aan en kunnen ook explosieve kettingreacties veroorzaken. Ook is er afgezaagde shotgun die op korte afstand de vijanden niet erg vrolijk maakt. Zoals ik net al aangaf zijn er ook nieuwe minigames. Je kunt bijvoorbeeld armpjedrukken en kaarten. Een leuk detail is dat Niko in het begin maar kleine bedragen in kan zetten, maar daarentegen kan Johnny vanaf het begin al veel hogere bedragen inzetten. Hij is immers niet nieuw in Liberty City en heeft dus al wat geld te verspelen.
Tot in de details
In TLAD zijn veel meer van dit soort details te vinden en dat maakt het spelen net iets leuker. Een voorbeeld hiervan is het motorrijden. Niko is niet echt een top motorrijder en valt dan ook vaak. Daarentegen is Johnny een veel betere motorrijder en kun je als je met hem rijdt wel wat stuurfoutjes permitteren. Een ander detail is het hebben van een safe house. Johnny zit bij een club en het clubhuis zal dan ook vanaf het begin al als safehouse dienen. Er zijn nog veel meer details op te noemen, maar het is veel leuker om dit zelf allemaal te ontdekken.
Rock, Punk en Metal
GTA IV deed het op grafisch gebied erg goed en van TLAD kunnen we dezelfde grafische pracht verwachten. TLAD draait namelijk op dezelfde engine en speelt zich af in dezelfde stad. Wel zijn er andere verschillen in de stad. Deze verschillen zijn afhankelijk van het personage waarmee je speelt. Het clubhuis van The Lost zat bijvoorbeeld al in de GTA IV, alleen Niko kan hier niet naar binnen. Als je met Johnny aan komt wandelen verandert dit en zul je er dus wel in kunnen. Zo zijn er dus wel nieuwe gebieden toegevoegd zonder dat de stad aangepast is. Op het gebied van geluid zijn ook veranderingen aangebracht, want je kunt je vast wel voorstellen dat Bikers een bepaalde muzieksmaak hebben. Hier speelt Rockstar dan ook op in met nieuwe muziek. Tijdens het rijden kun je genieten van verschillende Rock-, Punk- en Metalnummers.
Kritiek?
GTA IV was een goede game, maar hier en daar was toch wel wat kritiek. Een veel besproken punt was de moeilijkheidsgraad van de missies waardoor je steeds overnieuw kon beginnen wanneer je faalt. Rockstar heeft naar deze kritiek geluisterd en heeft hier verbeteringen in gebracht door het invoeren van checkpoints in missies. Zo is er een lange missie waar je op de motor achtervolgd wordt door de politie. Je kunt je vast voorstellen dat je hier niet heel gemakkelijk zult ontsnappen, maar door het invoeren van checkpoints zul je niet steeds opnieuw hoeven te beginnen. Het feit blijft wel dat sommige missies echt niet makkelijk zijn. Een ander puntje van kritiek was het gooien van granaten, dit vond ik zelf ook niet echt lekker werken. Je ziet niet hoe ver je kunt gooien en waar je precies gooit. In TLAD zal het gebruik van granaten vaker aan bod komen dan in GTA IV, zeker als je de kracht van het nieuwe wapen de Pipe Bomb heb gezien. Helaas is het gooien niet makkelijker gemaakt, maar misschien is dat wel goed, want het spel moet natuurlijk niet te makkelijk gemaakt worden.
Voorlopige conclusie
De nieuwe content die The Lost and Damned zal gaan bieden is erg leuk. Ik heb maar een korte tijd gespeeld en in die tijd heb ik me erg vermaakt. Ik weet zeker dat de content niet snel gaat vervelen en dat het dus ook heel wat speeluurtjes zal opleveren. De totale duur hangt van je eigen speelstijl af, maar een indicatie van tien tot twintig uur zegt waarschijnlijk genoeg. Rockstar heeft veel moeite in de details gestopt en dit is ook zeker een meerwaarde. Zo heb je de details die ik al besproken heb en ook kom je referenties en personages uit het verhaal van GTA IV tegen. Ik heb verder maar weinig kritiek op deze content en daaruit blijkt zeker dat deze nieuwe content de 1600 Microsoft Points zeker waard zal zijn.
The Lost and Damned zal op 17 februari exclusief voor de Xbox 360 versie van Grand Theft Auto IV uitkomen.