Gamersnet.nl

Review: Fallout 3

Over Fallout 3 kunnen we eigenlijk heel kort zijn. Het toont perfect aan hoe een hel op aarde een hemel voor RPG-liefhebbers kan zijn. Ga met onze review mee op avontuur in deze bijzondere wereld…

Om te beginnen wil ik meteen even een hypothetisch punt van kritiek de wereld uit helpen: Fallout 3 is absoluut geen “Oblivion with guns” geworden, waar sommige mensen nogal bang voor waren. Ontwikkelaar Bethesda heeft natuurlijk zo een eigen aanpak voor het ontwikkelen, maar na heel wat uren met Fallout 3 te hebben doorgebracht kan ik alvast iets verklappen: dit is gewoon een ijzersterke game geworden.

S.P.E.C.I.A.L.

Maar laten we bij het echte begin van de game beginnen: je geboorte in Vault 101. De aarde is door een extreme kernoorlog verwoest en alleen in Vault 101 lijkt het leven nog rooskleurig te zijn. Op letterlijk speelse wijze kan je je personage vormgeven en vervolgens zien groeien van baby die alleen maar “da da” kan uitkramen tot tiener met je eerste Pip-Boy, een arm-computertje met alle benodigde informatie. Tijdens dit proces van opgroeien merk je al direct hoe diep Fallout 3 gaat wat betreft het creëren van een uniek personage.

Het begint al bij je eerste babyboekje, waarin je je eigen sterke punten kunt vastleggen volgens het S.P.E.C.I.A.L.-principe: Strenght, Perception, Endurance, Charisma, Intelligence, Agility en Luck. Een vast aantal punten kan je aan de diverse kwaliteiten toekennen en tijdens het spelen zijn er ook af en toe punten hiervoor te verdienen. Het echte levellen gebeurt echter op basis van een grote lijst met ‘skills’, variërend van je omgang met grote of kleine wapens, het hacken van computers en het openen van sloten, tot je overtuigingskracht als je informatie van iemand probeert los te krijgen. En alsof dit nog niet genoeg is zijn er ook nog eens perks te verdienen bij elk level dat je stijgt, waarmee je jouw personage nog sneller kunt verbeteren op bepaalde punten.

Het levelen kan, zeker in het begin van de game, een tijdrovende klus zijn, maar dat maakt het wel zo interessant en belangrijk om een goede keuze te maken. Elke skill heeft immers ook echt invloed op de speelwijze. Zo merkte ik al snel dat vooral repair een erg handige vaardigheid is. Wapens slijten namelijk tijdens gevechten en kunnen zelfs kapot gaan. Deze zijn dan niet meer te gebruiken totdat je ze ergens laat repareren of dit juist zelf doet. Daarnaast kan je met je repair-skill ook eigen wapens in elkaar zetten, wat geweldige mogelijkheden oplevert. In een trailer van enkele weken terug zagen we al een explosief lunchtrommeltje en zo heb je nog veel meer creatieve wapens om te maken, mits je de juiste spullen hebt. Je kunt echter ook bij voorkeur spullen kopen en dankzij een hoge barter-skill een lagere prijs afdwingen. En zo zijn er nog wel boeken vol te schrijven over de verschillende aspecten om jouw personage volledig naar je hand te zetten…

Karma en V.A.T.S.

De rode draad van Fallout 3 is de verdwijning van je vader uit Vault 101 en jouw zoektocht door het uitgestrekte Wasteland om hem te vinden. Hierbij zullen alleen de hoofdmissies je al dagen bezig kunnen houden, maar ook de talloze sub-missies kunnen echt voor weken vol vermaak zorgen. De dialogen, waarbij je weer diverse antwoordmogelijkheden steeds hebt, kennen erg veel diepgang en zijn ook echt van invloed op de mogelijke missies die je aan kunt nemen en de eventuele beloning die je wenst te ontvangen. Dit alles met het oog op je Karma, die positief, neutraal of negatief is. Een positief Karma zorgt vaak voor vriendelijke dorpelingen die je graag helpen en sneller aan jouw wensen tegemoet willen komen, terwijl een negatief Karma voor een wat gevaarlijke en brute uitstraling zorgt. Alleen al dit element van Karma zorgt er voor dat je Fallout 3 met gemak meerdere keren opnieuw kunt spelen, puur om te ervaren hoe het is om te spelen als bad guy of juist als de goedheid zelve.

