You’re in the Movies

Heb je altijd al eens willen schitteren in een speelfilm, maar heb je meer een uiterlijk voor de radio? You’re in the Movies geeft je toch de kans om in je eigen blockbuster te spelen. Maar of die film goede recensies zal krijgen, is nog maar de vraag.

Goed idee…

Toegegeven, het idee achter You’re in the Movies is erg leuk. Het spel wordt geleverd met een Xbox Live Vision Camera, wat zoveel is als Microsoft’s eigen webcam voor de Xbox 360. De bedoeling is dat je deze in je huiskamer neerzet en vervolgens zelf speelt in een film. Op papier klinkt dit leuk, in de praktijk werkt het helaas voor geen meter.

De techniek schiet namelijk te kort, zodat You’re in the Movies totaal niet werkt. Het lukt niet om de camera zo te calibreren dat het spel op een goede manier met de input aan filmbeelden om kan gaan. Je moet de Vision Camera ergens voor je televisie neerzetten en in het beeld gaan staan. Vervolgens slaat de Xbox 360 dit op en moet je uit beeld lopen. De console vergelijkt deze twee aangezichten en zou op deze manier de achtergrond van de speler moeten kunnen onderscheiden.

…maar een waardeloze uitvoering

Helaas slaagt het spel hier geenszins in en zodoende zul je veelal onthoofd, onscherp of met flikkerende lichaamsdelen het spel moeten spelen. De beste prestaties worden bereikt wanneer je de Vision Camera zo neerzet dat je voor een blinde muur staat, zodat eventuele meubels of een deur die open gaat geen roet in het eten kan gooien. Voor veel mensen zal dit echter een verbouwing van de huiskamer betekenen, maar dat is You’re in the Movies gewoon niet waard. Wanneer men met een dergelijk idee op de proppen komt zou het technische aspect van de uitvoering niet onderbelicht mogen zijn en het is dan ook ridicuul dat je het alleen voor een effen muur met een kleur die contrasteert met de achtergrond zoals bedoeld kunt spelen. Want inderdaad, als jij een witte trui aanhebt en je kamer is voorzien van een behangetje met dezelfde kleur dan is de kans groot dat het spel jouw kleding rekent als gedeelte van de achtergrond.

Maar áls je dan een binnenhuisarchitect hebt aangenomen om een zo geschikt mogelijke You’re in the Movies-kamer te maken, dan is het nog steeds geen aardig spelletje. De ontwikkelaar heeft een dertigtal filmscenario’s in het spel gestopt waarin precies verteld wordt wat te doen. Je moet voor de camera aantreden en vaak een kleine minigame opvoeren. Zo kun je bijvoorbeeld de opdracht krijgen om ergens hard voor weg te rennen. De camera neemt dit op en monteert dit vervolgens in de filmscène, zodat je op de hielen wordt gezeten door een kudde losgeslagen apen.

Laag rendement

Het schieten kost zo’n dertig minuten per film, maar dit levert maar een trailertje van amper twee minuten op. Wanneer je You’re in the Movies met vrienden speelt daalt het rendement nog verder. Er wordt dan van alle spelers een foto gemaakt en je medestanders worden om beurten voor de camera geroepen. Het komt zelden voor dat je met zijn allen in een scène speelt, waardoor een multiplayerpotje You’re in the Movies zich vooral kenmerkt door het lange wachten, het weinige spelen en de lage beloning. De awarduitreiking na afloop voegt ook weinig toe en voelt meer als verdeling van Razzies dan die felbegeerde Oscars. Een hele troost is dat dat met name te wijten is aan de regie, montage en het script en niet aan de acteerprestaties van de spelers.

De aanwezige filmscenario’s lopen uit een van horror tot komedie en van actie tot romantiek. Aardig is de Director’s Mode, waarin je zelf films kunt samenstellen. Helaas ben je gebonden aan een krappe tijdslimiet en je zal dan ook niet snel een talentenprijs voor regie in de wacht slepen met de beperkte middelen die je hierin krijgt aangereikt.

Conclusie

You’re in the Movies is op papier een leuke game die in de praktijk helaas niet werkt. De techniek is de beperkende factor, terwijl het nog niet eens aan de brakke webcam ligt die bijgeleverd wordt. Het spel kan simpelweg niet op een normale manier omgaan met de beelden die het te verwerken krijgt. De spelers worden slecht of helemaal niet uitgeknipt en een minuscule verandering in de achtergrond, zoals een deur die opengaat, gooit onmiddellijk roet in het eten.

De filmscenario’s zijn redelijk opgezet en het is goed om te zien dat ze een nodige dosis humor bevatten. Zo wordt er lekker de spot gedreven met gevestigde genre’s zoals actiehelden- en horrorfilms en is de presentatie heerlijk droog. Grafisch schiet het spel echter tekort aangezien onscherpe tweedimensionale sprites het beeld domineren en het er amper beter uitziet dan een gemiddelde flashgame op het internet. De geluidseffecten lijken zo uit een spelshow te komen en weten niet te imponeren. Jammer is ook dat je een halfuur moet acteren voor negentig seconden actie en constant onderbroken wordt door allerlei laadschermen.

De multiplayermode is nog erbarmelijker, aangezien je nauwelijks aan spelen toekomt en meer tijd, al wachtend, op de bank zal doorbrengen, dan voor de camera. Hierdoor mag You’re in the Movies gewoon geen partygame genoemd worden en zit er ook geen voldoende in.

  1.   
    Overload14's avatar

    Wannebe eyetoy?

  2.   
    GameAC's avatar

    Hoe lastig kan het zijn om Eyetoy play te kopeieren? Heel lastig kennelijk

  3.   
    Dy-88's avatar

    originaliteit 8?
    nee, een eyetoy afpikken op een slechte manier is toch wel een 1
    soms denk ik bij microsoft… 👿 👿 👿

  4.   
    kasper1221's avatar

    wat een dom spel is dit

  5.   
    nickykolkie's avatar

    ik heb het een keer bij iemand gespeeld die het net nieuw had hij heeft het meteen weer naar de winkel gebracht wat een **** spel en die orginaliteit klopt ook niet pikken van eye toy eye toy was teminste nog leuk 👿

  6.   
    Hidde's avatar

    Mooie cijfers bij Lezers Rapport

  7.   
    7lotus94's avatar

    Heerlijk hoge cijfers! 😛

    nej, lijkt me ook niets leuks aan !

  8.   
    Dordtlon's avatar

    Blah lijkt me niks aan

  9.   
    NL Gangster's avatar

    Wat een verlept spel 😕

  10.   
    Dilliemaster's avatar

    Helemaal toppie!