Warhammer Online: Age of Reckoning

Het aanbod van Massive Multiplayer Online (MMO) games word steeds groter, ook de release van Warhammer Online: Age of Reckoning (WAR) voegt weer een nieuwe MMORPG toe aan het marktaanbod. Voegt deze game iets toe aan de MMO markt, en kan de game tegen de tegenstanders op?

Vanaf het begin

ightDe game is nu ongeveer een maand uit dus de developer Mythic Entertaiment heeft al wat tijd gehad om te patchen, en dit is ook gebeurd. Maar laten we bij het begin beginnen. In WAR begin je met het maken van je eigen character, hier moet je meteen een aantal keuzes maken. Op welke server ga je spelen, welk ras ga ik worden en wat wordt mijn specialiteit. Aan de kant van de Order kun je kiezen uit de dwergen, de empire of de high elves. Aan de kant van de Destruction kun je kiezen uit de Dark elves, de greenskins of de chaos. Na deze keuze moet je ook nog eens een specialiteit kiezen, bij elk soort zijn drie of vier specialiteiten te kiezen. Dit telt op tot totaal twintig specialiteiten.

Het kiezen van een uiterlijk van een character is verder niet heel uitgebreid, maar dit is niet erg belangrijk. Want het aantal mogelijkheden in het kiezen van je character is uitgebreid genoeg, misschien wel iets te uitgebreid. Maar dat geeft in ieder geval goed de mogelijkheid om wat characters uit te proberen, en je favoriet er uit te kiezen.

De wereld in puin

Toen ik met mijn character voor het eerst de wereld inging viel het mij op dat het spel grafisch geen hoogstandje is. Het spel heeft een beetje de look van World of Warcraft, een beetje cartoon stijl met een realistisch tintje. Dit viel mij tegen van de game, maar hoe verder ik in het spel kwam hoe meer ik zag dat het grafisch misschien allemaal niet zo mooi is maar dat de wereld wel heel erg leeft.

Overal zijn de sporen van de oorlog te vinden, in het water liggen oorlogschepen, op het land staan overal en nergens kanonnen (die je nog kunt gebruiken ook) en in de steden ben je ook niet veilig want die worden nog wel eens gebombardeerd. Ook de quests die je kunt doen gaan voornamelijk over de oorlog, elke qeust die je doet heeft er wel iets mee te maken. Zo moet je soms een sterk persoon doden maar de andere keer moet je weer iemand uit de handen van de vijanden redden. Door deze twee punten komt de speelwereld een stuk realistischer over, en voel je ook dat je meedoet in de strijd.

Het is stil aan de overkant

Een belangrijk speelelement in WAR zijn de public quests, dit zijn quests waar iedereen aan mee kan doen. Als je door de wereld wandelt kom je vaak zo terecht in een public quest, je mag zelf uitmaken of je meedoet of niet. Zo kwam ik op een gegeven moment bij een stad die aangevallen werd, ik mocht helpen met het verdedigen, het eerste was een aantal vijanden te doden. Toen dit gedaan was moesten we het buskruit van de vijanden slopen en als laatste moesten een eindbaas doden. Helaas lukte dit ons niet. We waren met drie niet heel erg hoog gelevelde characters op de baas in aan het hakken maar hij was helaas sterker. Hier voor hadden we dus meer hulp nodig, maar dit was er niet.

Het viel mij toen eigenlijk pas op hoe leeg de servers zijn. Ik ben een aantal servers af gaan zoeken naar drukke gebieden, maar kon weinig mensen vinden. Misschien dat het in de hoge level gebieden wel wat drukker is maar over het algemeen heeft WAR maar een lege wereld. Hierdoor vallen de public quests een beetje buiten de boot, want in je eentje lukken deze niet. Lukt het toch om een public quest met een team te voltooien dan krijg je prijzen, degene wie het meest heeft gedaan heeft het meeste kans op een prijs.

Blijf toch van me af

ightHetgene wat WAR eigenlijk wil bereiken is een goede Players versus Players (PVP) gameplay. Hier richt de game zich dan ook erg op, zo heb je de Realm versus Realm (RvR) gevechten. Hier vechten de twee kanten tegen elkaar, om grondgebied. De ene dag kan een stad van de Destruction zijn en de andere dag kan de stad door de Order weer veroverd worden. RvR brengt de wereld ook weer meer tot leven.

