Red Faction: Guerilla beta

Red Faction toonde het jaren geleden al aan: dingen vernietigen is geweldig! Met Red Faction: Guerrilla steekt ontwikkelaar Volition de serie in een modern jasje en wij gingen met veel genoegen aan de slag met de multiplayer beta.

Physics

Als er een nieuwe game aankomt, zijn sommige gamers nogal snel geneigd vooral naar het uiterlijk te kijken. Graphics lijken nog altijd de hoogste prioriteit te krijgen, want een game moet er wel adembenemend mooi uitzien, toch? Gelukkig weten de meeste mensen wel beter… Red Faction: Guerrilla heeft dan ook maling aan de graphics. Niet omdat de game er lelijk uitziet, maar vooral omdat er nog iets moois in deze wereld bestaat: physics.

Door de uitgebreide implementatie van een krachtige physics engine, is het in Red Faction: Guerrilla mogelijk om alle objecten in real-time met de grond gelijk te maken. Elke explosie zal dus steeds een ander effect hebben en losse onderdelen vliegen dan ook telkens weer een andere kant op. Geheel volgens de wetten der natuur. Het heeft echter ook nog allemaal een functie, dat opblazen van objecten. Vijanden die veilig denken te zitten in een sniper-toren breng je met een paar welgemikte schoten letterlijk met beide benen weer op de grond. Misschien dat de benen wel wat verspreid over de omgeving zullen liggen, want een dergelijke instorting zal iemand niet snel overleven. De mogelijkheden lijken eindeloos…

Rammen

De multiplayer beta bestaat uit twee spelmodi, te weten Team Anarchy en Damage Control. Team Anarchy is gewoon een andere benaming voor het bekende principe van Team Deathmatch, maar Damage Control biedt toch iets meer een aangepaste ervaring. De opzet van Damage Control is niet heel vernieuwend, het draait in deze modus namelijk om drie gebouwen die je als team in je bezit kunt krijgen. Voor elke twee seconden dat je een gebouw bezit, krijg je een punt, waarbij je nog eens extra snel punten kunt vergaren door meerdere gebouwen te bezitten.

Niets aan het handje, kat in het bakkie, zou je denken. Er gaat achter deze modus echter meer schuil dan alleen maar het controleren van een aantal objectives. Om een gebouw in je bezit te krijgen, dien je deze eerst tot 25 procent of lager te slopen. Hiervoor heb je een sloophamer tot je beschikking, waarmee je vlotjes de brokstukken van het gebouw kunt rammen. Zodra de meter van dit gebouw de 25 procent bereikt, is het tijd om het gebouw daadwerkelijk over te nemen. Dit doe je met behulp van de Reconstructor, een ‘wapen’ dat een speciale straal kan uitzenden, waardoor een gebouw weer opgebouwd wordt. Zodra je het gebouw op minstens 75 procent hebt gekregen, heeft jouw team de controle erover.

Op deze manier zal je tijdens het spelen van Damage Control veel bezig zijn met het uitvinden van een passende strategie. Je kunt blindelings zoveel mogelijk aanvallen, maar dan is de kans groot dat de vijand spoedig met een paar sloophamers jouw gebouwen probeert over te nemen. Een beetje communicatie binnen je team kan dan ook zeker geen kwaad. Je kunt immers ook nog altijd een aangevallen gebouw weer redden door deze met je Reconstructor weer boven de 75 procent te krijgen.

Rugzakken

Naast deze tactische achtergrond kent Red Faction: Guerrilla uiteraard ook een grote mate van combat. Tijdens de beta werd er met wisselende voorzieningen gespeeld, afgezien het feit dat we vrijwel zeker nog niet de beschikking hadden over het volledige arsenaal aan wapens. Naast het bekende werk als een shotgun, rocket launcher, machinegeweer en granaten, kent de game ook enkele frisse wapens. Zo is er de Grinder, een wapen dat cirkelzaagbladen wegschiet. Heel snel kan je hier niet mee schieten, maar je hebt wel een enorm bereik en het is echt een ontzettend lekker gevoel om op afstand iemand te ‘slicen’.

