Spider-Man: Web of Shadows

Hoewel er op dit moment geen Spider-Man-film in de bioscoop draait, blijft de serie nog steeds een vaste klant in de najaars line-up van Activision. Over een kleine drie weken komt men met Spider-Man: Web of Shadows, een titel die mij zeker wist te enthousiasmeren.

Your Friendly Neighboorhood Spider

Op kantoor bij Activision ontmoette ik de producer van de game, Bryan Morrison. Hij was het met me eens dat het free-roaming aspect van Spider-Man 3 heel onderhoudend was, maar de missies gingen al snel vervelen. Dat kwam niet door een gebrekkige verhaallijn, maar door een oppervlakkig gevechtsysteem. Waarom konden we alleen op de grond met Spidey vechten, terwijl Your Friendly Neighboorhood Spider juist heer en meester is in de duizelingwekkende hoogten tussen de wolkenkrabbers van de Big Apple?

Hierom heeft Activision niet alleen Treyarch aan het werk gezet voor deze game, maar ook de hulp van Shaba Games ingeroepen. Deze ontwikkelaar heeft al behoorlijk wat ervaring met actie- en sportspellen en wist een zeer goed gevechtsysteem op poten te zetten.

Voor de eerste keer is het mogelijk om op grote hoogten te vechten. Peter Parker kan nu namelijk niet alleen maar tegenstanders naar hemzélf toehalen door middel van zijn spinnenweb, hij kan zichzelf ook met vliegensvlugge snelheid naar hen toetrekken. Eenmaal gearriveerd kun je weer op een andere aanvalsknop drukken en zo een stel geweldige combo’s uit je mouw schudden. Het spel bulkt van de vliegende en zwevende tegenstanders, waardoor de ontwikkelaar je zoveel mogelijk kans geeft hier gebruik van te maken.

With great power comes great responsibility

Daarnaast is het ook mogelijk om, al lopend op de muren van de torenhoge wolkenkrabbers, de strijd aan te gaan. Leuk is de mogelijkheid om vijanden omhoog te lokken, om ze vervolgens met vernietigende kracht de diepte in te beuken. Dat hebben we tot nu toe in geen enkele game met Spidey gezien. Iets anders dat verbeterd is, is het daadwerkelijke verschil in gameplay tussen de ‘klassieke’ blauw-rode outfit van Spider-Man en het zwarte Venom-pak. In de vorige game maakte het weinig uit waar je Peter Parker in hees, het donkere kostuum bracht hoogstens wat pijnlijkere moves met zich mee.

In Spider-Man: Web of Shadows ligt de nadruk bij het vechten in het Spider-Man-pak meer op de gevechten hoog in de lucht, met vette moves met je spinnenweb en –projectielen. De Venom-outfit, die meer de denkwijze ”With great power comes great responsibility” nastreeft, is juist sterker in close combat gevechten. Je kunt tegenstanders hardere klappen geven, auto’s en andere objecten tegen ze aan gooien en een meer ruigere vechtstijl toepassen.

Daarnaast is de verhaallijn in het spel opgedeeld in missies voor het goede en het kwade. Hiermee verdien je ervaringspunten om je Spider-Man, respectievelijk Venom-aanvallen te verbeteren, uit te breiden en door te ontwikkelen. Daarnaast beïnvloeden de keuzes die je in het spel maakt de uitkomst van de verhaallijn, waardoor het de moeite waard wordt om het spel meerdere keren door te spelen.

Conclusie

Spider-Man: Web of Shadows lijkt de game te gaan worden die de voorgaande spellen omtrent Spider-Man hadden moeten zijn. Een nóg mooier en realistischer New York? Check. Langere missies met een open structuur? Check. Beïnvloedbare verhaallijn? Check. Rigoureus verbeterd gevechtsysteem? Check. Wolverine? Check.

Want jawel, Spider-Man: Web of Shadows lijkt een heuse Marvel Comics-reünie te gaan worden. Met een diepgaand, maar toch makkelijk op te pakken gevechtsysteem, een langere en meerdere malen doorspeelbare verhaallijn en een prachtig, dynamisch New York lijkt dit zich tot een aanrader te ontpoppen voor iedereen die Spider-Man of actiegames als deze een warm hart toedraagt.

Spider-Man: Web of Shadows verschijnt op 24 oktober voor de Nintendo DS, Nintendo Wii, PC, PlayStation 2, PlayStation 3, PSP en Xbox 360. Verwacht binnenkort ook een volledig interview met de producer, Bryan Morrison, op GamersNET.nl.

  1.   
    j0rntjuh's avatar

    ziet er mooi uit
    😀 8)

  2.   
    Overload14's avatar

    Ziet er tot nu toe mooi uit

  3.   
    )GN(-Erik's avatar

    Dat vernieuwende vechtsysteem lijkt me wel grappig. Er zijn namelijk niet zo veel pc games die echt gebruik maken van rondslingeren en de lucht 😛 Maar ik ga denk ik eerst voor Bionic Commando die denk ik wel beter wordt 😉

  4.   
    °GN° Nyiri_001's avatar

    Waarom geven ze dit nu uit?
    een geld voor hun 4° film?… 😕

  5.   
    °GN° Nyiri_001's avatar

    man4eat schreef, "Waarom geven ze dit nu uit?
    een geld voor hun 4° film?… 😕 "

    Geen geld srr

  6.   
    Ranieboy's avatar

    ziet er mooi uit 😀

  7.   
    -050- Critical's avatar

    liijkt me leuk 😳

  8.   
    kenny980's avatar

    He Ik Heb geen XBOX360 😥 😥 😥 . Dan Maar Gaan Sparen!!

  9.   
    LouisvanGaal's avatar

    Spel is echt tof vooral venom is 1 van me favo tegenstanders