Alone in the Dark

Op de Games Convention in Leipzig mocht GamersNet een blik werpen op de PlayStation 3 versie van Alone in the Dark. Wie dacht dat dat een emotieloze overzetting zou worden, heeft het gruwelijk mis. Eden Games heeft namelijk goed geluisterd naar de kritieken. Lees hier waar men op dit moment erg druk mee is.

Kritiek

Een hele uitgebreide beschrijving van Alone in the Dark ga ik hier niet meer geven. Daarvoor verwijs ik je gemakshalve maar even door naar de review of de anderhalf jaar oude preview. Na de release van de versies van enkele maanden geleden baalden PlayStation 3 bezitters vanwege het niet verschijnen van deze survival-horror titel op hun favoriete console en smachtten ze nu naar de release in november dit jaar. Dit wachten zal echter niet voor niets zijn want deze veelgeplaagde, geduldige gamers krijgen nu een veel beter speelbare game in hun console geschoven.

De reden dat Alone in the Dark, niet alleen hier maar ook op de Games Convention in Leipzig, nog een keer extra aandacht krijgt is dat de PlayStation 3 versie een bijzondere is. Bijzonder in de zin dat er na de release van Alone in the Dark, met name op de Xbox 360, nogal wat kritiek in de richting van Atari en Eden Games werd geuit in verband met de matige speelbaarheid van hun griezelkunstwerk. Het hoge woord kwam er dus al vrij snel uit tijdens de speelsessie in het Atari-hoofdkwartier in Leipzig: Alone in the Dark voor PlayStation 3 is beter die op de andere platformen. En het is natuurlijk ook wel een behoorlijk uitspraak als een ontwikkelaar zegt dat een latere versie overal beter speelbaar zal zijn met een stuk minder irritatie. Props voor Atari en Eden games wat dat betreft. Het goede nieuws voor 360-gamers volgt later in deze preview.

Alone in the Dark heeft dus vele kleine aanpassingen gekregen die er gezamelijk voor zorgen dat de gamer een veel betere spelbeleving gaat krijgen en zich meer kan richten op de game zelf en onder andere de omgevingen in plaats van zich druk te moeten maken om de controls of de camera. Het eerste wat er dus veranderd is zijn dus de directe controls waarmee je Edward manoeuvreert en de cameraposties. Je bestuurt de man nu met de twee-knuppel besturing, dat wil zeggen: een voor de camera en een voor het lopen. Dit is op zich al een hele verbetering, want het irritante heen en weer geschuif om maar vooral ergens recht voor te komen staan is hiermee verleden tijd. De camera zal Carnby daarbij op een wat vergevingsgezindere manier volgen.

Het drastisch veranderen van de controls heeft natuurlijk ook onmiddellijk gevolgen voor de manier waarop andere acties in de game uitgevoerd dienen te worden. Zo kun je nu met een simpele ruk aan de linkertrekker en de rechterstick voorwerpen manipuleren, daar waar je in de oude versie over moest schakelen tussen first- en third personmode. De hele game voelt trouwens een stuk fijngevoeliger aan. Rennen gaat wat gemakkelijker en je hebt niet het gevoel dat Edward voorzien is van een dieselmotortje in plaats van twee goddelijke jonge benen.

Nieuw

Het richtsysteem is ook op de schop gegaan. De ontwikkelaar vertelde ons dat ze hadden geprobeerd om gamers het gevoel te geven dat ze ‘iemand’ waren en geen ‘camera’. En inderdaad, op het moment dat je de controller ter hand neemt en je wapen richt heb je vele meer het gevoel dat je door de ogen van Carnby kijkt , ook al kijk je a la Resident Evil 4 over zijn schouder mee.

Een andere grote frustratie van de eerste editie van Alone in the Dark, was wat mij betreft de Inventory en de omslachtige, trage manier waarop je die moet bedienen. Met name het verzorgen van je wonden is een hele toer en gaat je op een gegeven moment zelfs tegenstaan. De nieuwe Inventory belooft gelukkig een stuk gebruiksvriendelijker te worden. Hij zal het spel pauzeren, waardoor je meer ontspannen je keuzes kunt maken, het combineren van voorwerpen zal eenvoudiger plaats kunnen vinden, je kunt voorwerpen op een makkelijker en snellere manier laten vallen en last but not least: het manouevreren door de menu’s in de bekende jas van Edward gaat per klik van de controller en niet meer als een ongeleid projectiel waardoor het richten in de Inventory al een kunst op zich was.

Nog zo’n geval waardoor je soms minder zin had om door te spelen: het maken van favorieten waardoor het spel juist makkelijker zou moeten worden. In de Xbox 360-versie kun je door jou gewenste combinaties van bijvoorbeeld wapens, brandblussers, lampen en dergelijke voorprogrammeren. Dit is alleen nogal een gedoe, waardoor het spel te veel vertraagde en de frustratie toesloeg. In het ‘nieuwe Alone’ zullen die combinaties veel sneller en gemakkelijker te maken zijn. Dit geldt ook voor de voertuigen die stuk voor stuk een betere wegligging hebben, voorzien zijn van een stuggere vering en vaster op de weg liggen, maar, eerlijk is eerlijk, daardoor ook een minder realistische look hebben gekregen. Met als gevolg ook minder irritatie, dat dan ook weer wel!

Naast deze belangrijke wijzigingen waren er nog een paar kleine zaken die vroegen om aandacht en die belangrijk genoeg gevonden werden om er iets aan te doen of te wijzigen. Neem bijvoorbeeld de batterijen van je flashlight. Deze komen in de PlayStation 3 versie niet meer terug en dat scheel wederom een slok op een borrel. De toegevoegde waarde werd er kennelijk niet van ingezien en dat komt goed uit want die zagen wij ook al niet. Daarnaast heeft Eden Games natuurlijk alle tijd om nog wat achtergebleven bugs uit de game te halen.

Voorlopige conclusie

Alle kleine irritaties die van Alone in the Dark geen slecht spel maakten, maar er wel voor zorgden dat de game geen absolute topper werd, lijken in de PlayStation 3 versie voor het grootste gedeelte opgelost of zijn in ieder geval tot een minumum gereduceerd. Als klap op de vuurpijl heeft Eden games de zwakste episode van de game eruit gehaald en voorzien van een hele nieuwe. Ik sluit mij dan ook onder voorbehoud aan bij onze gastheer die ons duidelijk maakte dat de PlayStation 3 versie echt beter gaat worden. Gelukkig voor Xbox 360-eigenaren gaat er vrijwel gelijktijdig met de PlayStation 3 release (november) een patch verschijnen die het gros van de verbeteringen ook doorvoert voor de Xbox 360-versie. Details zijn niet vrijgegeven, maar in verband met de maximale grootte van de patch zal het niet om alles gaan. Alone in the Dark krijgt dus een herkansing die het, gezien deze ontwikkelingen, absoluut verdient.

  1.   
    N360Gamer's avatar

    Met zwakste episode hoop ik (voor de Ps3 bezitters) dat ze de laatste bedoelen, want het einde viel naar mijn mening op de 360 zwaar tegen..

  2.   
    Mattmerize's avatar

    Nou het lijkt erop alsof ze inderdaad wat moeite hebben gedaan ipv een simpele consolewisseling. Kan niet wachten.

  3.   
    PaNNa's avatar

    Mooie preview, enne hij viel best wel mee hoor op de 360.

  4.   
    woetoef's avatar

    Het lijkt me echt een super gave game..
    jammer dat ik geen ps3 heb 🙁 .

  5.   
    amine98324's avatar

    Mooie review