Gamersnet.nl

PlayStation Power

Vóór de E3 van 2006 was iedereen in de veronderstelling dat de PlayStation 3 de nieuwe generatie zou gaan leiden. De PlayStation 2 is immers de best verkochte spelcomputer aller tijden, en heeft wereldwijd zo’n grote naamsbekendheid verworven dat niemand daar overheen zou kunnen gaan. Precies twee jaar later heeft de PlayStation 3 een moeilijke start achter de rug en veel kritiek te verduren gekregen. Waar staat Sony’s jongste console nu en waar gaat deze heen?

Iedereen een PlayStation?

De PlayStation 2 is niet zozeer een succes geworden vanwege de geweldige racegames die ervoor verschenen zijn. Het is niet zozeer de meest succesvolle console aller tijden geworden omdat je er karaoke mee kan doen. Het is niet zozeer de leider geworden van de vorige generatie consoles omdat GTA er tijdelijk exclusief voor verscheen. De PlayStation 2 is zo succesvol geworden vanwege al het voorgenoemde. Sommigen gebruiken de PlayStation 2 als karaokemachine, sommigen als quizmaster en anderen als Grand Theft Auto-speler: het is allemaal mogelijk. Voor iedereen wat wils.

In de nieuwe generatie is er een duidelijk een tweedeling ontstaan: de Xbox 360 trekt vooral fanatieke gamers en de Wii trekt nieuwe gamers aan. Het is moeilijk aan te geven waar de PlayStation 3 precies staat. Aan de ene kant is het een console die bol staat van de technologische snufjes, maar aan de andere kant heeft de console games als Ratchet & Clank die duidelijk niet gericht zijn op een ‘hardcore’ publiek. Het PlayStation Network is toegankelijk voor iedereen, maar de games die worden gespeeld zijn bestemd voor mensen die veel tijd willen stoppen in hun games. Op wie richt Sony zich nu met haar zwarte bakbeest?

De PlayStation3 werd geïntroduceerd als een machine voor de techneut, volgepropt met het nieuwste van het nieuwste. Door de beslissing om Blu-ray in de PlayStation 3 te stoppen werd de lancering flink vertraagd, wat leidde tot een flinke achterstand qua populariteit in Amerika. De Xbox 360 had daar een jaar lang vrij spel gehad en kreeg zo een flinke fanbase. De PlayStation 3 kon bij de lancering niet opboksen tegen de Xbox 360, en Resistance: Fall of Man verloor van Gears of War. De strijd gaat nu vooral om de Europese gamer. Vooral in Engeland staat de Xbox 360 nog sterk, maar in Frankrijk en Spanje zijn veel PlayStation fans. De strijd in Europa begint op een bloedbad te lijken en de winst uit dit continent is onvoldoende om de PlayStation 3 gaande te houden. Maar men lijkt een oplossing te hebben gevonden…

Ommekeer

Bij Sony is er duidelijk een ommekeer gaande. Ken Kutaragi, de schepper van de PlayStation 1 & 2, is medio 2007 om mysterieuze redenen opgestapt. Uit projecten als Home en LittleBig Planet, die vorig jaar werden aangekondigd, kun je aflezen dat Sony toen intern een andere weg is ingeslagen. De eerste games die uit die nieuwe beweging zijn voortgekomen verschijnen de komende maanden. Ik heb het natuurlijk over Echocrome, Buzz, WipeOut, Resistance, LittleBig Planet en Killzone 2: games voor alle marktsegmenten. De prijs van de console is echter nog te hoog voor de gamers die aangesproken worden door titels als Buzz en LittleBig Planet. Dat zijn ook de gamers die ervan balen dat hun PlayStation 2 games niet werken op de PlayStation 3 en niet begrijpen waarom de controller niet trilt, terwijl die van de PlayStation 2 dat nog wel deed. Een stroeve start met allerlei brokken die Sony snel moet opruimen wil ze weer het momentum krijgen waar de PlayStation 2 al die jaren van heeft genoten.

Wat er voor de PlayStation 3 gaat komen in het komende jaar is gelukkig veel duidelijker dan bij de concurrenten. Sony heeft nog een paar blockbusters als God of War 3 en Infamous op stapel staan. Ontwikkelaar Team Ico heeft nog niets van zich laten horen maar we weten dat zij een project in ontwikkeling hebben. Een probleem is wel dat toppers van derden vaak niet optimaal presteren op de PlayStation 3 of niet eens voor de PlayStation 3 verschijnen. Dit komt deels doordat de Cell-processor zo ingewikkeld is dat alleen de geleerden bij Sony hem volledig begrijpen, maar ook omdat Sony tot nu toe weinig heeft gedaan om andere partijen te ondersteunen bij het ontwikkelen voor haar eigen platform. Allemaal uitdagingen voor de toekomst, maar voor nu is het goed om vast te kunnen stellen dat Sony de kracht van het PlayStation merk, namelijk de breedte, heeft hervonden.