Vorig jaar verscheen Enemy Territory: Quake Wars op de PC en zaten de next-gen console bezitters nagelbijtend van jaloezie naast hun kekke game-apparaat. Ze werden overgeslagen! Gelukkig kunnen alle haatgevoelens weer verdrongen worden want vanaf vandaag ligt de game ook in de winkels voor de PlayStation 3 en de Xbox 360.
Strogg
ID Software heeft een reputatie hoog te houden. In een ver verleden waren zij het die het roemruchte Doom uitbrachten en aan de wieg stonden van de bekende Quake-games. ID Software is haast een synomiem voor de term ‘first person shooter’, maar moet in de hedendaagse gamesbusiness het hoofd er bij houden om te kunnen overleven. De concurrentie is dan ook moordend met Halo, Gears of War, Unreal Tournament en de vele spin-offs die momenteel in de gamesschappen liggen. De vorig jaar uitgebrachte game Enemy Territory: Quake Wars was op de PC een goed succes, maar het smaakte absoluut naar meer en naar een snelle overzetting naar de next-gen consoles. ‘Snel’ konden we vergeten, maar de overzetting is nu wel gerealiseerd. De grote vraag is natuurlijk hoe de game met de controller speelt…
En daar ligt hij dan voor me, of liever gezegd, hij zoemt al in mijn PlayStation 3, want dat is de versie die ik ga spelen. Het voelt wel een beetje vreemd om weer eens een Quake game te spelen. Quake 4 tellen we in dit geval niet mee want dat dat was geen uitgesproken multiplayer game. In ieder geval was die ook goed in je eentje te spelen en dat ligt bij Enemy Territory: Quake Wars toch ietsje anders. Uiteraard zit er wel een single-player mogelijkheid in, net als in de laatste typische meerspeler Quake-game, Quake II Arena. Enemy Territory: Quake Wars is daar niet voor bedoeld.
Maar ook het hele multiplayer principe van Deathmatch of Capture the Flag spelletjes zul je in Enemy Territory: Quake Wars niet aantreffen. Ontwikkelaar Splash Damage heeft samen met ID Software een hele andere manier van spelen voor ogen gehad en die wordt nu doorgezet op de PlayStation 3 en Xbox 360. Enemy Territory: Quake Wars speelt zich qua tijdperk af voor Quake II en in zekere zin ook voor Quake 4. En da’s lastig want een verhaallijn is niet echt te ontdekken, als je daar al op zat te wachten. Het draait in Enemy Territory: Quake Wars om de invasie van het buitenaardse ras The Strogg waarbij de bewoners van de aarde, de Global Defence Force, de tegenstand moeten bieden. The Strogg zijn eigenlijk gewoon gemuteerde wezens die de aarde binnenvallen. De zijde van de mensheid staat veel meer in het teken van realisme en dat zien we ook aan de wapens en de wat meer conventionele manier van strijden.
In Enemy Territory: Quake Wars is het dus niet zo zeer de bedoeling dat je hersenloos om je heen gaat schieten of (zinloze) eenmansacties gaat ondernemen als ware je de eerste de beste commando, nee, in Enemy Territory: Quake Wars draait het om samenwerking en het tactisch uitvoeren van aanvallen en acties. Je kunt feitelijk niet zonder je medespelers, al dan niet met een computerbrein. Je moet kiezen bij welke partij je wilt horen aan de begin van de game. Ofwel je kiest partij voor The Strogg of je houdt je aardse identiteit en vecht mee aan de zijde van de mens. Daarna word je uitgenodigd om verschillende missiedoelen te behalen met als uiteindelijke doel om de vijand uit het gebied te verdrijven.
Teamplay is dus een zeer belangrijk iets in deze game. Het principe van het spel is dat er een aanvallende en een verdedigende partij is, waarbij de aanvallende partij de last van de tijdsdruk op de schouders heeft. Behaalt de aanvallende partij de missiedoelen niet binnen de tijd, dan gaat de overwinning naar de verdedigende partij. Door deze manier van spelen loop je wel de kans dat je vervalt in wat haastig gedrag wat uitloopt in onbedoelde acties. Gelukkig loont het ook om de vijand met de overrompelingsmethode onder de voet te lopen waardoor er met succes verschillende tactieken gebruikt kunnen worden.
Klasse
Om de doelen te behalen ben je afhankelijk van de verschillende klasses die de game rijk is. Met maar liefst vijf verschillende klasses aan iedere zijde moet het mogelijk zijn om gezamenlijk je doelen te bereiken en op een militaire manier te voorkomen dat de tegenstander oprukt op het slagveld. Sta je aan de andere kant, dan is het uiteraard de bedoeling dat je de aanval kiest en met jouw verschillende vaardigheden voorkomt dat de agressor zijn doel bereikt.
