Hands on: Sonic Unleashed

Sonic is voor velen een gevallen icoon. Zijn laatste games zijn niet meer bepaald je van het. Wij mochten even met Sonic Unleashed aan de slag… en waren blij verrast! Toch…?

Jarenlang heeft Sonic gestreden met Mario om de titel ‘ultiem game-icoon’. Maar waar de dikke loodgieter bestseller na bestseller uitpoept, laat de blauwe egel het een beetje afweten. Matige games als Sonic Riders staan in schril contrast met immer populaire games als Mario Kart. Ook op platformgebied leggen de heren van SEGA het af: Super Mario Galaxy (op GamersNET goed voor een 10) scoort mondiaal gezien gemiddeld een ruime 9,7, terwijl Sonic’s laatste platformavontuurtje op de 360 en PlayStation 3 het moet doen met een 4,5. Nog niet de helft dus. Sonic and the Secret Rings bracht de magie weer een héél klein beetje terug. Nog nooit slaakte men dan ook zo’n grote zucht van verbazing als de keer dat Sonic Unleashed werd aangekondigd. “Sonic… die verandert in een weerwolf!? Heeft SEGA nu nog niets geleerd?” was een veelgeroepen uitspraak. Na zelf eens kennis te hebben gemaakt met deze vreemde mix kan ik één ding zeggen: het goede pad wordt vervolgd. Al heeft SEGA de neiging om zo nu en dan eens van dat pad af te dwalen.

Reflectie

SEGA’s Wouter van Vught kon zijn presentatie in Leipzig in het Nederlands houden, want met zeven Nederlandstalige collega’s werd de voorstelling op z’n Hollands bijgewoond. En ons aller Wouter was de eerste om toe te geven: Sonic op de 360 was Ruk. Mét een hoofdletter R. Het platformen is iets wat niet aan Sonic (en met name Sonic’s fanbase) besteed is. Vandaar dat SEGA eens aan een flink stukje zelfreflectie heeft gedaan: welke zaken in Sonic games waren goed, welke waren absolute flaters? Met deze kennis is men aan Sonic Unleashed begonnen en kwam uiteindelijk met een game op de proppen waarvan ik me afvraag of SEGA bij enkele van hun eigen lesjes niet heeft liggen slapen…

Sonic the Werehog

Want wat wil het geval: door een of andere streek van aartsvijand Dr. Eggman wordt Sonic geïnfecteerd met een soort virus, wat hem ’s nachts doet veranderen in een Werehog. Als Werehog is Sonic een sterke, hulkachtige bruut. Platformsgewijs zul je vijanden moeten verslaan door met je krachtige klauwen te zwaaien, die tevens dienst doen als uitschuifbare grappling hooks. Jup, je leest het goed: Sonic kan zonder moeite zijn armen, die overigens nodig geëpileerd moeten worden, uitschuiven. Handig voor wanneer je van een richel af dreigt te vallen en met één flinke zwaai versla je aardig wat vijanden, maar een beetje vreemd oogt het op zijn zachtst gezegd wel. En erger nog: dit is geen typische Sonic game! Dit is opnieuw een platformer met dit maal vechtelementen die doen denken aan God of War. Helaas is het niet zo diepgaand als Sony’s pareltje en volstaat buttonbashen om hordes gespuis af te maken, maar Wouter verzekerde ons dat de game flink wat combo’s huisvestte. Maar toch… waar is nou die snelheid?

