Fallout 3 wordt een van dé grootste games van 2008. Om dat zelf te mogen ondervinden, nodigden Ubisoft en Bethesda ons uit in Amsterdam om zelf geruime tijd met deze game te stoeien. Het gevolg is een ongeduldige gamer die hongert naar meer…
Jaren vijftig
Fallout 3 moet het magnum opus van Bethesda worden, de ontwikkelaar die ons al eerder The Elder Scrolls-games, zoals Morrowind en Oblivion, voorschotelde. Het is het derde deel in een reeds bestaande serie, waarvan het vorige deel alweer tien jaar geleden verscheen. In de tussentijd heeft Black Isle Studios, de ontwikkelaar van de eerste twee delen, ook al aan een derde Fallout gewerkt, maar Black Isle ging failliet, doekte het project op en verkocht de rechten aan Bethesda. Zij zijn vanaf nul begonnen en hebben niets van de game waaraan Black Isle werkte gebruikt.
De game speelt zich af in het jaar 2277. In de eenentwintigste eeuw is er een alles verwoestende nucleaire oorlog geweest tussen de Verenigde Staten en China, waardoor de wereld is veranderd in een woestenij. Het interessante aan de Fallout-setting is dat de wereld is gebaseerd op de jaren vijftig. Fallout is een science fiction-game naar het toekomstbeeld van de vijftiger jaren van de Aarde. Toen men in de ban van de Koude Oorlog was, was de verwachting namelijk dat de wereldmachten elkaar uiteindelijk wel zouden verwoesten.
Nu is die denkwijze alweer heel anders, maar het decor van het spel bevalt zeker. Dit des te meer omdat men de wereld van halverwege de twintigste eeuw heeft gebruikt voor het spel, alsof er tussen 1950 en het moment van de kernoorlog, ruim honderd jaar later, niks gebeurd is. Het gevolg is een zeer verfijnde mix tussen de fifties en de verre toekomst, denk aan een BioShock meets Halo.
Washington D.C.
Bethesda, dat in Washington D.C. is gevestigd, heeft die stad ook genomen als decor voor het spel. Peter Hines, vice-president van marketing en public relations bij het bedrijf, vertelde me dat er niet echt een speciale reden is geweest om die stad te kiezen. Wel heeft het feit dat het natuurlijk het politieke machtscentrum van de ooit zo grote Verenigde Staten is, meegeholpen. Daarnaast is dit uiteraard de stad waar de nucleaire oorlog begonnen is, en een grimmig begin is gezet.
Toen ik hem vroeg of de Amerikaanse regering nog ergens op zou kunnen duiken, beantwoorde hij dat met “no comment”, wat waarschijnlijk eerder een positief dan een negatief antwoord betekent. Verder worden we wat betreft Fallout 3 sowieso behoorlijk in het donker gehouden. Zo mag ik helaas niks schrijven over de verschillende quests of andere, tot nog toe onaangekondigde, bevindingen die ik tijdens mijn speelsessie heb kunnen zien. Het positieve hieraan is dat iedereen straks, wanneer het spel in de winkels ligt, een kersvers avontuur voorgeschoteld krijgt waar nog niks aan verpest is.
Het eerste wat opviel toen ik het spel opstartte, was dat de speelwereld enorm groot is. De speler begint ergens ten noordwesten van de stad, waar D.C. aan de staat Maryland grenst. De National Mall, waar bijvoorbeeld het Capitool en het Washington Monument staan, is zeker nog zo’n tien kilometer ver weg, maar de draw distance is erg groot en je kunt ze zien aan de horizon. Hier is haast niks dan kale rotsen en woestenij, maar een paar mensen hebben er een nederzetting gesticht met de zeer toepasselijke naam Megaton. Hier zul je veel van je eerste quests krijgen en het worden je eerste serieuze stappen in de game.
V.A.T.S.
Fallout 3 is een role playing game met zo veel schiet elementen dat het haast te moeilijk wordt om te zeggen waar we hier precies mee te doen hebben. Op de vraag hoe de verdeling van de verschillende gameplay elementen zal worden, antwoordde Hines dat dat geheel aan de speler is. Wil je dus vooral schieten, dan kan dat. Ben je meer iemand die van echte role playing aspecten houdt, zoals dialogen, dan biedt Fallout 3 je die kans ook. Je kunt dus op je eigen manier levellen en wordt vrij gelaten in de manier waarop je dat doet.
Het schieten is heel erg goed uitgewerkt. Hiervoor heeft Bethesda een deels real-time, deels turn-based systeem ontworpen. Het spel an sich is geheel real-time, maar gedurende de gevechten bouw je action points op. Hiermee kun je in V.A.T.S.-mode gaan, oftewel Vault-tec Assisted Targeting System, waarmee je op de verschillende lichaamsdelen van je vijanden kan richten, bijvoorbeeld hun hoofd, romp of ledematen. Aangegeven wordt hoeveel procent kans op succes je hebt en hoeveel schade een hit zal berokkenen. Hierbij wordt rekening gehouden met lichaamsdelen die achter objecten, zoals muren, staan, en lichaamsdelen die achter andere lichaamsdelen zitten. Wanneer je bijvoorbeeld een liggende vijand van achteren nadert, is de kans dat je z’n hoofd kan raken een stuk kleiner dan z’n romp of benen.
Wanneer het dan tot een voltreffer komt, zijn daar ook weer allerlei consequenties aan verbonden. Ten eerste doet een hit natuurlijk damage, maar wanneer je een vijand in zijn been raakt, vermindert zijn mobiliteit. Hij gaat strompelen, komt minder snel vooruit, enzovoort. Wanneer je hem in zijn hoofd raakt is dat bij een hoop vijanden dodelijk, maar wanneer dat niet het geval is, verliezen ze een hoop zicht en bij de speler heeft dat tot gevolg dat het hele scherm blurry wordt. Krijg je lood in je armen gepompt, dan zul je misschien je wapen moeten laten vallen en ben je sowieso minder nauwkeurig in staat om te richten. Elk lichaamsdeel is gelukkig afzonderlijk te genezen in een zeer overzichtelijk menu, waardoor je bijna altijd op tijd in kunt grijpen.
Voorlopige conclusie
Fallout 3 heeft een zeer goede indruk achter gelaten en smaakte naar meer. Het wachten is een stuk moeilijker geworden maar nu is het wel zeker dat Fallout 3 één van de beste games van 2008 zal gaan worden. Het spel mixt de uitgestrekte speelwereld van Oblivion en de futuristische actie van Halo met de sfeer en overzichtelijke interface van BioShock.
Het viel me op hoe snel ik in het spel zat, hoewel ik geen tutorial had doorlopen. Het sleutelen aan mijn personage had ik meteen door en de mogelijkheden om te groeien zijn eindeloos. Dat geldt ook voor de verschillende keuzes die je in het spel moet maken, in het ruime uur dat ik speelde moest ik al een hoop beslissen. Uiteindelijk is maar één beslissing de juiste, en dat is dat Fallout 3 een weergaloze role playing game gaat worden.
Fallout 3 moet aan het einde van 2008 gaan verschijnen voor de PC, PlayStation 3 en Xbox 360. Een precieze releasedatum wilde Ubisoft nog niet bekend maken.