Het zit van nature in de westerse mens om over ontevreden mee te zijn, zo lijkt het. De regering, het weer, de economie, de andere sekse, het zijn allemaal favoriete punten van geklaag en gezeur. Barack Obama belooft verandering, hij zou degene zijn die de wereld kan veranderen. Fracture gaat nog een stapje verder en geeft je de mogelijkheid om dit letterlijk te doen.
Biologie versus techniek
Fracture speelt zich in de toekomst af, in het jaar 2161. Ondanks de inspanningen van, hopelijk, Obama, is het tot een breuk gekomen tussen het Oosten en het Westen van de Verenigde Staten. Er breekt zelfs een oorlog uit, waarbij het Westen bondgenootschap zoekt in Azië, terwijl het Oosten dat doet in Europa.
Het Westen is vergevorderd in allerlei smerige praktijken, zoals genetische modificatie. Hierdoor hebben ze een zogenaamde supersoldaat gekweekt. Deze is meedogenloos, ijzersterk en onvermurwbaar. Hierdoor staat het Westen op het punt om het Oosten te verslaan.
De hoofdpersoon in Fracture is echter een soldaat van het Oosten, Mason Briggs. Hij is niet genetisch gemodificeerd en puur natuur, aangezien het Oosten zich niet in deze microbiologische praktijken heeft verdiept. In plaats daarvan is het de techniek waarin het Oosten van de eens zo eenenvijftig verenigde staten uitblinkt.
Entrencher
Ze hebben namelijk de Entrencher ontwikkeld, een granaatwerper met een wel heel bijzondere lading. Deze projectielen kunnen namelijk de grond vervormen. Er is een granaat om heuvels te scheppen en om kuilen te graven. Gooi je er meerdere op één plek, dan wordt de heuvel of kuil hoger respectievelijk dieper.
Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar gaan we hier ook iets aan hebben? Zeer zeker, aangezien ontwikkelaar LucasArts veel interessante gameplayelementen heeft bedacht om deze techniek zo goed mogelijk uit te buiten. Ten eerste kun je door een heuvel op te werpen je vijanden letterlijk tientallen meters de lucht in werpen, waar zelfs die genetische supersoldaten niet tegen kunnen. Daarnaast kun je een groep vijanden ook in een diepe kuil weg laten zakken, om er vervolgens een conventionele fragmentatiegranaat achter aan te gooien. Succes gegarandeerd.
Verder kun je in de loop van de game nog meer granaten voor je Entrecher bemachtigen. Zo is er eentje waarmee je je vijanden de grond in zuigt, één die als een torpedo ondergronds naar je vijand toe schiet om vervolgens met verwoestende kracht aan de oppervlakte te komen en een granaat die geen flauwe heuvels, maar steile en hoge zuilen opwerpt om een écht obstakel te vormen voor, bijvoorbeeld, voertuigen.
Voorlopige conclusie
Fracture lijkt een vernieuwende third-person shooter te worden die een hoop nieuwe dingen plus een geweldige uitwerking daarvan belooft. De verschillende Entrencher-granaten die ik zojuist heb behandeld zijn maar een greep uit het totale arsenaal dat je uiteindelijk zult kunnen bemachtigen, en dan hebben we het nog niet eens over de normale wapens gehad.
De enige vraag die nog blijft hangen is of dit allemaal zo leuk wordt als LucasArts en Activision ons willen beloven, en wat er van dit alles overblijft in de multiplayer. Ook online zul je nog steeds God kunnen spelen over het landschap, maar is het dan nog steeds zo geweldig? Dat zal de volledige versie moeten uitwijzen.
Fracture ligt vanaf 10 oktober in de winkels voor de PlayStation 3 en Xbox 360.