Project Origin

Eventjes stokt mijn adem. Vol angst kijk ik voorzichtig door het kleine raampje of de kust veilig is. Ik zet het op en rennen en pfew… ik ben er. Eindelijk voorbij kindercrêche De Drukke Dreumes. Sinds mijn laatste ontmoeting met Alma waren kleine kinderen nog nooit zó eng…

Het is alweer drie jaar geleden dat we voor het eerst opgeschrikt werden door dat enge, kleine meisje. Eind 2005 verscheen F.E.A.R. op de PC en de game zou later ook nog zijn weg vinden richting de consoles. De uitbreiding Extraction Point was helaas een behoorlijke domper, maar met Perseus Mandate konden we gelukkig wel leven, waardoor veel gamers nu ook behoorlijk uitkijken naar Project Origin. Inderdaad, het is geen F.E.A.R. 2 geworden, dankzij wat gezeur omtrent merknamen en rechten, maar wie maalt daar nog om als we gewoon weer een vette game kunnen spelen, toch?

Een stevige indruk

Het verhaal van Project Origin speelt zich iets af voor het einde van F.E.A.R. en deze keer sta je in de schoenen van Michael Becket, lid van het Delta Squad. Jouw nieuwe taak begint 30 minuten voor Alma’s grote meltdown en samen met je Delta-team ben je onderweg om Genevieve Aristide te arresteren. Er zijn dus zeker enkele relaties met het verleden van de serie te vinden, al verwacht ik geen onbegrijpelijke momenten voor nieuwkomers.

Ontwikkelaar Monolith heeft echter duidelijk laten weten dat Project Origin niet slechts een moderne herhaling van zetten zal worden. Het origineel werd namelijk best wel geplaagd door weinig variatie, deels wat betreft de gameplay en vooral wat betreft de omgevingen. Deze keer hoeven we daar niet voor te vrezen, want we kunnen meer diversiteit verwachten, waaronder omgevingen in de buitenlucht. Het wordt dus niet meer een grote aaneenschakeling van gangen, maar afwisselende locaties en gebouwen. Daarnaast heeft men ook het kleurgebruik onder handen genomen, wat de game veel meer sfeer mee geeft. Het overwegend donkere en duistere is niet geheel verdwenen, maar felrode bloedspetters weten ook echt wel een stevige indruk achter te laten.

Intelligentie

Dat je straks ook buiten aan de slag kunt gaan, brengt meteen mogelijkheden met zich mee om voor frisse gameplay te zorgen. Zo zal je op bepaalde momenten in een stevig mech suit (‘power armor’) kunnen kruipen om de vele vijanden uit te schakelen. Hierbij kan je met twee mini-guns en raketwerpers op de schouders van je armor lekker knallen. Je zult alleen niet onbeperkt kunnen schieten, want je mini-guns kunnen oververhit raken en het herladen van een raket duurt ook even. Zo zal het vechten vanuit het power armor zeker geen simpele klus worden, al blijft het een heerlijk gevoel van macht als je goed bewapend ten strijde mag trekken. De heads-up display van je power armor zorgt ervoor dat je gemakkelijk vijanden kunt opsporen en het is zelfs mogelijk om te zien welke vijanden de grootste dreiging vormen. Een handig pakkie dus!

Verder konden we in een demo level zien hoe Becket een rocket launcher tot zijn beschikking kreeg, waarmee hij aardig wat ravage kon veroorzaken. Vrees niet dat het alleen maar nieuwe gameplay zal worden, want als er iets subliem was aan de originele F.E.A.R. game, dan was het wel de intelligentie van je tegenstanders tijdens de vuurgevechten. Ook in Project Origin zal de vijand zijn A.I. goed gebruiken om dekking te zoeken en om jou te flankeren zodra dat mogelijk is. Een sterk punt waarmee F.E.A.R. groot is geworden en wat een groot deel van de beleving en het plezier voor zijn rekening neemt. Het ziet er in elk geval naar uit dat ook Project Origin straks hierom opnieuw geroemd kan worden, net als de bekende fun-factor van het gebruiken van slow-motion tijdens heftige shoot outs. Niet in de laatste plaats omdat de ontwikkelaar in Leipzig liet weten nog aardig wat in petto te hebben voor de komende tijd tot aan de release, want op het gebied van de multiplayer kunnen we nog enkele grote aankondigingen verwachten.

