Tomb Raider: Underworld

Ik dacht het allemaal al te weten: Tomb Raider Underworld is typisch voor de fans. Een presentatie krap twee weken voor de release bracht deze gedachte flink ten val. Tomb Raider Underworld slaat een nieuwe weg in, die ook afgehaakte fans en gamers die de specifieke Tomb Raider-gameplay liever een beetje mijden zal aanspreken.

Vrijheid

In onze vorige preview noemden we ‘interactie’ nog het kernwoord van Tomb Raider Underworld, maar dat kunnen we inmiddels vervangen door ‘vrijheid’. Wees niet benauwd of overenthousiast, want Tomb Raider Underworld is zeker geen sandboxgame geworden zoals GTA of Far Cry 2. Tegelijkertijd is het ook geen volledig lineaire acrobatiek- en actiegame zoals voorgaande delen. Crystal Dynamics wilde namelijk het onderzoeken van de omgeving weer een prominentere plaats in laten nemen. De eerste verandering aan de game daarvoor: meerdere paden naar het einddoel.

Wie de demo al gespeeld heeft, heeft het misschien zelf al ontdekt. De tocht naar boven aan het begin van de demo kan op meerdere manieren gemaakt worden en afhankelijk van hoeveel tijd je er aan wilt besteden, kun je hier al een hoop extra grotten onderzoeken en items ontdekken. Wil je er geen tijd aan besteden, dan is het goed om te weten dat Crystal Dynamics zegt dat de game via de kortste route al twee tot drie keer zo lang is als Tomb Raider Legend. De puzzel aan het einde van de demo is wellicht het beste voorbeeld om te laten zien hoe de vrijheid van Tomb Raider Underworld in elkaar steekt. Eigenlijk bestaat deze weer uit twee kleine puzzels, waarbij een mechanisme steeds iets verder bevrijd wordt. Zo zal een groot gedeelte van de game in elkaar steken: kleine puzzels die samen een grote oplossen, waarbij je de vrijheid hebt om zelf de volgorde te bepalen.

Moeilijkheidsgraad

Hiermee lijkt de game vooral op onderzoek, het vermogen om puzzels door te hebben en tussendoor uiteraard de bekende acrobatiek te leunen, maar dat is niet zo, zo stelde Crystal Dynamics ons gerust. Op ieder moment kun je Lara’s PDA tevoorschijn halen en een hint krijgen of zelfs een bijna letterlijke oplossing. Dit geeft de (toekomstige) fans van het actie-aspect van de game wat ze willen: niet nadenken over de puzzels, maar gewoon springen en schieten.

Gamers die juist wel van de puzzels en niet van de schietmomenten houden, worden op een vergelijkbare wijze tevreden gesteld door Tomb Raider Underworld. Het is namelijk mogelijk om de tegenstanders veel minder te geven. Puzzelaars kunnen zo makkelijker door de gevechten heen en verder gaan met wat hun juist aanspreekt in de game. Er is specifiek gekozen voor alleen het wijzigen van health, omdat een reguliere wijziging in moeilijkheidsgraad Lara wellicht te sterk zou maken voor de acrobatiek, terwijl sommige gamers juist hier wel de uitdaging willen vinden. Zo is het verder ook mogelijk om de visuele hints in de omgeving en de hulpteksten uit te schakelen.

Meer mogelijkheden

Een belangrijk deel van de vrijheid wordt ook gegeven door extra mogelijkheden voor Lara. Crystal Dynamics wilde Lara namelijk dingen kunnen laten uitvoeren waarvan het eigenlijk logisch is dat het zou kunnen. Ze kan nu bijvoorbeeld objecten oppakken en er mee gooien en slaan. De grappling hook kan nu ook gebruikt worden om te abseilen, er kan met één hand geschoten worden als de andere bezet is met klimmen en als je het nodig vindt kunnen Lara’s benen ook als wapen dienen. Crystal Dynamics voegde er aan toe dat de extra mogelijkheden de game niet ingewikkelder maar juist intuïtiever maken.

Nieuw is ook free climbing. Hiermee worden muren bedoeld waar allerlei objecten uitsteken en waarlangs een route gezocht moet worden. Deze objecten gaan beter op in de omgeving dan de welbekende stenen randen die vaak heel opvallend aanwezig waren en waarbij slechts één route mogelijk was.

