Gamersnet.nl

Guitar Hero: World Tour – First Look

Zonder Rock Band in onze winkels is het eigenlijk wachten op het moment dat Guitar Hero: World Tour die leegte zal invullen. De Guitar Hero-franchise breidt zich voor dit deel namelijk uit, en niet te zuinig ook! In deze ‘first look’ gaan we eens kijken wat ons allemaal te wachten staat…

Guitar Hero boorde alweer twee jaar geleden een ongekend populaire markt aan. Inmiddels is vrijwel elk platform voorzien van één of meerdere games uit de serie, maar we staan voor een tweesprong. De traditionele games lijken zich voortaan vooral op een enkele band te richten, zoals Aerosmith en Metallica, en daarnaast kiest men voor grof geschut met Guitar Hero: World Tour. De concurrent in de vorm van Rock Band bracht het genre al naar een nieuw niveau, maar voorlopig is die game voor veel mensen nog onbereikbaar. Activision kiest er met World Tour zeker niet voor om simpelweg een kopie van Rock Band te maken, want dat Guitar Hero: World Tour veel meer te bieden heeft, blijkt wel uit een eerste kijkje onder de motorkap.

De instrumenten

Net zoals ‘de concurrent’ zal World Tour gebruik maken van een drumstel en microfoon, naast de gebruikelijke gitaar. Toch begint de eerste grote verandering al meteen bij de gitaar. Om alle trouwe spelers even gerust te stellen: vorige gitaren zullen werken met Guitar Hero: World Tour. Er dient echter wel bij vermeld te worden dat je dan een hele hoop fun zult missen. De nieuwe gitaar bevat namelijk als grote troef een touch pad, wat neerkomt op een aanrakingsgevoelig deel onder de bekende vijf fret buttons. Hiermee kan je bijvoorbeeld heel goed het spelen van een ‘slap bass’ evenaren door er met je vingers op te tikken. Het touch pad, ook wel The Slider genoemd omdat je er met je vingers overheen kunt glijden, kent echter nog een veel grotere waarde op het gebied van de nieuwe Music Creator, waarover later meer.

Naast wat uiterlijke aanpassingen aan de gitaar, en een niet heel bijzondere, bedrade microfoon, wordt het weer erg interessant als we naar de drum kit van Guitar Hero: World Tour kijken. Drie pads, twee bekkens en een pedaal voor de bass drum vormen dit digitale drumstel. De twee bekkens zijn boven de pads geplaatst en zijn naar wens in hoogte verstelbaar. Wil je voor die extra punten gaan met Star Power? Dan is het slechts een kwestie van beide bekkens tegelijk aanslaan en knallen maar! De drum kit wijkt ook nog af van de eerder genoemde concurrent doordat de pads minder lawaai maken als je er op slaat en iets groter zijn. Daarnaast zijn de pads ook nog aanslaggevoelig, waardoor je echt ander geluid kunt produceren door er hard op te slaan of door er juist rustig op te tikken. Dit komt, net als bij de gitaar, heel goed van pas in de Music Creactor.

Music Creator

Guitar Hero: World Tour wordt om te beginnen al voorzien van meer dan 85 nummers, wat overigens allemaal master tracks zullen zijn. De nummers zullen volgens de ontwikkelaar een “stap boven GH3 staan”. Het is misschien jammer om te horen dat de downloadable content van Guitar Hero 3 mogelijk niet zal werken in World Tour, maar men heeft veel andere plannen. Zo zal de game een in-game muziekwinkel krijgen kort na de launch, is het mogelijk om volledige albums te downloaden en kunnen we nog overige muzikale releases verwachten. Dit alles verbleekt echter bij de mogelijkheden die de Music Creator biedt…

Tijdens een eerste demonstratie werd kort getoond hoe alles in elkaar steekt. Je hoeft niet te prutsen met het maken van een lange rij met noten, nee, je gaat gewoon spelen en de game doet de rest voor jou. De Music Creator bevat een handige wizard die nieuwkomers bij de hand neemt. Kies bijvoorbeeld een kant en klare bassline en een drum looop, pas het tempo aan variërend van snel, gemiddeld tot langzaam, en de basis van je nummer is al klaar. Zelfs als je totaal geen gevoel voor ritme hebt is alles nog mogelijk, want dan geef je gewoon aan dat je wilt dat de game jouw noten aanpast aan de beat.


