Spider-Man: Web of Shadows Interview

Afgelopen week was GamersNET op bezoek bij Activision om Bryan Morrison, producer van Spider-Man: Web of Shadows aan de tand te voelen voor zijn nieuwe game. Het volledige interview lees je hier.

GamersNET:

Kun je onze lezers vertellen wie je bent en wat je rol is in de ontwikkeling van Spider-Man: Web of Shadows?

Morrison:

Ik heet Bryan Morrison en ik werk bij Activision en heb daar gewerkt aan de afgelopen vijf Spider-Man-games. Ik werk actief mee aan de ontwikkeling van Web of Shadows en het is tot nu toe een fantastisch project voor me geweest, omdat zowel Treyarch als Shaba Games hier een zeer goede prestatie hebben neergezet.

GamersNET:

Wat kun je onze lezers alvast vertellen over het verhaal?

Morrison:

Web of Shadows kent een grote verhaallijn die zich afspeelt in New York, waar een invasie van symbiots aan de gang is. Het spel begint in Harlem, waar Spider-Man en Luke Cage het opnemen tegen een aantal bendes, terwijl Kingpin vanuit Midtown zijn criminele imperium aan het opbouwen is en de strijdkrachten van Shield komen naar de stad om deze symbiotplaag in te dammen. Wanneer het verhaal zich ontwikkelt en de symbiots groeien, zal Spider-Man moeten samenballen met andere Marvel-helden of –schurken, om dit gespuis de kop in te drukken.

ight

GamersNET:

Wat zijn deze symbiots dan precies?

Morrison:

Aliens zijn neergestreken in New York en hebben zogenaamde pods geplant. Wanneer deze pods bijvoorbeeld een voetganger opslokt, zal deze veranderen in een symbiot. Maar ik kan ook al vertellen dat Wolverine terecht komt in zo’n pod, waardoor je een symbiotische versie van hem te zien krijgt.

GamersNET:

Wat voor gevolgen heeft dit dan voor New York?

Morrison:

New York krijgt iets spookachtigs door deze invasie van aliens, waardoor er grote webben over de stad worden gesponnen. In het begin valt dit nog mee, maar naarmate het verhaal vordert wordt de dikke deken van de dreiging steeds groter. Hierdoor wordt New York dynamisch en voelt de speler dat hij in moet grijpen, omdat hij anders zijn geliefde stad voor zijn ogen ziet verdwijnen.

GamersNET:

Is er verder enige relatie tussen het verhaal van Spider-Man: Web of Shadows en die uit de films of stripboeken?

Morrison:

Het thema is gebaseerd op de strips. We hebben bijvoorbeeld het klassieke Spider-Man-pak gebruikt, in plaats van de het kostuum met de kleine Hollywood-aanpassingen van Sam Raimi. [de regisseur van de films, -red.] Maar verder is het verhaal helemaal nieuw en origineel, alles is speciaal voor dit spel geschreven en de schrijvers hebben hun best gedaan om een verhaal te maken dat zoveel mogelijk geschikt is voor een spel. De speler heeft de mogelijkheid om verschillende belangrijke keuzes te maken, die een ander einde van het spel tot gevolg hebben.

GamersNET:

Hoe werkt dat dan precies?

Morrison:

Ik heb op dit moment nog niet de vrijheid om dat allemaal te verklappen, dat zal de speler zelf moeten uitvinden.

GamersNET:

Dat lijkt logisch, maar kun je dan al wel iets vertellen over de extra speelduur die dit tot gevolg heeft?

Morrison:

Omdat er een aantal verschillende eindes van het verhaal zijn, die allemaal verschillen in gameplay en unieke missies met zich meebrengen, is de herspeelbaarheid veel groter dan in vorige Spider-Man-games. De speler kan tijdens het spelen snel wisselen tussen de verschillende pakken. Dit levert weer verschillende soorten ervaringspunten op, waardoor het kostuum van jouw voorkeur ook het sterkste zal worden. Daarnaast kunnen spelers ook kiezen of ze de verhaallijn geënt op het rood-blauwe pak, of het zwarte pak volgen, wat voor goed of kwaad staat.