Nog wat ditjes en datjes

En daarmee zijn we er niet wat betreft veranderingen. Heb je bijvoorbeeld een hekel aan de quicktime events, waarbij je op het juiste moment de juiste knop in moet drukken? Deze zijn vervangen door de meer vrijheid gevende adrenaline moments. Uit het niets kan er bijvoorbeeld een val opduiken, waarna de game kort in slow motion gaat en je heel kort de tijd krijgt de val te ontwijken. Zo zagen wij één van de presentatoren onder een hakmes dat uit de muur kwam bukken, terwijl een trailer even later liet zien dat een zweefduik op hetzelfde stuk ook tot de mogelijkheden behoort.

Voertuigen zijn weer terug in de game, maar ook hiervoor geldt vrijheid. Achtervolgingsscènes lijken verleden tijd, want er werd nadruk gelegd op het feit dat Lara kan afstappen wanneer ze wil.

Wie de game op de Wii wil gaan spelen, moet weten dat deze versie iets afwijkt van de overige versies. De onderzoeksgereedschappen uit Anniversary zijn namelijk weer terug en dus zul je hier en daar weer een kwast of ander gereedschap ter hand moeten nemen om verder te kunnen komen. Verder zou de game qua inhoud gelijk moeten zijn.

Voorlopige conclusie

In Tomb Raider Underworld worden de mogelijkheden van Lara, de routes door de omgeving en de instellingen voor de moeilijkheidsgraad allemaal uitgebreid om meer vrijheid en meer intuïtieve gameplay te maken. Een gedurfde stap van Crystal Dynamics, maar het lijkt er op dat dit zeker zijn vruchten af gaat werpen, omdat de game een groter publiek zal aanspreken. Over een aantal dagen zullen we het definitieve antwoord weten.

  1.   
    matios's avatar

    In 1 woord geweldig

  2.   
    Alias's avatar

    Mooie review, heb de demo gespeeld en vond hem lekker soepel lopen op mn pc. Verder heb ik de demo gespeeld met een 360 controller omdat me dat meer aansprak bij deze game. 😉

  3.   
    )GN(-Erik's avatar

    Zeker wel een toffe game wordt dit 😛 Tomb Raider Rulezz nog steeds 😆

  4.   
    JonsoN's avatar

    Goed at ie over een íets andere boeg wordt gegooit, na legend en anniversary heb ik wel weer zin in vernieuwing.. 🙂 lijkt de goede kant op te gaan, afwachten dus.. 🙂

  5.   
    DutchFreeze's avatar

    de demo is iig net zoals matios al zei GEWELDIG, maar i kga em toch niet kopen 😀
    ik ga codwaw kopen (morgen)

  6.   
    TERRORJ's avatar

    Lijkt me een vette game alleen ookal zo duur dus ik ga eerst even mij collectie afmaken, ik heb TombRaider 1, 2, 3 en the last revelation, Chronincles, en The Angel Of Darkness en Annisarry sla ik over niksaan met die DIno’s fucking nep. Morgen krijg ik Legend en dan afwachten Met TheUnderworld:D

  7.   
    wesleyvdvaart's avatar

    hallo mensen…. 😀

    Ik heb een vraagje over tomb braider underworld voor de wii..

    Ik zit nu in southern mexico, en ik ben in het level ; The land of the dead’..

    alleen heb ik een probleem nu, want ik zit al drie dagen vast in dit level.. ik ben op het punt waar allemaal pilaren staan.. en in het midden brandt een ronde bak met hout.. overal zijn ringen waaraan je kan hangen. 3 hebben de het hoofd van een soort draak en 2 van een slang. ik ben eigenlijk al klaar in dit level want ik heb een jaguar hoofd moeten zoeken. en als ik dan terug wil naar het level waar ik vandaan kom. ( hier vond je giftig water in het midden ( blauw ) ) dan is de deur op slot..

    ik heb werkelijk geen idee hoe ik nu weer daar terecht kom.. ik heb al alles geprobeerd maar ik kan het gewoon niet vinden.

    heeft iemand misschien ook dit spel, en zou hij of zij mij hiermee kunnen helpen..
    het zou heel erg fijn zijn…

    alvast bedankt..
    groetjes wesley 😀

  8.   
    TERRORJ's avatar

    Bij YouTube kijken misschien.(wesley)