Saints Row 2 vergelijken met Grand Theft Auto IV moet je niet doen. Ik zei: NIET doen! Ondanks de overeenkomsten die er toch echt wel zijn, hebben we op de Games Convention in Leipzig namelijk een hele andere indruk gekregen van deze zandbakgame. Dus wij kunnen het weten!
Stijl
Het lijkt de titanenstrijd van 2008 te gaan worden, maar is dat nou eigenlijk wel helemaal terecht? Grand Theft Auto IV versus Saints Row 2 is als je het mij vraagt helemaal geen issue. Natuurlijk, het zijn beiden games met een vrije speelwereld, zandbakgames zo je wilt, en de opzet lijkt ook wel op elkaar. Maar kunnen en willen we deze twee toppers wel met elkaar vergelijken? Onontkoombaar lijkt het wel. Tijdens de Leipzig Games Convention kregen wij in ieder geval een heel andere indruk van deze game en vanaf dat moment wisten we het zeker: Saints Row 2 gooit het over een hele ander boeg…
De woorden Grand Theft Auto zul je dus vanaf nu niet meer in deze preview tegenkomen en als dat wel zo is dan is het alleen maar om te verduidelijken dat Saints Row 2 een geheel eigen stijl heeft. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Saints Row 2 gaat je lachkicks bezorgen. Het was de eerste game op de Games Convention waarvan we dit jaar een behind closed doors sessie bijwoonden, en gek genoeg is het ook meteen de game waar ik mij het meest op verheug. Dat bleek al snel na de speelsessie in een hokje waar spreekwoordelijk maar weinig ruimte leek om te lachen. Het tegendeel bleek waar, want nadat Simon Watts van THQ enkele Saints Row 2 feiten in onze richting afvuurde en daarna het customizen van je personage aan ons introduceerde, viel zowat m’n koptelefoon van m’n hoofd van het lachen. Dit is vet!!
The Wanker
Saints Row 2 is, in tegenstelling tot andere games (ik hou mij aan m’n woord…), een game die het moet hebben van een cartooneske stijl. Het spel moet niet al te serieus genomen worden want dan sla je de plank volledig mis en doe je jezelf ook tekort. Natuurlijk, je moet wel het juiste gevoel voor humor hebben want anders ga je slechte tijden tegemoet, maar hey… als de makers het allemaal niet te serieus nemen, waarom zou jij dat dan doen…?
Saints Row 2 is dus niet realistisch te noemen en dat is meteen het punt waarmee de game zich onderscheidt. Het draait in de wereld van Stilwater namelijk om respect en respect only. Het is in wezen het doel van de game, ja zelfs een vereiste om verder te komen en nieuwe opdrachten vrij te spelen. Je wordt constant beloond voor wat je doet en daardoor vult de respectmeter zich. Respect verdien je uiteraard ook door allerlei zieke activiteiten te ondernemen waarmee je indruk kunt maken en de game zit er stampvol mee… Respect is ook te verdienen door je uiterlijk en zoals gezegd kun je hier volledig los mee gaan. Even niet tevreden met je looks? Go see the doctor! En laat je herscheppen waardoor je in de vele tussenfilmpjes weer van jezelf kunt genieten. Dat geldt ook voor je crib die je helemaal naar eigen believen kunt pimpen, al dan niet als beloning na gedane arbeid in de vorm van het verslaan van gangs. Altijd al een paaldanspaal in je woonkamer willen hebben? Zet maar neer naast je flatscreen!
Kaboem
Saints Row 2 gaat verder waar het eerste deel eindigde, namelijk met de ontknoping naar aanleiding van de gigantische cliffhanger waarmee we tijdelijk afscheid namen van de gangs in Stilwater. Volition en THQ zijn de eersten om toe te geven dat een aantal zaken in Saints Row Part One niet lekker zat. Met name het rijden met voertuigen en het schieten was, eufemistisch uitgedrukt, voor verbetering vatbaar. Uiteraard heeft ontwikkelaar Volition hier z’n uiterste best opgedaan met als resultaat dat je een betere wegligging hebt en wapens beter hanteerbaar zijn.
Een belangrijke reden waarom in Saints Row 2 het rijden maar ook het schieten verbeterd is, is de invoering van een feature die je tot op heden alleen maar kent van dodelijk saaie vakantieritten naar Zuid-Frankrijk, namelijk de cruisecontrol. Het grote voordeel van deze automatische piloot is natuurlijk dat je meer ziet van de omgeving en je je beter kunt concentreren op de shoot-outs. Je hoeft alleen maar op tijd te remmen en verder kun je je aandacht dus richten op belangrijker zaken.
Het vechtsysteem heeft een ook een belangrijke update ondergaan. Tegenstanders en argeloze voorbijgangers kun je misbruiken door ze als menselijk schild in te zetten. En tegenstanders zijn er wel, namelijk de drie gangs die Stilwater rijk is en onder andere luisteren naar de namen Sons of Samedi en The Ronin. Het zal je niet verrassen dat deze gangs allemaal een verschillende vechtstijl hebben en dat maakt de afwisseling weer groter. Tegenstanders zijn middels brute finishing moves beter dan ooit een kopje kleiner te maken.
