SBK 08

Je hebt racegames en je hebt racegames. SBK 08 is typisch voorbeeld van een racegame in de meest letterlijke zin van het woord, maar dan ook niet veel meer dan dat. Is er naast het racen op tweewielers verder nog iets te beleven in deze game? Je leest het in deze review.

Motoren

Ik kan mij herinneren dat we bij de lancering van Xbox Live, enkele jaren geleden, bij het voldoen van het eerste jaarabo’tje een spelletje meegeleverd kregen wat achteraf gezien verschrikkelijk veel overeenkomsten vertoont met de game die zich momenteel in mijn Xbox 360 bevindt. Dat zou je eigenlijk heel erg negatief op kunnen vatten maar dat is niet echt de bedoeling. Het bewuste spelletje bezorgde ons niet alleen de eerste echte online ervaring op een console, maar het was ook nog eens erg leuk om te spelen en daardoor ongekend populair. Om SBK 08 daarmee te vergelijken gaat misschien wel wat ver, maar deze motorracegame heeft dus wel behoorlijk wat potentie in het genre waarin eigenlijk alleen MotoGP de scepter zwaait.

Fervente motorrijders weten het al lang: alleen bij motorrijden, of beter gezegd, juist bij motorrijden krijg je de ultieme snelheids- en bochtenkick. Klein probleempje: je pleurt zo snel om. Een klein stuurfoutje, een minimale inschattingsfout bij het remmen of een simpele evenwichtsstoornis kan er toe leiden dat je voor- of achterwiel onder je kont wegglijdt en jij op een minder aangename wijze in aanraking komt met het asfalt. En dan heb ik het nog niet eens over de bijkomende medische probleempjes, die gelukkig bij SBK 08 van ondergeschikt belang zijn. Vallen is in deze game namelijk alleen maar nadelig in sportieve zin want je kruipt na een megacrash weer net zo makkelijk op je fiets. Rondetijdentechnisch is het probleem weer wat groter en dat is nu precies waar het hem om draait in deze motorracegame in de Super Bike-klasse.

World Championship

De grote vraag bij deze game is naast hoe het speelt of het een simulatie-game is of een arcaderacer. Deze vraag is bij SBK 08 lastig te beantwoorden, maar een goed verstaander heeft in deze maar een half woord nodig. Je bepaalt het namelijk voor een groot gedeelte helemaal zelf. De term Super Bike is om te beginnen wel een beetje misleidend. Het suggereert dat we hier te maken hebben met de de creme de la creme van de motoren, maar niets is minder waar. In de MotoGP klasse domineren namelijk de motorfietsen die normaal gesproken niet voor de weg bedoeld zijn, in tegenstelling tot de Super Bike klasse. De motoren die we kunnen bestijgen in de game SBK 08 zullen dus verhoudingsgewijs in beperkte mate qua vermogen zijn op te schroeven, daar waar MotoGP motoren maximaal getuned, gechipped en gekieteld kunnen worden. Het gewicht van de motorfiets heeft hier alles mee te maken. Weinig ‘Super’ dus bij SBK 08.

Maar schijn bedriegt, want de gemiddelde vuurpijl op wielen waarmee je op de twaalf verschillende circuits los kunt gaan in SBK 08 zal een stuk krachtiger zijn dan waar de doorsnee motorrijder op ’s Heren wegen in Nederland rondrijdt. Over Nederland gesproken: Assen anyone? Jawel, Assen zit erin! Het circuit der circuits voor motoren is tot in detail in de game gestopt en dat geeft dit spel een extra dimensie voor de Nederlandse gamers. Je kunt dus met je rechterknie op de grond (en je neus er vlak naast) door de Tarzanbocht gieren of zo hardmogelijk door de beruchte Gerlachbocht proberen te rijden. Assen… het circuit met geweldige bochtennamen als Bos Uit en Scheivlak. Maar er is meer. In totaal twaalf verschillende circuits staan tot je beschikking met grote namen als Monza, Salt Lake City, Magny Cours en Philip Island.