Ook de eerder genoemde sloophamer en Reconstructor zijn bij de combat te gebruiken. De sloophamer is uiteraard perfect voor close-combat, waarbij een welgemikte slag iemand direct om zeep helpt. De Reconstructor is daarnaast vooral tactisch te gebruiken. Zoals gezegd kunnen alle objecten in Red Faction: Guerrilla gesloopt worden, waardoor het dus kan gebeuren dat ineens je cover aan gort geschoten wordt. Met de Reconstructor kan je ook simpelweg muren weer opbouwen om je dekking in stand te houden.

De game kent ook eigen power-ups, in de vorm van ‘backpacks’. Deze rugzakken, die je net als munitie op bepaalde voorraadpunten in een level kunt oppakken, zorgen ervoor dat je over een extra actie beschikt en ze zijn er in vele uitvoeringen. In de beta kon ik aan de slag met vijf soorten, al zal de uiteindelijke game meer backpacks bevatten. Jetpack geeft je de mogelijkheid om voor een paar seconden te vliegen, Fleetfoot zorgt ervoor dat je even snel kunt rennen, Firepower zorgt ervoor dat jouw kogels meer schade toebrengen, Concussion brengt een schokgolf in je buurt teweeg waarmee je nabije vijanden kunt omkegelen en de backpack Rhino geeft je een korte uitbarsting naar voren, waarmee je alles op je weg kapot kunt maken. De backpacks zijn erg gaaf om te gebruiken en geven de game ook een eigen tintje mee.

Voorlopige conclusie

Het spelen van de multiplayer beta van Red Faction: Guerrilla heeft direct duidelijk gemaakt dat het een game met een eigen gezicht en karakter wordt. Hier en daar moet er duidelijk nog aan de balans gewerkt worden, maar ontwikkelaar Volition heeft nog tot begin 2009 de tijd, dus ik heb er zeker vertrouwen in dat ze alles tot in perfectie gaan bijwerken.

Damage Control is een leuke spelmodus en zal zeker voor veel vermaak gaan zorgen. Daarnaast bieden ook de verschillende backpacks veel afwisseling en tactische mogelijkheden om eens lekker te knallen, want daar draait het immers nog steeds om. Plezier maken, de boel compleet verwoesten, genieten van de vette physics… deze game heeft alles in huis om straks hoge ogen te gooien. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de singleplayer…

Red Faction: Guerilla wordt in het eerste kwartaal van 2009 uitgebracht voor de PC, Xbox 360 en PlayStation 3.

  1.   
    jumoeder's avatar

    deze game gaat volgens mij focking vet worden 😀

  2.   
    dr-salvador's avatar

    alles kapotmaken wordt tot een nieuw niveau gehesen achterblijvers zullen moeten volgen want deze game gaat voor physics doen wat half life 2 destijds deed maar dan keer 10

  3.   
    )GN(-Erik's avatar

    Deze game zal vast wel hoge systeem eisen krijgen. Maar als nog wel een coole game ook al kan me pc het misschien niet aan 😛

  4.   
    DeAdSeYe's avatar

    Is het nouw een frist person of een third person. Ik had toen zoiets gelezen maar als die third person is zie ik um toch liever in first person 😆 .

  5.   
    B–T–B-8's avatar

    DeAdSeYe schreef, "Is het nouw een frist person of een third person. Ik had toen zoiets gelezen maar als die third person is zie ik um toch liever in first person 😆 ."

    ja hij is third person.
    maar het wordt toch gewoon een vette game 8) 😀

  6.   
    Alias's avatar

    Mooie previeuw en die mode om te slopen en te repareren brengen ook weer nieuwe mogelijkheden met zich mee. Zo kan je bijv. iemand die staat te schieten vanachter een muur dekking geven door de muur te repareren en zo dus de beschutting intact te houden. 8)

  7.   
    OkkieBOOMER's avatar

    Nog nooit gehoord, maar het ziet er erg russisch uit! I LOVE THAT!!

  8.   
    Thachief's avatar

    *kwijl kwijl* ik…….moet….hebben….. 😮
    Is het trouwens al precies bekend wanneer de PC versie komt? 😕