Tom Clancy is al jaren een gouden combinatie samen met Ubisoft. Zodoende was het ook erg leuk om te horen dat men een nieuwe franchise in het leven heeft geroepen. Fanatieke piloten opgelet, Tom Clancy’s H.A.W.X. kan wel eens de meest avontuurlijke vlucht van je leven worden.
Dog fight
Als ik Tom Clancy’s H.A.W.X. zeg, dan zeggen jullie? Juist, dog fights! Lead designer Thomas Simon maakte direct duidelijk dat de 1-op-1 gevechten in de lucht de hoofdrol opeisen in de game. Hier heeft men veel tijd aan besteed en ik moet zeggen dat het me zeker aangenaam heeft weten te verrassen. De vliegtuigen zijn echt ontzettend wendbaar en zonder de hulp van de Assistance Mode en het Enhanced Reality System (E.R.S.) zijn er extra veel manoeuvres mogelijk die essentieel zijn om te overleven hoog boven de grond.
De demo die ik speelde vond plaats boven een virtueel Rio de Janeiro. Men heeft er bewust voor gekozen om deze game realistisch te maken, waardoor alle levels gebaseerd zijn op plekken uit de echte wereld. Zo zul je gaan vliegen boven Afghanistan, Afrika en diverse gebieden in Zuid-Amerika. Het fijne was vooral dat ik tijdens het spelen geen enkele keer last had van een onzichtbare muur of andere beperking, want de levels waarin je vliegt zijn echt zeer omvangrijk. Om te vliegen kan je kiezen uit meer dan vijftig vliegtuigen, zowel moderne als toekomstige modellen. Ubisoft heeft licenties op de vele bijzondere toestellen, wat als gevolg heeft dat de game geen echte mogelijkheden kent om je vliegtuig te customizen. Je kunt wel voor andere skins of verschillende wapens kiezen, maar verder zal het niet gaan.
Technische hulp
De eerder genoemde Assistance Mode en E.R.S. spelen een grote rol in in HAWX, maar eigenlijk is die rol net zo groot als je zelf wilt. Met dergelijke hulp ingeschakeld krijg je op diverse fronten assisentie van je boordcomputers. Zo is er het zogeheten ‘electronic path’. Gekleurde, driehoekige vormen om doorheen te vliegen verschijnen op het scherm en deze geven de ideale route aan op dat moment. Gele driehoeken wijzen je de weg naar moeilijk te benaderen objectives, blauwe driehoeken tonen de beste manier om een vijand te vinden en rode driehoeken helpen je bij het ontwijken van raketten.
Het is niet zo dat je dankzij al deze technische hulp makkelijk achterover kunt leunen en vanzelf alle opdrachten doorstaat. De ontwikkelaar verklaarde heel treffend: “Assistance means limitations”. Ofwel: als je echt vette dingen met je vliegtuig wilt doen, moet je gewoon de ondersteunende functies uitzetten.
Zonder deze hulpmiddelen is je vliegtuig veel wenbaarder en kan je ook op diverse toffe manieren tot actie overgaan door bijvoorbeeld te driften met je vliegtuig of ineens razendsnel vele meters omlaag te zakken. Dit kan goed van pas komen als je pittige vijanden moet verslaan in een dog fight. De tegenstand in de demo die ik speelde was zeker niet slecht, want tijdens het spelen was goed te zien dat men een ‘organische’ vijand heeft ontwikkeld. Je tegenstander kan namelijk ook foute beslissingen nemen die voor hem slecht uitpakken. Zo was ik stevig aan het jagen op een ander vliegtuig, ik dacht hem net te gaan locken, toen hij plotseling zichzelf volledig de vernieling in vloog met een gezellige crash als gevolg. Erg handig als ze zelf alvast gewillig voor je te pletter slaan…
Optimaliseren
Je bent zelf natuurlijk niet onoverwinnelijk in je straaljager of welk ander vliegtuig dan ook, maar de ontwikkelaar gaf aan dat ze nog bezig zijn met het optimaliseren van dit aspect van de game. Momenteel is het zo dat twee tot vier raketten je zeker tegen de vlakte zullen krijgen, maar hier kan dus nog wat aan gesleuteld worden als blijkt dat dit te makkelijk of te moeilijk is. En over sleutelen gesproken… Tussen neus en lippen door maakte men ook nog bekend dat HAWX, net als Tom Clancy’s EndWar, voorzien zal worden van voice commands. De precieze invulling laat zich nog raden, maar het zal in HAWX allicht wat beperkter zijn dan in EndWar.
Tijdens het gesprek met de lead designer kwamen we ook nog even op een ander belangrijk punt: de multiplayer. Simon was heel voorzichtig omtrent dit punt, zoals tijdens de Ubidays wel vaker het geval was, en hij wilde dan ook niet in detail treden. Het valt wel met zekerheid te zeggen dat HAWX voorzien zal worden van een multiplayer, inclusief co-op voor twee spelers. Altijd prettig om te horen, ondanks dat we nog niet weten met hoeveel spelers er online te spelen zal zijn en op welke manier de co-op modus ingevuld zal worden.
Voorlopige conclusie
Ubisoft heeft met Tom Clancy’s H.A.W.X. opnieuw een topper van formaat in huis. Het vliegen is ontzettend vet, de game ziet er ook nog eens prachtig uit, en de mogelijkheid om zowel met als zonder technische ondersteuning en assistentie te vliegen is een prima aanvulling op de gameplay. We moeten nog even geduld hebben voordat we weten hoe de multiplayer ervoor staat, maar ik denk dat gamers die het graag hogerop willen zoeken deze game absoluut goed in de gaten moeten houden.
Tom Clancy’s H.A.W.X. verschijnt in de herfst van dit jaar voor de PC, Xbox 360 en PlayStation 3.