Nog belangrijker zijn uiteraard de coureurs en de motoren waaruit je kunt kiezen. Voor de motordombo’s onder ons: NEE… Valentino Rossi is niet te kiezen want die rijdt niet op deze typen motoren. Of de man dit niet durft of dat er een andere (commerciele) reden is weet ik niet, maar feit is dat SBK 08 volledig gelicenseerde game is waarbij je uit veel rijders van het seizoen 2008 kunt kiezen met bijbehorende motoren. Ik hing bij het spelen van deze game niet aan een bepaalde berijder, alswel aan zijn motorfiets. Het is namelijk zo dat je van de coureur toch weinig ziet en de motoren hebben allemaal hun eigen set-up, dus daar valt meer eer aan te behalen. Overigens zul je van de motorfiets ook maar weinig zien, tenzij je vanuit de cockpitview racet of in een valpartij terecht komt. En geloof me… vallen zul je.

Mijn persoonlijke favoriet is de Kawasaki PSG-1 Corse en dat was in eerste instantie vooral gebaseerd op de lekkere groene kleur en niet op de rijeigenschappen, laat staan op de naam van de rijder die er op zit. Later in de game kom je er achter dat verschillende motoren verschillende rijeigenschappen hebben, maar dat merkt de doorsnee gamer pas als hij reeds vele uren in de game gestoken heeft. Eerst maar eens gewoon blijven zitten dus en alle bochten op een normale manier doorkomen.

Vallen

Super Bike World Championship draait om gigantische snelheden, spectaculaire valpartijen, lekker wijven en… veel frustratie. Je moet veel geduld opbrengen om een beetje lekker te kunnen racen, maar de game is dusdanig verslavend dat dat wel goed zit, al dan niet met een frustratiepauze waarin je echt moet uitkijken dat je je draadloze controllertje niet als vloekend en tierend tegen de muur smijt… @#%-spel!!! Gek genoeg start je vrij snel daarna toch weer een sessie op om er spoedig weer achter te komen dat het inderdaad… nou ja, het is gewoon een vreselijk moeilijke game, maar daar zit hem dan ook de uitdaging in. Verwacht overigens niet dat een MotoGP game, als je die nog nooit gespeeld hebt, veel anders in elkaar steekt. Als je wordt afgeschrikt in deze review door de moeilijkheidsgraad, dan heb ik nieuws voor je: goed motorrijden is nou eenmaal lastig en de games zijn er geen uitzondering op. Gelukkig heeft SBK 08 een verrassing voor je in petto.

Er zijn vijf verschillende realisme settings. De standen Basic, Arcade, Advanced, Simulation en Extreme bieden je de mogelijkheid om een wedstrijd zo moeilijk te maken als je zelf wilt. Het mag duidelijk zijn dat gamers die bijvoorbeeld snel afgeleid zijn door pitspoezen en minder aandacht hebben voor het asfalt of een bocht, beter kunnen kiezen voor de Basic stand, terwijl tweelingbroers of -zussen van Rossi beter kunnen kiezen voor Extreme. De praktijk is dat je het zult gaan opbouwen want enige oefening is aan te raden. De Tutorial is hiervoor zeer geschikt en dan kun je meteen de eerste gouden of platina medailles scoren. Frustratie-ongevoelige spelers kunnen zich nog wagen aan allerlei uitdagingen, maar ik heb je gewaarschuwd… Kiezen voor een lagere graad van realisme levert je dus minder valpartijen, minder schade en ook minder letsel bij de rijder op.

Burning Rubber

Je kunt het je dus zo moeilijk maken als je zelf wilt in SBK 08. Er zijn flink wat instellingen die je kunt wijzigen voor je motor, misschien zelfs wel wat te veel, want je bent er nooit echt helemaal zeker van wat nou echt de beste instelling is. De vier verschillende typen weersomstandigheden maken het er wel mooier, maar zeker niet gemakkelijker op dus een pitstop zal zeker noodzakelijk zijn om de kapotte, versleten en missende onderdelen te vervangen. In de game zit een interactieve, uitgebreide pitbox waarin je met je engineer het maximale uit je machine kunt halen. Helaas is de pitstop zelf wat saai, deze blijft beperkt tot het in- en uitrijden van de pit, waarbij het hele boeltje vervangen wordt.

Als je de Tutorial en wat Challenges hebt voltooid en toe bent aan het echte werk ben je ook niet zomaar aan een race toe. Je kunt wel wat tijd skippen en zo twee kwalificaties, twee oefenritten, de superpole, een de warm-up overslaan, maar dan start je wel als schlemiel achteraan op de twee racedagen zelf. Verschillende rijders (en ook teams) hebben zo hun eigen eigenschappen en A.I.. Ze vertonen stuk voor stuk (ook als tegenstander) realistisch gedrag en dat benadrukt in combinatie met het schademodel het realismegehalte van deze game.

