Wat wil je van een team-based multiplayer shooter? Je wilt je voelen als een team, dat samen opereert en de anderen te slim af is. Maar dat gaat moeilijk als jouw teamleden steeds wisselen, verschillende talen spreken en soms schreeuwerige pubertjes zijn. Bewapend met wat slimme ideeën doet Kojima Productions toch een poging, en of het ze gelukt is lees je hier.
In een tussenfilmpje in Metal Gear Solid 4, het spel waar Metal Gear Online deel van uitmaakt, zie je hoe Meryll en haar team als één geheel opereren. Dat zien is vet, en al snel droom je van een game waar je zélf zo’n gecoördineerd team onder je hoede hebt. Dat moeten de mannen bij Kojima Productions ook hebben gedaan, want hun antwoord op die droom is Metal Gear Online. In singleplayer is Metal Gear een spel met grote tactische mogelijkheden die op het online slagveld zeker niet zouden misstaan. Maar komen die mogelijkheden wel tot hun recht in multiplayer?
Stevig fundament
Allereerst moet gezegd worden dat Metal Gear Online veel beter uitpakt dan de online mode in Metal Gear Solid 3: Subsistence. Dat komt voornamelijk doordat de nieuwe controls zich veel beter lenen voor online gevechten: je kan bewegen terwijl je mikt in First Person, de camera vanaf de schouder leent zich prima voor gevechten op kortere afstand en het feit dat je kan bukken maakt ook bijzonder veel uit. Alle geweren, granaten en pistolen zijn rechtstreeks uit de singleplayer geïmporteerd, dus verwacht hetzelfde, gevarieerde, arsenaal. ‘Perks’ uit Call of Duty 4 zijn hier leuke ‘Skills’ en de maps zitten prima in elkaar. MGO maakt gebruik van dezelfde, sterke engine als Metal Gear Solid 4 en het grote aantal meesterlijke geluidseffecten is ook rechtstreeks overgenomen. Kortom: met de basis zit het goed.
Die basisgameplay kunnen we ook ervaren in games als Call of Duty 4, Halo 3 en Counterstrike, waar het allemaal net iets gestroomlijnder is. Zo verplicht Metal Gear Online je bijvoorbeeld om twee accounts aan te maken buiten je PlayStation account. Hiermee ben je een half uur bezig, en moet je met een email de aanmaak van jouw accounts verifiëren. Om extra’s aan te schaffen in de Metal Gear Online Shop kan je niet je PSN account gebruiken, maar moet je je creditcard gegevens opnieuw invoeren op een webpagina. Het automatch-systeem is niet zo effectief als dat van CoD4 en lag is vaker aanwezig dan zou moeten. Het is bekend dat Japanners minder bekend zijn met netwerktechnologie dan westerse ontwikkelaars en dat is te merken.
Teamwork
Maar dan komt Kojima Productions’ geheime wapen: het Sons of the Patriots System. Ja, het systeem wat zo’n grote rol vervult in de singleplayer wordt één van jouw grootste hulpjes tijdens de multiplayer. Als je vlakbij een teammaat staat en je drukt op de driehoek-knop, sluit je jezelf aan op zijn nanomachines en kan je hem altijd volgen. Als hij achter een muur loopt zie je een pixelig silhouet van hem en kun je zien of hij beschoten wordt. Dat is niet alleen handig: je voelt je veel meer verbonden met je maten. Samen door een steegje schuifelen voelde nooit eerder zo goed.
Het systeem werkt zó goed dat ik me afvraag waarom het geen grotere rol heeft gekregen in het spel. Het was effectiever geweest als je standaard aangesloten stond op je team, in plaats van dat je hen allemaal op moest zoeken om te linken. En waarom alleen hun silhouetten? We weten uit de singleplayer dat het systeem van alles bijhoudt, dus waarom zie je de levensbalk van je teamleden niet? Of hoeveel ammo ze hebben? Dan zou je ze kunnen assisteren, wat de band tussen teamleden nog meer zou versterken. Die band is er nu nauwelijks: bijna niemand heeft een headset, dus kan je niet met elkaar praten. Er zijn met de Select-knop verschillende commando’s uit te delen, maar tijdens een gevecht mis je toch echt de mogelijkheid om snel te communiceren met je team.
Een andere toevoeging is dat er nu twee modes zijn die zich meer richten op stealth. In de één speelt een speler Snake, terwijl de andere teams hem proberen te vinden. Snake moet stilletjes teamleden bewusteloos maken, om dan Dog Tags te verzamelen. De twee andere teams racen tegen elkaar om Snake te vangen. In de andere mode heeft één team de beschikking over stealth, en moet het andere team een bepaald doel verdedigen. Deze modes zijn geslaagd, en geven een echt Metal Gear tintje aan deze game.
De standaard versie van Metal Gear Online mag dan gratis bij MGS4 zitten: het is toch een op zichzelf staande game. Konami wil geld verdienen door packs met extra’s tegen betaling aan te bieden, wat op zich een goed idee is. Momenteel zijn alleen extra character slots te koop, die je in principe niet nodig hebt, en een pakket met extra voice-commands. Deze zijn redelijk geprijsd, maar voegen weinig toe aan de bestaande ervaring. Het is te hopen dat er binnenkort interessante aanbiedingen online verschijnen, zoals Map Packs of extra Skills, want Metal Gear Online kan met zijn zes maps en ruim een dozijn Skills nog niet echt uitgebreid worden genoemd.
Conclusie
Metal Gear Online is als gratis multiplayer mode bij MGS4 een prima toevoeging. Als game op zich heeft biedt het niet veel meer dan wat je elders kan vinden. Het SOP System en speciale modes zijn erg leuke toevoegingen, maar die wegen niet op tegen het langzame auto-matchingsysteem, de lange aanmeldingsprocedure en het grootschalige gebrek aan spelers met voice-chat. Het is een vermakelijke game geworden, die tot mijn spijt niet zijn volledige potentie waarmaakt.