Het Quake universum zal bevolkt worden met klasses aan weerszijden. Het is van groot belang dat je de juiste klasse kiest, al was het alleen maar omdat bepaalde klasses nodig zijn om bepaalde missiedoelen te behalen. Heel handig en ook noodzakelijk is het kunnen wisselen van klasse op het moment dat je dood gaat. Bij een bepaald objective zul je dus opeens veel meer soorten van een bepaalde klasse zien rondlopen. Het is aan te bevelen om het informatiefilmpje te selecteren in het hoofdmenu van de game waarin je kunt bekijken welke klasses er zijn en op welke manier deze ingezet kunnen worden. Soldiers zijn soldaten in de beste zin van het woord. Ze hebben de beschikking over flink wat wapens en zijn bedoeld om uit te roeien. Engineers kunnen turrets plaatsen en reparaties uitvoeren aan voertuigen en Medics zijn uiteraard bedoeld om teammaten op te lappen. Daarnaast zijn er nog twee speciale klasses: Covert Ops, een sluipsoldaat die camera’s kan plaatsen en de beschikking heeft over snipergeweren en de Field Ops die vaak de leiding heeft en onder andere luchtaanvallen kan inleiden.
The Strogg heeft de beschikking over Agressors, Constructors, Technician, Oppressors en Infiltrators, die, logischerwijs, ongeveer dezelfde functies hebben als de andere partij. Gelukkig hebben alle klasses ook nadelen, dus het is niet zo dat je met een bepaalde sterke klasse meer in je voordeel bent dan andere partijen. Dit geldt ook voor de voertuigen, die allemaal een mindere kant hebben, waardoor je nooit echt bevoordeeld of benadeeld kunt worden en de game ook erg uitdagend blijft.
De wapens in de game zijn niet echt geweldig. Natuurlijk, het meeste is wel vertegenwoordigd, maar de bekende buitenproportionele Quake wapens herken ik niet meer terug en dat is jammer. Je moet het dus doen met de wat meer conventionele wapens, maar ze zijn er niet minder effectief om. En groot minpunt is de afwezigheid van voice chat op deze consoleversies. Bij de Xbox 360 kun je nog wel een private chat kanaal gaan bemannen, maar op de PlayStation 3 zit er maar bar weinig anders op dan je tactieken anders duidelijk te maken. Op de PC is voice chatten inmiddels wel mogelijk omdat de game gepatched is naar een voice chat versie, maar of dat er in zit bij deze twee versies is onduidelijk.
Andere negatieve zaken zijn de soms wat matige A.I. en de inmiddels gerapporteerde problemen online, hoewel die vaak ook niet zijn te wijten aan de game of servers maar gewoon aan een slechte of matige internet verbinding. Een aantal (kleine) grafische foutjes, die overigens niet meer dan storend zijn, sluit de lijst van minpunten van deze game. Zeer positief zijn de prettig bestuurbare voertuigen zoals jeeps en tanks, maar vooral de walkers, helikopters, luchtschepen en ander vliegend spul zijn zeer makkelijk in de omgang. Daarnaast is het bouwen van mobiele headquartes en verdedigingssystemen een hele vette bezigheid die niet snel verveelt, zeker niet als het ook nog eens erg effectief is in de strijd.
Conclusie
Battlefield vs. Quake. Dat is misschien nog wel de beste manier om deze game te beschrijven. Enemy Territory: Quake Wars is geen standaard online multiplayer shooter, maar een game met een eigen identiteit. De overzetting van de PC naar de PlayStation 3 en de Xbox 360 is op een goede manier gedaan, met behoud van grafische schoonheid, maar belangrijker nog, hij is zeer prettig speelbaar met de controllers van deze beide consoles. De Tech-4-engine is wat mij betreft nog prima in staat om prachtige beelden op je scherm te toveren, hoewel ik online (met 16 spelers) toch hier en daar wat vertraging en haperingen constateerde. Qua wapens valt de game wat tegen, maar daar staat tegenover dat je met met Enemy Territory: Quake Wars een zeer uitgebalanceerde game met leuke maps en scenario’s in huis haalt. Deze game is een aanrader voor iedereen die weer eens wat anders wil dan het nerveuze standaard heen en weer geren in een kleine map. Daarnaast is Enemy Territory: Quake Wars behoorlijk laagdrempelig, overzichtelijk en aan te bevelen voor degenen die nog niet veel ervaring hebben met dit soort games. Verwacht alleen geen grote singleplayer campaign want die bestaat slechts uit wat maps en bots.