Maar ook zijn er scenarios. Hier strijd je met teams tegen elkaar (Order versus Destruction), dit is een leuke feature in de game. Het is eigenlijk een soort capture the flag principe. Er zijn drie vlaggen; iedereen begint met één vlag en de beginstrijd zal dus plaats gaan vinden bij de derde vlag. Als ranked speler kon ik gebruik maken van de hoogtes soms werd ik gekild door een hoger level speler, maar dit maakte mij niet zo veel uit. De team gameplay vond ik namelijk leuk, je ziet dat bijna het hele team de vlag echt wil hebben en houden. Ja, soms heb je spelers die wat anders gaan doen maar in welk spel zijn die spelers er nou niet. Naast caputere the flag zijn er ook scenarios met speelstijlen zoals deathmatchs (elke kill is een punt) en een objective verdedigen of aanvallen.

Als je in PVE stijl questen aan het doen bent word je soms verplicht in PVP gebieden rond te wandelen. Hier ergerde ik me soms wel aan, als ik gedood wil worden door een speler, maak ik zelf wel uit wanneer ik dit doe. Soms had ik het gevoel dat de game zich te veel op PVP richt. Toch is PVE spelen wel leuk, er zijn genoeg questen, waar je ook goed mee geholpen wordt, op de kaart wordt namelijk aangegeven waar je ongeveer heen moet.

Het boek der wijzen

Ook een belangrijk onderdeel van de game is de “Tome of Knowledge”. Hier kun je veel informatie in vinden. Bijvoorbeeld welke questen je aan hebt, dit is erg handig om te zien waar je heen moet of wat je doel is. Ook kun je via de “Tome of Knowledge” titels vrij spelen. Er zijn moeilijke titels maar ook makkelijke zoals honderd keer op je zelf klikken. Verder houd de tome ook bij wat jouw geschiedenis is. Je kunt zien wat je hebt voltooid van het spel en hier over lezen. Een ander leuk detail is dat je de geschiedenis van de rassen in het spel in de tome kan lezen. De “Tome of Knowledge” is dus een belangrijk stuk gereedschap bij het spelen van het spel.

Conclusie

Ik kan op twee manieren naar het spel kijken. Aan de ene kant is het spel in de markt niet erg vernieuwend, het doet wat dingen met PVP maar niet veel wat nog niet gedaan is. Op grafisch niveau word je ook al niet van je stoel geblazen. Aan de andere kant kun je ook even de markt vergeten en gewoon naar het spel op zich kijken. Het spel zelf is leuk als je nog niet veel MMO’s heb gespeeld, je loopt rond in een levendige wereld waar van alles gebeurt. De keuze bij het maken van een character is breed genoeg en het spel verveelt niet heel erg snel. Als ik zelf uit een MMO moest kiezen zou Warhammer Online: Age of Reckoning niet mijn eerste keus zijn, maar ook zeker niet de laatste.

  1.   
    Mmore's avatar

    Haha, deze zin klopt niet, ‘Dit is niet de eerste MMO op de markt, juist het tegenovergestelde.’ 🙂

    Goede review trouwens, ik vond Warhammer wel okay in het begin, maar het werd helaas – te – snel saai. Geen WoW-gevoel. 🙁 Ook niet erg vernieuwend helaas. Age of Conan kon mij langer boeien.

  2.   
    Darkknight's avatar

    Mmore schreef, "Haha, deze zin klopt niet, ‘Dit is niet de eerste MMO op de markt, juist het tegenovergestelde.’ 🙂

    Goede review trouwens, ik vond Warhammer wel okay in het begin, maar het werd helaas – te – snel saai. Geen WoW-gevoel. 🙁 Ook niet erg vernieuwend helaas. Age of Conan kon mij langer boeien."

    een game kan toch niet altijd het zelfde blijven

  3.   
    Dy-88's avatar

    Dit is juiste de enige MMO die mij boeit, de anderen vind ik niet leuk zeker niet WoW…….;
    Ik denk dat ik hem ga binnen halen 😆
    Ookal kan ik hem elke dag bij mijn vriend z’n huis spele 😛

  4.   
    R1chardTM's avatar

    Zo kun je het ook zien ja maar ik heb de zin even aangepast zodat die verwarring niet meer zal ontstaan. Nog bedankt voor de tip.

  5.   
    Overload14's avatar

    iedereen probeert WoW na te doen