GamersNET:

Maar ik neem aan dat de “kwade” missies niet al te ver gaan?

Morrison:

Nee, dat klopt. Spider-Man wordt natuurlijk nooit een slechterik, maar kan wel een anti-held worden. Dan volgt hij meer de denkwijze van ”With great power comes great responsibility” dan van ”Your friendly neighbourhood Spider-Man”.

eft

GamersNET:

Wat is het precieze verschil dan?

Morrison:

Het klassieke rood-blauwe kostuum maakt meer gebruik van de nieuwe vertical combat-opties die Shaba Games voor ons heeft ingebouwd. Je aanvallen van lange afstand, zoals het afvuren van spinnenwebshots en het lanceren en verlammen van vijanden is in deze modus het sterkst. Het zwarte Venom-pak is sterker in close combat, brute kracht, harde klappen, pijnlijke aanvallen en een hoop explosies.

GamersNET:

Vertical Combat, wat is daar zo speciaal aan?

Morrison:

Shaba Games heeft geweldig werk afgeleverd met dit nieuwe gevechtsysteem en ze hebben dit aspect van de Spider-Man-games zeker naar een nieuw niveau getild. Hierdoor is het mogelijk om in de lucht te vechten, op de muren van de wolkenkrabbers en al slingerend door de straten van New York. Dit werkt zeer intuïtief en de meeste spelers zullen al snel vette combo’s van aanvallen neer kunnen zetten. Er komt nu een hoop improvisatie bij het aanvallen kijken, omdat er zo veel verschillende mogelijkheden zijn om de villains te verslaan. Je kunt ze naar je toe trekken met je spinnenweb, maar ook jezelf ook naar hun toe torpederen. Vervolgens zijn er weer tal van vette opties die de speler heeft, waardoor geen één aanval het zelfde is en het spel leuk blijft. Ook leuk is het om objecten, zoals auto’s naar ze toe te gooien. Naar mijn mening voegt dit echt een nieuwe dimensie toe aan de gameplay van Spider-Man: Web of Shadows.

GamersNET:

Wat hebben jullie er aan gedaan om dit nog meer diepgang te geven?

Morrison:

We hebben gewerkt aan een systeem waarin in het mogelijk is om nieuwe aanvallen te kiezen en bestaande aanvallen te verbeteren of veranderen. Hiervoor worden de eerder genoemde ervaringspunten gebruikt. Daarnaast is een reeds gedane aankoop niet blijvend, mocht een aanval je achteraf tegen zijn gevallen, dan kun je je punten terugkrijgen en ze in een ander soort aanval investeren. We geven de speler dus de mogelijkheid om heel veel aan zijn eigen Spider-Man te sleutelen.

GamersNET:

Bedankt voor het interview, maar er is nog een vraag die me van het hart moet. De geruchten gaan de ronde dat Raimi en McGuire al hebben getekend voor twee nieuwe Spider-Man-films, die vanaf 2011 zouden moeten verschijnen. Kan je dit becommentariëren?

Morrison:

Ook jij bedankt, en no comment.;-)

Spider-Man: Web of Shadows verschijnt op 24 oktober voor de Nintendo DS, Nintendo Wii, PC, PlayStation 2, PlayStation 3, PSP en Xbox 360.

  1.   
    )GN(-Erik's avatar

    Nou ik ben benieuwd naar de game, en dan vooral die alien invasie 😛

  2.   
    Dy-88's avatar

    PielePalle schreef, "Vet 8) Dit artikel heeft wel mijn interesse gewekt."

    mij ook 😉 ik ben steeds benieuwder naar deze game

  3.   
    Tom's avatar

    Zo te horen overtreft het de matige kwaliteit van de filmgames met het Spiderman label erop geplakt. 🙂

  4.   
    OkkieBOOMER's avatar

    vroeger vond ik Spider-man een vet spel, vooral deeltje 1.
    Deel 2 begon ik me te irriteren, ik weet niet waarom.
    Misschien dit deel!