Voorlopige conclusie

Project Origin lijkt op dezelfde voet verder te gaan als F.E.A.R., maar dan wel voorzien van enkele prettige aanpassingen. Het vechten vanuit een power armor en de afwisselingen wat betreft de omgevingen, zijn een welkome verandering. Daarnaast zorgt het strakkere kleurgebruik ervoor dat de game in zijn geheel een nieuwe en frisse uitstraling heeft. Tel daarbij op dat je nog altijd een ontzettend spannend verhaal kunt verwachten, in combinatie met de ijzersterke intelligentie van je computergestuurde tegenstanders, en het moge duidelijk zijn dat Project Origin straks verplichte kost zal worden voor gamers die niet vies zijn van een stevige shooter met de nodige angstige momenten.

  1.   
    PaNNa's avatar

    Mooie preview ChielB , heb al een paar bladzijden in een magazine gelezen.
    Ik heb ook wel echt zin in deze game :).

  2.   
    none's avatar

    toen ik fear ong 3 jaar gelede speelde, scheet ik al in mn broek bij t eerste level, ik hoop dat dat hierbij ook is, fear hoort nog steeds tuis in mijn top 10 van spellen

  3.   
    GraveDevil's avatar

    Zuiger, ik liet mijn broer als eerste het eerste level spelen. Hij scheet ook peentjes, en aan het einde slaat die zombie je kapot. Daar schrok hij zo erg, dat ie een gilletje gaf 😆 Heb nog nooit zo hard gelachen. Maar de sfeer in FEAR is ongelooflijk sterk, want als je het meisje weg laat, is er eigenlijk geen reden om het spannend te vinden of iets in die richting. Toch doe je dat. Zal me verbazen of Dead Space dit weet te overtreffen. Jericho is het ook niet gelukt, maar kwam wel een heel eind.

  4.   
    NLkevvNL's avatar

    lauwww

  5.   
    stormtrooper's avatar

    Dit lijkt me een super vette game

  6.   
    Overload14's avatar

    lekker bloederig xD

  7.   
    JonsoN's avatar

    Top

  8.   
    Serg1337's avatar

    OMFG piste in me broek 😥 …lol srry 🙄
    maar egt dese wil ik seker hebben 😀

  9.   
    -050- Critical's avatar

    zuiger schreef, "toen ik fear ong 3 jaar gelede speelde, scheet ik al in mn broek bij t eerste level, ik hoop dat dat hierbij ook is, fear hoort nog steeds tuis in mijn top 10 van spellen"

    jup ik ook ik vind het zon gruwlijk stuk als die gang in een keer zo lang word en alma over het dak naar je toe komt:P
    dat speelde ik om 4 uur snachts toen ik alleen thuis was:P hehe

  10.   
    NLkevvNL's avatar

    deze ga ik echrt wel kopee alstie uit is

  11.   
    JayRoen O’neal's avatar

    Ik weet nog dat ik hem voor het eerst bij me neef speelde, ik vond hem eng, maar daar moet je even doorheen! Hij is wel gruwelijk. Zeker één van de betere shooters

  12.   
    nanathan's avatar

    De eerste fear heb ik nog altijd niet uitgespeeld.
    Lekkere shooter wel om snachts te spelen, dan durf je gewoon niet meer te gaan slapen 😆 hahaha
    De voornaamste reden voor mij is omdat op de PS3 de graphics van FEAR gewoon barslecht zijn, ondemaats en wel lijken op mn eerst PC game.