Naast deze wizard kan het nog veel uitgebreider worden, voor wie daar behoefte aan heeft. Na het kiezen van een bassline kan je bijvoorbeeld ook gewoon zelf met het drumstel de drum loop inspelen. Het gaat zelfs nog een stap verder, want World Tour bevat tevens een Drum Machine, die met behulp van het touch pad van de gitaar te gebruiken is. Kies een bepaalde kit, waarmee je de basis kiest voor wat betreft geluiden. Vervolgens kan je aan elke fret button een loop toewijzen en met het touch pad kan je alles van een eigen stijltje voorzien. Demp wat geluiden, voeg 1/16 noten toe, snare hits, et cetera, et cetera.

De mogelijkheden zijn dus werkelijk eindeloos en het is zelfs mogelijk om met je gitaar solo’s op te nemen voor je nummers, waarbij je extra hoge en lage noten kunt spelen door je gitaar omhoog of omlaag te houden. Op elk punt kan je overigens je nummers pauzeren, beluisteren en stukken opnieuw opnemen als je niet tevreden bent. De echte hardcore muzikant kan zelfs nog een niveau hoger gaan dankzij GH Mix, een editor om je nummers nog eens verder te perfectioneren.

En wat nog meer?

Als je die perfecte solo’s en nummers hebt gemaakt, wil je natuurlijk ook dat de rest van de wereld kan genieten van jouw muziek. GH Tunes biedt hier uitkomst om je creaties te delen met de community. Geef aan welke tracks door welk instrument gespeeld dienen te worden, kies een leuk (zelf gemaakt) ontwerp voor de cover van je CD, selecteer en genre en geef het geheel nog wat persoonlijke informatie mee zodat het echt ‘jouw nummer’ is. Vanaf dat punt zijn andere spelers geheel vrij om jouw nummer te downloaden en te spelen. Na een eerste speelsessie zullen ze de vraag krijgen wat ze van jouw nummer vonden, waarbij een rating te geven is. Op die manier kan Activision uitgebreide statistieken bijhouden van populaire nummers, snelste stijgers, en natuurlijk de klapperrrrrrrr van de week.

World Tour houdt bij het ontwerpen van je nummers overigens ook rekening met verschillende niveau’s van de toekomstige spelers. Jouw exacte noten zullen gebruikt worden voor de hoogste moeilijkheidsgraad, maar de game maakt zelf geheel automatisch een notenschema dat voor de mindere goden ook goed te spelen zal zijn. Op die manier hoef je dus niet bang te zijn dat je met een briljante solo je fanbase zal beperken.

Op het gebied van gameplay kunnen we ook weer Boss Battles verwachten, al zal het deze keer vooral gaan om beurtelings iets spelen en niet om de battles zoals die in Guitar Hero 3 werden gespeeld. Deze ‘oude’ battles zullen nog wel blijven bestaan voor de multiplayer, samen met andere online spelmodi uit het verleden, maar hun rol in de campaign zal beperkt blijven.

De verwachtingen

Als we stellen dat Rock Band het genre verbreed heeft, dan kunnen we alvast melden dat Guitar Hero: World Tour de lat straks veel hoger gaat leggen. De gitaar met het touch pad, de draadloze drum kit met bekkens en aanslaggevoelige pads… het klinkt mij grappig genoeg allemaal als muziek in de oren. De hele grote troef van World Tour zal ongetwijfeld de Music Creator worden, waarmee we eindelijk zelf nummers en albums kunnen gaan maken en delen.

De game heeft zoveel mogelijkheden, dat ik niet kan wachten om er zelf mee aan de slag te mogen. Op het gebied van customizen kan je namelijk naast het ontwerpen van een eigen cover, ook je eigen personages uitgebreid vorm gaan geven, inclusief welke stijl ze representeren (rock, goth, punk, enzovoorts). Misschien kan ik nog wel even sceptisch blijven over het vermogen van ontwikkelaar Neversoft om de techniek goed uit te werken, want over de uitwerking van Guitar Hero 3 waren de meningen nogal verdeeld, en allicht dat het totale pakket net als de concurrentie een aardig prijskaartje zal krijgen, maar ik denk dat dit het toch wel waard gaat zijn…