Misschien wel het lekkerste element van de game is toch wel de combat. Hoewel Fallout 3 een RPG in hart in nieren is, komen liefhebbers van shoot-outs en brute gevechten niets te kort. Aangezien de game zowel in third als first person te spelen is, kan je bij de close combat gevechten eenvoudig omschakelen om wat eenvoudiger te kunnen richten. Dit werkt prima en biedt zeker uitkomst voor mensen die het spelen vanuit third person wat onhandig vinden.

Het mooiste aan de combat is vrijwel zeker het V.A.T.S.-systeem. Met één druk op de knop stop je de tijd en zoom je in op een vijand, waarbij je voor de diverse lichaamsdelen een bepaalde kans op een voltreffer ziet. Vervolgens kan je naar eigen inzicht kiezen om een aantal keer te schieten vanuit V.A.T.S. voor zover je over action points beschikt. Meestal komt dit neer op maximaal 3 à 4 schoten voordat je even moet wachten tot je action points weer zijn aangevuld. Een heerlijk systeem, zeker als je een kritiek schot afvuurt waarbij de ledematen, ingewanden en bloedspetters rijkelijk in het rond vliegen. Dit systeem zorgt tevens voor een stukje tactiek, want je kunt proberen om een vijand met enkele headshots af te maken, maar je kunt ook de grootste dreiging wegnemen door hun hand af te schieten of een wapen uit hun hand te knallen. Zeker bij grote super mutanten, die nogal graag met raketten of een mini-gun schieten, kan het verstandig zijn om ze eerst van hun wapen te ontdoen.

Conclusie

Fallout 3 is een game waar menig RPG-liefhebber al maanden, zo niet jaren, naar heeft uitgekeken. Niets zo lastig dan om alle verwachtingen in te lossen, maar ik kan met veel genoegen melden dat Bethesda dit zeker gelukt is. Je personage is erg uitgebreid aan te passen aan je eigen gewenste speelstijl en er zijn ontzettend veel mogelijkheden om je avontuur in Fallout 3 te beleven. Kies voor een tactische aanpak, overtuig mensen door met ze te praten en beleef de wereld als een persoon met een positief Karma. Of kies er voor om eerst te schieten en dan pas vragen te stellen. Een slecht geweten kan immers ook voordelen bieden…

De combat werkt prima, mede dankzij het eenvoudige switchen tussen first en third-person view en het V.A.T.S.-systeem. In het begin kan er best wel wat reistijd nodig zijn om bepaalde bestemmingen te bereiken, maar gelukkig kan je na het ontdekken van een locatie volgens een bekend principe snel reizen via de map op je Pip-Boy. Daarnaast is er onderweg ook genoeg dreiging van gemuteerde mensen, beesten, super mutanten en nog veel meer, waarbij je ook zeker af en toe eens rustig stil moet staan om jezelf te laten imponeren door de prachtige weergave van een verwoeste omgeving.

De missies bestaan vaak uit meedere delen en nemen best wel wat tijd in beslag, maar des te groter is de voldoening als je een volledige missie met succes weet af te ronden. Hierdoor kan het levellen in het begin wat traag gaan, maar het zorgt er ook voor dat je bezig wilt blijven om jezelf steeds verder te verbeteren. Of succes in jouw geval braaf of gemeen handelen betekent, dat mag je naar hartelust zelf invullen. Fallout 3 biedt die mogelijkheid en kan je echt weken van de straat houden.