Opluchting

Ik neig dus te zeggen dat de game ‘helaas’ voor een groot gedeelte uit Sonic the Werehog bestaat. Sterker nog: de balans schijnt 50/50 te zijn. Voor de helft van de game speel je dus ’s nachts met de weeregel, met de andere helft race je overdag met de race-egel. En jawel dames en heren, de opluchting die je tegemoet komt wanneer je dit gedeelte onder handen neemt, komt overeen met het gevoel dat je bekruipt wanneer je een dagje gaat daten met een ontzettend leuke meid terwijl je de hele dag last hebt van oprispingen in je dikke darm en je jezelf dus ten volste moet concentreren om de hele buurt niet te vergassen en zodoende je kansen op een volgende date te verspelen, waarna je na een lange dag billenknijpen eindelijk thuis komt en de meest gigantische gasexplosie genereert die de mensheid ooit gehoord, geroken of gezien heeft. Lees die zin nog maar eens een keer en begrijp wat ik bedoel. Want ja, het is een ontzettende opluchting om er achter te komen dat de authentieke Sonic-feel weer helemaal terug is.

Je bestuurt Sonic een beetje op de Secret Rings-achtige manier: je accelereert, bent verantwoordelijk voor de richting, sprongen, homing attacks etcetera. Anders aan Sonic Unleashed is dat het beeld naadloos overstapt van 3D naar 2D omgevingen, wat erg verfrissend aanvoelt. Niet in de laatste plaats omdat de game gewoon zo retesnel is dat je maar amper meekrijgt wat er nu allemaal om je heen gebeurt. En, dat je maar amper meekrijgt wat er allemaal om je heen ís. Wanneer je stil gaat staan zie je met hoeveel oog voor detail naar de omgeving is gekeken. Wouter liet bijvoorbeeld zien hoe de broden in een broodwinkeltje op de planken liggen. Bij een 3D-aanzicht kun je mijlenver het level in kijken, al zorgde dit (nog?) wel voor wat framedrops. Het leveldesign is dan weer wel geniaal; je waant je constant in een duizelingwekkende achtbaan waarvan je zelf de baan bepaalt. Want er is niet persé één route voor je uitgestippeld. Mis je een bepaalde sprong of haal je een bepaalde richel niet, dan is er gewoon een andere route die je met dezelfde rotgang zult voortzetten. Op deze manier blijft de snelheid in de game. Gelukkig maar, want dat is natuurlijk waar Sonic altijd al om heeft gedraaid: snelheid!

Voorlopige conclusie
Ik ben dus erg te spreken over het daggedeelte in Sonic Unleashed. Het gevoel van snelheid is ontzettend intens, mede dankzij het goede leveldesign. Hiermee gaat SEGA dus weer terug naar Sonic’s roots. Ik heb echter enorme twijfels over het gedeelte waarin je ’s nachts de Werehog speelt. Volgens SEGA zijn deze stukken wel nodig om even bij te komen van de wervelende daglevels, maar ik vraag me af of deze afwisseling inderdaad zo welkom is… Hoe deze combo uiteindelijk gaat uitpakken zullen we dit jaar nog zien, want Sonic Unleashed zal nog voor kerst gaan uit komen op PS2, PS3, 360 en Wii.

  1.   
    Mattmerize's avatar

    Dus dag = goed, nacht = twijfel? Ik hoop dat dit een goede game wordt, ik speel elke week nog wel es sonic 1.

  2.   
    Ranzaap's avatar

    Bah, Sonic was enkel leuk op de Sega, als de sega nog in de winkels zou liggen had ik hem zeker gekocht met een flink arsenal sonic games. Tegenwoordig.. wat kan ik erover zeggen /truefail.

  3.   
    Overload14's avatar

    Ik vind enkel de allereerste sonic leuk die nieuwe games zijn wat saai

  4.   
    sonic20's avatar

    ik hoop dat’t een vette game wordt.
    sonic riders was suuuper. 😀

  5.   
    toexzz's avatar

    Hopen dat dit de sonic is waar alle fans op gewacht hebben, en vooral dat de besturing een keer fatsoenlijk werkt.
    Ik heb iniedergeval nog de hoop dat er ooit nog een super sonic game uitkomt
    😀

  6.   
    LouisvanGaal's avatar

    VET:d

  7.   
    Fatal1ty's avatar

    komop ik wil gwn die snelheid en vrolijkhied terug beetje matten met dr.eggman en dan is die helemaal compleethelaas is dit deel totaa mislukt 😆 🙁