Tera
Maar het belangrijkste in Saints Row 2 is de over-the-top humor en de geschifte typetjes waarover je kunt beschikken, nee sterker nog, die je zelf kunt scheppen. Om te beginnen kun je een vrouwelijk character aanmaken en dat zullen vele vrouwelijke gamers (maar ook mannelijke schat ik zo in) erg waarderen. Daarna kun je aan de slag met het finetunen van jouw creatie en dat gaat middels snelle, makkelijk te bedienen menu’s. Volition beloofde ons ook een aantal celebrities, maar we hebben ze tot op heden nog niet gezien. De ongekroonde porno-koningin Tera Patrick zal ongetwijfeld haar kunsten mogen gaan vertonen, maar onduidelijk is nog of zij middels downloadable content toegevoegd zal gaan worden of dat zij voor de gelegenheid al vanaf het begin gratis haar trucjes gaat vertonen. Hoe dan ook: ‘met Tera meer fun’, gezien de weirde en sexistische moves die je in deze game kunt uithalen. Dat belooft dus nog wat.
Heb je eenmaal je character gekozen (en dat gaat trouwens nog best lastig worden gezien de grote variatie en maffe keuze’s die je hebt), dan kun je verder met je alter ego. Varierend van kerstman tot worstelaar en oude vrouwtjes tot en met the girl next door, je kunt het zo gek niet verzinnen of het is mogelijk. Daar komt nog eens bij dat je met het volledige kleurenpalet aan make-up aan de gang kunt en ook gezichtsuitdrukkingen behoren tot de mogelijkheden. Onze favoriet: Insane! Maar we zijn er nog niet: combineer dat wat je tot nu toe al hebt nog maar eens met wat vette manieren om iemand belachelijk te maken. Dit is het punt waarop er definitief een groot beroep op je lachspieren gedaan gaat worden. Beeld je maar eens in wat je te zien krijgt bij The Dumper, The Wanker (ja echt) of de Kiss my Ass. Heb je em? Maak het dan maar twee keer erger en je hebt het niveau te pakken van Saints Row 2. Maar ook complimentjes maken is geen probleem. Selecteer Blowing Kisses en je maakt vrienden, daar waar je ze nooit gedacht had vandaan te halen. Om het plaatje compleet te maken bezorg je je character, dat inmiddels al behoorlijk uniek te noemen is, een loopje in bijvoorbeeld de Crazy Style of Thug Style en verkleed je hem of haar als verwijfd lopende Hotdog.
Revive your homie
Het level wat wij speelden, Jailbreak, is het eerste level in Saints Row 2. Alleen al in dat level aanschouwden we vele nieuwe, maar ook oude zaken die deze game op gaan leuken. Doden met een powerslide wordt een gegarandeerde hit. Het intrappen van deuren zag erg cool uit en alleen daarvoor al zouden we deze game kunnen spelen. Verder zitten er massa’s wapens in de game, in totaal 36 verschillende, waaronder sticky bombs, laserguided rockets, een kettingzaag, vlammenwerpers, satchelcharges en natuurlijk de good-old shotgun. Ook wat betreft voertuigen hoef je je niet te vervelen. Neem dus maar plaats in de tien verschillende boten, helikopters en jet-ski’s die de game rijk is.
Onze gastheer in Leipzig wilde verder nog kwijt dat Saints Row 2 geheel in co-op te spelen is volgens het drop-in-drop-out systeem. Op ieder moment kun je dus iemand uitnodigen om gezamenlijk verder Stilwater online onveilig te maken en de meest zieke, brute en slicke tricks, moves en fratsen uit te halen. Heeft diegene er geen trek meer in. Houdoe! En we gaan gewoon weer verder.
Voorlopige conclusie
De voorlopige conclusie, die als je het mij vraagt met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid gewoon als conclusie bestempeld kan worden, is dat Saints Row 2 een gruwelijk vette game gaat worden en het eerste deel mijlenver achter zich gaat laten. Concurrentie kan het niet genoemd worden want ‘puntje-puntje-puntje IV’ is een hele andere game. Net zo bruut, maar met een hele andere insteek. Daar komt nog eens bij dat Saints Row 2 een half jaar later uitkomt dan eerstgenoemde, dus het banksaldo is al lang en breed weer aangevuld om deze andere must-have sandboxgame in huis te gaan halen. Grafisch was het allemaal ook prima op orde. En zeg nou eens eerlijk: een game met een beloofde veertig uur gameplay, waarin je iemand stoned kunt ‘Teabaggen’ (Google, anyone??) of als een debiel op een quad de straat in brand kunt steken, die willen we toch allemaal…? Het moet gek lopen wil THQ dit nog verknallen.