Grafisch is SBK 08 weer wat verder opgepoetst. Motoren glimmen, de rijders zien er strak uit, maar de omgevingen zijn een stuk minder gedetailleerd. Het asfalt kan er ook zeer goed mee door, maar dat geldt dan weer niet voor de grid-girls, die weliswaar lief kijken, maar er verder bijstaan alsof ze net uit de koelcel van Albert Heyn zijn getrokken. De bikinibroekjes en de parapluutjes waaronder ze staan kunnen ook niet verhullen dat er geen enkele emotie van deze meiden uitgaat. Jammer.

Conclusie

Als motorliefhebber is het leuk om met een van de 22 rijders aan de gang te gaan in SBK 08, ook al vereist het heel wat oefening om een beetje mee te komen in bijvoorbeeld de Championship-mode. Bereid je voor op veel valpartijen en frustratie (in positieve zin, dat wel), maar ook op een ultiem snelheidsgevoel, zeker op de momenten dat je de bochten perfect kunt aansnijden en nemen. Het prettige van SBK 08 is dat je min of meer zelf controle hebt over het feit of je voor een wat meer realistische racegame gaat of voor een ordinair arcadefeel. Grafisch zul je zeker niet teleurgesteld worden en ook online kun je, weliswaar maar met acht man, je ding doen. Een van de leukste details vond ik zelf het schudden van de motorfiets vlak nadat je je gas terugneemt voor een bocht nadat je diezelfde gashendel vol had opengetrokken. Met het geluid van de blerende uitlaat uit je speakers levert dit een zeer prettige race-ervaring op. Ben je echter geen motorliefhebber, dan kan het echter wel eens zo zijn dat je sneller klaar bent met deze game dan dat je gedacht had. Racefans die alles willen proberen kunnen deze game echter blind halen.

  1.   
    NightHawk's avatar

    Mooie review en mooie game, maar uhm weten jullie of ie ook naar de PS3 komt? ๐Ÿ˜ณ

  2.   
    DeAdSeYe's avatar

    Ik vindt eigelijk tot de game nogal wat aan de kale kant is. ๐Ÿ™„

  3.   
    r_AW's avatar

    Mooie review!

  4.   
    nickykolkie's avatar

    het is vast weer het zelfde aleen wat mooier ๐Ÿ˜ก

  5.   
    dodonkey's avatar

    ik denk dat ik um wel ga kopen. Vroeger seizoen 2001 gespeeld op de PC en toen vond ik de crashes altijd zo vet. hopelijk hier ook ๐Ÿ˜›

  6.   
    teuntjuh's avatar

    ziet er goed uit!

  7.   
    Dweepy's avatar

    door de Tarzanbocht gieren of zo hardmogelijk door de beruchte Gerlachbocht proberen te rijden. Assen… het circuit met geweldige bochtennamen als Bos Uit en Scheivlak

    ๐Ÿ˜ก

    dat zijn de namen van bochten op het circuit park Zandvoort ๐Ÿ˜›

    Voor de namen van het mooiste circuit in Nederland
    http://www.tt-assen.com/cms/includes/export-772dca1b38a29c32b45599b03ed8c539.html

  8.   
    Spectorbass's avatar

    Dweepy schreef, "

    door de Tarzanbocht gieren of zo hardmogelijk door de beruchte Gerlachbocht proberen te rijden. Assen… het circuit met geweldige bochtennamen als Bos Uit en Scheivlak"

    ๐Ÿ˜ก

    dat zijn de namen van bochten op het circuit park Zandvoort ๐Ÿ˜›

    Voor de namen van het mooiste circuit in Nederland
    http://www.tt-assen.com/cms/includes/export-772dca1b38a29c32b45599b03ed8c539.html

    Ghehe inderdaad. Mooi stom om dat in een review te zetten. De rest van de review ben ik het wel mee eens. Als je de bochtennamen nou vervangt door Strubben, Ramshoek, Stekkenwal, Meeuwenmeer en Geert Timmer-bocht klopt de review helemaal.

  9.   
    Spam-Fischer's avatar

    mijn mening