The Chronicles of Spellborn

Nederland doet het steeds beter in de gamewereld. We hebben onszelf de afgelopen jaren redelijk op de kaart gezet met games als Killzone en Overlord. Sinds kort kunnen we een MMORPG aan dit rijtje toevoegen: The Chronicles of Spellborn. De game is ontzettend lang in ontwikkeling geweest, volgens geruchten vanwege de slechte grafische kwaliteit. Spellborn werd in oktober 2005 aangekondigd en men beweerde destijds dat de game in 2006 zou verschijnen; nu schrijf ik december 2008 en Spellborn ligt een week in de winkelrekken. Is de game inmiddels verjaard of heeft ontwikkelaar Mindscape goud in handen?

Eigenzinnig

The Chronicles of Spellborn speelt zich af in een verdeelde wereld, ontstaan na een grote strijd tussen de mens en de daevi, hun demonische overheersers. Door de splitsing van de oude wereld leeft men nu in Shards, die onder beheer staan van The Enclave of the Five Sacrifices. Een Shard is een gesloten wereld met een eigen thema. Lekker makkelijk voor eventuele expansies ook. Kijk je ingame naar boven dan zie je altijd het ‘dak’ van de Shard: een groot stenen gewelf, met gaten waardoor licht naar binnen schijnt. Dit gecombineerd met prachtig ontworpen omgevingen en bijpassende achtergrondgeluiden geeft Spellborn een eigenzinnige sfeer, waarin ik me al snel thuis voelde.

De omgeving leek altijd levendig, ondanks het geringe aantal spelers dat in mijn server rondbanjerde. Je kunt duidelijk zien dat in de art van de game veel tijd is gestopt en het enthousiasme straalt van de omgevingen af. In tegenstelling tot veel andere MMO’s, speelt deze gamesetting een belangrijke rol in de game. Dat betekent dat je niet zomaar in een enorme wereld wordt gegooid om reeksen losse quests af te werken, waarbij de setting slechts op de achtergrond aanwezig is, maar dat je regelmatig wordt geconfronteerd met korte geschiedenisverhalen en veel te maken zult hebben met de locale bevolking. Wezenlijke interesse in de fantasiewereld van Spellborn is dus gewenst om je voor langere tijd met de game te vermaken.

Naaktlopers

Voordat je een wereld kunt betreden moet je uiteraard een character aanmaken. Je hebt ten eerste de keuze uit drie archetypes, te weten Rogue, Spellcaster en Warrior. Vervolgens kies je vijf bijbehorende skills en kies je of je menselijk of daevi wilt zijn. Overigens verschillen beide rassen alleen visueel. Hierna maak je je personage unieker door zijn of haar lichaam naar eigen smaak aan te passen en je personage eigen uitrusting toe te kennen. Kleding speelt in The Chronicles of Spellborn nauwelijks een rol en dient puur en alleen voor de sier. Ik heb ze er ook gezien die vrolijk naakt door de spelwereld rennen. Hierna ben je klaar om Spellborn’s universum te betreden…

Als speler word je verwelkomd in het stadje Hawksmouth, als rekruut van de militie. Na het voltooien van een oefenparcours ben je volwaardig lid en kun je beginnen aan je eerste opdrachten. Persoonlijk vond ik de eerste tien à vijftien quests wat te klein van omvang, maar je leert wel omgaan met de landkaart. Questmarkers worden namelijk niet gegeven, wat je dwingt in je logboek te lezen waar je ongeveer moet zijn. Omdat de werelden waar je je per keer in bevindt niet al te groot zijn, heb ik vooralsnog weinig moeite gehad om verder te komen. Om terug te komen op al die kleine introquests, tot je level vijf bereikt hebt ben je voornamelijk bezig met het afslachten van wild en het zoeken van bepaalde voorwerpen. Het enige echte verzet dat je in die periode gegeven wordt is de afslachting van een piratenbende, waarbij je gelijk kennismaakt met de Party mogelijkheden van de game.

Het creëren van een Party werkt lekker simpel. Door een character te selecteren kun je iemand uitnodigen om een Party te vormen. Heb je eenmaal een leuke bende bij elkaar van maximaal drie anderen, dan kun je op oorlogspad gaan. Als je doodgaat hoor je nog steeds bij de Party, maar je verliest wel al je Personal Experience rangen. Deze rangen versterken bepaalde vaardigheden en worden verkregen door te vechten en het voltooien van quests, evenals zogeheten Fame punten. Vergaar je genoeg Fame punten, dan zul je stijgen in level, waarmee je je speelpersonage op diverse gebieden kunt verbeteren, afhankelijk van je klasse en discipline. Dit systeem kennen we allemaal, aangezien het de basis is van vrijwel alle RPG’s. Het is ook mogelijk Guilds te vormen om op een permanentere manier met andere spelers door de game te lopen.

Een deck bouwen

Omdat uitrusting geen rol speelt en je personage dus ook geen speciale krachten geeft, zul je je meer zorgen moeten maken om de verdeling en strategie van je aanvallen. Spellborn werkt hiervoor met een draaiend Skilldeck, Bodyslots en Sigils. Een Skilldeck bevat al je skills, verdeeld over een aantal zijden. Als je een aanval gebruikt van een bepaalde zijde, draait het deck door naar de volgende zijde, enzovoorts. Hiervan is de bedoeling dat als je de laatste zijde bereikt hebt, de aanvallen van de eerste zijde weer herladen zijn als het deck terugdraait. Extra buffertijd krijg je door er tussendoor een rijtje simpelere aanvallen uit te gooien. Je wilt immers niet in één keer tig grootse aanvallen eruit gooien om vervolgens vijf minuten te herladen, terwijl je tegenstander vrolijk op je in staat te hakken.

