SBK 08

Hoewel de zomermaanden alweer voorbij zijn, is het toch nog tijd om eens lekker op de motor te stappen. En dan doen we dat natuurlijk met SBK 08 voor de PlayStation 3…

SBK 08 verscheen eerder dit jaar al voor de PC, Xbox 360, PlayStation 2 en PlayStation Portable, maar de PlayStation 3-versie liet toch nog wat langer op zich wachten. Ontwikkelaar Milestone nam rustig de tijd om geen rommelwerk af te leveren op Sony’s console, waardoor liefhebbers van motoren en superbikes iets langer geduld moesten hebben. De gemotoriseerde tweewielers staan inmiddels al luid te brullen voor de start, dus laten we snel gaan kijken wat deze game te bieden heeft.

Assistentie

SBK 08 is net als zijn voorganger uit 2007 een racegame met motoren, waarbij de nadruk vooral ligt op het realisme. Als je bijvoorbeeld van de baan afschiet, maakt het zeker verschil of je wat grind of gras mee pakt. Tevens kun je ook niet zomaar vol het gas erop houden en willekeurig een bocht aansnijden, want dat levert gegarandeerd een harde buikschuiver op.

De game komt nog wel iets tegemoet aan spelers die enigszins ondersteuning wensen, want in het menu kun je de zogeheten realism settings aanpassen. Zo is het mogelijk om er zelf voor te kiezen of je geheel authentiek en zonder enige hulp de baan op gaat, of dat je toch iets meer assistentie nodig hebt. Er is zelfs een instelling ‘Arcade’ te kiezen, maar die benaming lijkt me niet op zijn plaats…

Het racen in SBK 08 is namelijk een behoorlijk pittige uitdaging. Zoals gezegd is het niet slim om blind plankgas te racen, maar er komt nog wel meer bij kijken om soepele rondes te rijden. Je dient erg alert te zijn, erg vaak de rem te gebruiken en zoveel mogelijk de bochten op een ideale lijn aan te snijden, anders is de kans groot dat je van de baan af schiet. Na een tijdje oefenen valt deze besturing wel enigszins onder de knie te krijgen, maar ik heb het gevoel dat Milestone realisme boven speelbaarheid heeft verkozen. Zeker voor nieuwkomers, maar eigenlijk voor veel gamers, zal het een pittige kluif zijn om het spel echt meester te worden. Niets mis mee als je helemaal fan bent van motoren en graag veel tijd in een game wilt steken, maar het is wel iets om goed te overwegen.

De diepte in

De mogelijkheden van SBK 08 zijn best uitgebreid, ook al zijn het vooral overbekende spelmodi die te kiezen zijn. Een quick race, instant action of een time attack spreken wel tot de verbeelding, maar het echte werk kan beginnen als je een race weekend of toernooi gaat rijden. Je mag dan allereerst een team uit de Superbike-klasse selecteren waarvoor je wilt racen, waarbij de teams allemaal een score hebben op het gebied van ervaring, kennis en betrouwbaarheid. Daarnaast kan je een gewenste rijder uitkiezen en aangeven hoeveel ronden een race zal duren.

Vervolgens kan je stevig de diepte in duiken voor de echte motorliefhebber. Je kunt namelijk je motor op ontzettend veel punten helemaal fine-tunen aan jouw wensen. In de pitbox kun je de engineer raadplegen, die je veel tips kan geven over de diverse afstellingen van je motor. Vervolgens kan je werkelijk elk aspect tot in detail afstemmen op jouw wensen en de adviezen van je engineer, variërend van de keuze voor bepaalde banden tot aan mogelijke instellingen van je remmen en versnellingsbak. Mocht je echter vertrouwen op de kwaliteiten van je engineer, dan kan je ook automatisch een bepaalde afstelling kiezen, bijvoorbeeld specifiek voor een training of voor een wedstrijd.

Je duikt immers niet zonder meer direct het circuit op om voor de punten te gaan. Allereerst zul je enkele keren gaan trainen en vervolgens kwalificeren om een mooie start tijd neer te zetten. Tussendoor kan je ook weer in je pitbox terecht om je motor verder af te stellen. Na het bekende opwarmrondje kan het vuurwerk pas echt losbarsten.

Het vervelende is ook in de uiteindelijke race weer te merken dat SBK 08 niet bepaald vergevingsgezind is. Een klein stuurfoutje, een lichte touché met een andere coureur en je schuift onderuit. Erg realistisch, op zich een stevige uitdaging, maar in mijn ogen doet het toch wel enigszins afbreuk aan het pure plezier dat je met een racegame zou moeten beleven. Iets leuker zijn de challenges die je kunt vrijspelen, waarbij je bepaalde opdrachten moet volbrengen. Zo kan het bijvoorbeeld nodig zijn om een bepaalde achterstand weg te werken of te winnen van je grootste concurrent met een fotofinish.

Conclusie

Na het spelen van SBK 08 kan een duidelijke conclusie getrokken worden: dit spel is voor de echte liefhebber. De grote consequenties hiervan zijn dat het spel een zeer steile leercurve kent en zodoende niet voor iedereen weggelegd is. Audiovisueel is de game prima verzorgd, maar je moet zeker bereid zijn om heel veel tijd te investeren in het aanleren van een succesvolle rijstijl. Hopelijk weet Milestone voor het volgende deel de speelbaarheid te verbeteren, want dan hebben we echt met een topper te maken. Nu komt SBK 08 er met een ruime voldoende vanaf.

  1.   
    ps3 gek's avatar

    Ziet er erg mooi uit maar ik ben meer fan van het auto racen! 😳 Dat je echt even moet oefenen op een rijstijl vind ik daarentegen echt gaaf net als dat je bij Gran Turismo de rijopleidingen had waardoor je ook echt steeds beter ging rijden! 😉

  2.   
    PS3Killer's avatar

    Dat aan leren van een eigen rijstijl, dat ligt er aan hoelang dat duurt. Ik kan me nml herinneren dat bij het eerste deel van motorstorm het bij niveau 4 naar mijn mening te moeilijk was, en het zo lang duurde om een rijstijl te krijgen waarmee je wel alle races op niveau 4 kon halen dat het niet meer leuk was.

  3.   
    fonsie2's avatar

    is vind het een tegek spel 😛
    maar de gameplay is anders dan andere motor spellen

    hoop dat de PC demo er ook nog aan komt 8)

  4.   
    kelstar's avatar

    lijkt me een veet rees spel 😉