Street Fighter IV

Elk jaar komt er wel wat vermaak uit voor liefhebbers van een stevige beat ‘em up. Eind dit jaar kunnen we aan de slag met Tekken 6, maar eerst is het tijd voor stijlvolle actie met Street Fighter IV. Wij gingen met een preview versie aan de slag…

Gevoel en uitstraling

Street Fighter is een serie met een behoorlijke geschiedenis, variërend van ijzersterke arcadegames tot dubieuze films. Met Street Fighter IV wil Capcom de serie weer stevig op de markt zetten en daarvoor heeft men een groot aantal vertrouwde gezichten opgetrommeld, alsook enkele frisse gezichten die hun vechtkwaliteiten willen tonen.

Wat al opviel vanaf het eerste moment dat we beelden van Street Fighter IV te zien kregen, is de visuele aanpak waar men voor gekozen heeft. De character models en andere visuele aspecten van de game zijn in een moderne 3D-uitvoering gestoken, terwijl de gameplay lekker ouderwetse 2D is. Daarnaast is er een extra stijlvol uiterlijk aan alles meegegeven, zoals kleurige inktvlekken en rondvliegende inkt tijdens de gevechten, waardoor de game een bijna handgetekende uitstraling krijgt. Vrees echter niet voor een gebrek aan het echte Street Fighter-gevoel, want de character designer en tevens art director heeft in het verleden bijvoorbeeld ook Street Fighter III 3rd Strike verzorgd.

Alles uit de kast

Natuurlijk komt het ‘gevoel’ bij een game als deze pas echt naar boven tijdens het vechten en gelukkig gaf de preview code ons de gelegenheid om eens met alle characters aan de slag te gaan. In onze recente Fast Forward hebben we al meer verteld over gameplay-elementen als Focus, combo’s en de ultra combo, waarmee je gevechten een drastische wending kunt geven. Voor meer informatie over dergelijke mogelijkheden, raad ik je dus aan om nog eens die Fast Forward erbij te nemen. Deze keer richten we ons wat meer op de besturing van de game.

Liefhebbers van dergelijke beat ‘em up-games pleiten altijd wel voor het gebruik van een echte arcadestick als je de besturing, en dus ook de verschillende moves van de vele personages, goed onder de knie wilt krijgen. Toch kan ik na uitgebreide speelsessies met zekerheid zeggen dat het prima spelen is met een gewone controller. Het gebruik van het D-pad zal je niet veel helpen, maar een analoge stick functioneert gewoon goed om alles uit de kast te halen.

Tempo

Veel speciale aanvallen en acties zijn gebaseerd op een vloeiende beweging met de analoge stick, gevolgd door een bepaalde punch of kick. Dit werkt erg intuïtief en zorgt er voor dat je zonder al teveel problemen met verschillende personages aardig overweg zult kunnen. Of je nu gaat voor bekende koppen als Ryu, Ken en Blanka, of nieuwe gezichten als de charmante Viper, de dikke Rufus en de wat sukkelige Abel, zonder al teveel moeite zal je wat duels kunnen winnen. Met wat rammen op knoppen kom je dan ook best ver, wat voor beginners en nieuwkomers zeker uitkomst kan bieden in eerste instantie. Op de hogere moeilijkheidsgraden, of tegen betere menselijke tegenstanders, zal je echter veel profijt gaan hebben van het oefenen van aanvallen en combo’s, waarmee je behoorlijk wat schade kunt uitrichten.

Daar komt nog eens bij dat de gameplay een hoog tempo kent. Waar games als het eerder genoemde Tekken op een wat rustiger tempo mikt, daar kent Street Fighter IV de nodige snelheid en bijbehorende chaos. Zeker als je flinke combinaties aan het uitdelen bent, vliegen de stijlvolle kleuren over je scherm. Wellicht is het even wennen, maar uiteindelijk is het gewoon een heel mooi gezicht.

Voorlopige conclusie

Street Fighter IV laat nog even op zich wachten, maar er zijn al genoeg mensen die vol ongeduld uitkijken naar de release. En terecht, want de game heeft alles in huis om een groot succes te worden. De gameplay is lekker snel, de artistieke uitstraling komt goed uit de verf en de besturing werkt zeer intuïtief en biedt zowel nieuwkomers als fans genoeg voldoening.

Daarnaast heb je met zaken als Focus en ultra combo’s genoeg tot je beschikking om gevechten helemaal naar je hand te zetten en het loont dan ook om je meer te verdiepen in de speciale aanvallen van je favoriete personages. Het wachten op Street Fighter IV lijkt zeker beloond te worden.

  1.   
    JonsoN's avatar

    8)

  2.   
    Dotz's avatar

    Je kunt het bekijken hoe je het wilt; Er zijn maar een paar toppers in het Fight-Gènre.

    – Tekken
    – Street Fighter
    – Dragon Ball Z
    – Mortal Combat

    Maar sinds het Fight-Gènre van 2D overgegaan is naar 3D speel ik het niet meer. Maar ik speel nog wel; Mortal Combat & Street Fighter 2 8) Op me SNES.. Dat zal nooit vergane glorie worden..

  3.   
    gejrgr34t's avatar

    Niet mijn soort games, doe voor mij FPS, etc

  4.   
    LouisvanGaal's avatar

    echt een goede vecht game

  5.   
    killerking's avatar

    doe mij maar een potje tekken of soulcaliber die zijn veel chiller 😛