Als je later in de game combo’s kunt gaan maken, die openings- en afsluitingsaanvallen nodig hebben om te werken, wordt indeling van je Skilldeck nog belangrijker. Ik vond dit systeem erg prettig werken, ook omdat het meer diepte en snelheid geeft aan de beperkte vechtsystemen van MMO’s. Wel had ik het idee dat de game niet altijd direct reageerde als ik mijn wapen wilde trekken (F) om het Skilldeck tevoorschijn te halen. Hierdoor drukte ik soms nog een keer op F, wat tot gevolg had dat de game reageerde met het trekken van mijn wapen, direct gevolgd door het weer opbergen ervan. Overigens werkt de game met strafpunten voor het missen van een aanval, om buttonbashen te voorkomen.

Dan zijn er de Bodyslots. Deze kunnen gebruikt worden vanaf level vijf, als je je discipline hebt gekozen. Als speler heb je de keuze uit drie disciplines per Archetype. Je discipline heeft invloed op nagenoeg al je gevechten, als ook op de kiesbare Bodyslots. Een Bodyslot geeft je extra krachten, voor bepaalde tijd, wat beslissend kan zijn in sommige gevechten. Tenslotte zijn er dan de Sigils. Sigils zijn een soort stenen die op een wapen zijn aan te brengen om het speciale krachten te geven. De invloed van Sigils is echter miniem, althans voor zover ik dat kan beoordelen.

Uiteraard bevat ook Spellborn de mogelijkheden om Player-versus-Player te spelen. In het grootste gedeelte van de game is het niet mogelijk om je op speelgenoten uit te leven, maar diverse speciale gebieden bieden je wel die optie. Blijf je langer dan dertig seconden in zo’n gebied, dan kun je worden aangevallen door andere spelers. Omdat hoge spelers geen extra voordeel hebben van krachtige uitrusting, kun je in theorie van anderen winnen, zelfs al zijn ze veel hoger in level. Mits je een sterk Skilldeck hebt ontwikkeld uiteraard. Aangezien er nog niet veel spelers rondlopen die erg hoog zijn in rang, heb ik dit nog niet goed op de proef kunnen stellen. Ik betwijfel echter of dergelijke overwinningen vaak zullen voorkomen, aangezien een speler van level twintig toegang heeft tot veel sterkere skills dan iemand van level vijf.

Conclusie

Hulde voor de makers van The Chronicles of Spellborn! Ik ben niet snel geboeid door dit genre, maar deze game weet me nu toch al een tijdje vast te houden. De drang om meer van de mooie omgevingen te zien en meer te weten te komen over de wereld van Spellborn maken dat ik me voorlopig nog wel even online ga vermaken. Het vechtsysteem is goed uitgewerkt en ik ben blij dat er nu wat meer van de speler wordt verwacht om zich staande te houden in gevechten. De quests zijn lekker afwisselend als je eenmaal voorbij de eerste paar levels bent en de sfeer is goed.

Al met al is The Chronicles of Spellborn een waardige toevoeging aan ‘onze’ gameprojecten en ik ben zeer benieuwd naar het verdere verloop van de game, want er bevinden zich hier en daar nog wel wat oneffenheden. Ik hoop dat de lagging binnenkort verholpen zal worden, evenals enkele andere bugs die ervoor zorgden dat mijn computer uitviel. Tot slot wil ik spelers die last hebben van het herhaaldelijk uitvallen van hun computer na een paar minuten spelen, adviseren de geluidsoptie om de geluidskaart te overdriven voor beter geluid, uit te schakelen. Dat loste bij mij het probleem op.

  1.   
    Umbra's avatar

    Ik heb een paar dagen de trial gespeeld om misschien de volledige versie te kopen, maar ik blijf toch maar bij World of Warcraft.

    Ik vond de quests niet intrigerend, de spelwereld ronduit kaal en de houterige animaties waren ook niet echt je dat.

    Een pluspunt is wel de gebruiksvriendelijkheid, maar toch zou ik de game niet direct aanraden aan mensen die niet met het genre zijn vertrouwd…

  2.   
    Ralphieboy14's avatar

    Ik ben vandaag begonnen en na mijn eerste speelsessie gelijk opgewaardeerd naar een volledig account. Het combat systeem is heel leuk gedaan en na de eerste paar levels worden de quests ook leuker en zijn ze afwisselender dan kill dit en dat crap.

  3.   
    (Y)0ur!'s avatar

    Als ik die sreenshots zie lijkt het me ook zo leuk 🙁

  4.   
    Dy-88's avatar

    als je PC erdoor uitvalt dan is de game gewoon slecht, want dat kan natuurlijk gewoon niet.
    het is gewoon een WoW kloon. daarom deden ze er 3 jaar over om het op de puntjes uit te werken.
    dus ja, ik koop hem in iedergeval niet 😆

  5.   
    M@tthijs's avatar

    inderaad jah….

  6.   
    PaNNa's avatar

    Goede review, leuk spel lijkt me. Misschien probeer ik hem wel een keer.

  7.   
    mobuss's avatar

    Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen mening, eigen speelwijze en eigen intresses. Veel spellen lijken tegenwoordig op World of Warcraft zegt men. Maar als je het goed bekijkt is ieder spel weer uniek op zijn eigen manier. Zo heeft Spellborn een uniek systeem omtrent het skilldeck etc. World of Warcraft heel veel content +10 miljoen spelers en meer classes. Runes of Magic bijna gelijk is aan World of Warcraft maar toch gratis is en een goed alternatief.

  8.   
    MistWalker's avatar

    Dus die verdeelde wereld zou je kunnen bekijken als de netherstorm? Maar dan met verschillende landschappen of wat. 😕