Prince of Persia: Heir Apparent

Als je zegt platformer, dan denk je aan een Italiaanse loodgieter, aan gouden munten en felle kleuren. Dat denken we al sinds de release van Super Mario Bros., en weinig games hebben dat stigma kunnen doorbreken. Prince of Persia: The Sands of Time deed dat wel, met zijn acrobatiek en slimme tijdspuzzels. De prins zet zijn kruistocht door de woestijn der inspiratieloze platformers door op de volgende generatie consoles, en slaat daarbij een richting in die niemand had zien aankomen. De prins kiest voor vrijheid.

eftPlatformers hebben zichzelf altijd beperkt. Opgesloten in levels en in afgebakende werelden. Terwijl je moeder en je hond al bekend zijn met vrije werelden, leken ontwikkelaars van platformers échte vrijheid te vrezen. Alle ontwikkelaars, afgezien van Ubisoft, want met Prince of Persia: Heir Apparent brengt ze al haar tweede platformer uit waarin de speler alle vrijheid heeft. De tweede ja, want in zijn kern is Assassins Creed gewoon een platformer. Het is ook geen toeval dat Heir Apparent en Assassin’s Creed gemaakt zijn met dezelfde engine: Anvil. Anderhalf jaar geleden zijn de wegen van de twee games pas gescheiden, toen het PoP team de engine overnam en er een eigen draai aan gaf. Een flinke draai ook, want in tegenstelling tot Assassin�s grimmige realisme ziet Heir Apparent eruit als een Arabisch schilderij. De beelden zijn scherp en allesbehalve cartoony, maar de verzadigde kleuren en subtiele effecten geven het een schilderachtig gevoel. In tegenstelling tot de grijze en bruine tinten maken Heir Apparent’s droomachtige kleuren direct een blijvende indruk.

Freestyle

In Heir Apparent krijgen we te maken met een nieuwe prins, die helemaal geen prins is. Hij is een reiziger, of misschien zwerver, die de woestijn doorkruist en net op tijd is om de beroemde Tree of Life verwoest te zien worden. Hij is getuige van een strijd tussen licht en donker, waarin het duister net een belangrijke overwinning heeft behaald. Het land wordt zover het oog reikt bedekt door een vieze laag vervuiling en het is natuurlijk aan onze Perzische held om dit idyllische land schoon te maken. En hoe? Dat bepaal jij. Prince of Persia Heir Apparent is vrij. En dan geen schijn van vrijheid, zoals in veel games waarin je alsnog gedwongen wordt een verhaallijn te volgen en voorafgestelde doelen te behalen. Je kiest zelf het gebied wat je wilt bevrijden van het zwarte juk, vind je weg daarheen en doet daar wat gedaan moet worden. Als de speler een stuk land bevrijdt, krijgt het land weer kleur. Dan bloeien de planten op en worden de bladeren groen. De directe beloning voor ijverige spelers. En dat moet wel voldoening gaan geven, want verder is er geen ondersteuning van de verhaallijn.

ightOp grote schaal mag de speler dus zelf kiezen waar hij heen wil en wat hij eerst aan wil pakken. Probleem voor de ontwerpers van Heir Apparent was echter dat in vrije werelden het praktisch onmogelijk is om levels even scherp te ontwerpen als in een omgeving waar je spelers kan dirigeren. Daarom is het zo dat als je een gebied hebt gekozen, dat gebied wel een duidelijk afgebakend level is, net als voorheen. De prins kan weer met het grootste gemak de meest ingewikkelde acrobatische toeren uithalen, dus als je eenmaal gekozen hebt voor een bepaald gebied dan is het weer ouderwets puzzelen met welke ‘moves’ je naar de overkant kan komen.

Prins, acrobaat, soldaat

De vorige trilogie neigde sterk naar drukke gevechten, met meerdere vijanden op het scherm. In Sands of Time beperkte de combat zich nog tot zwaardvechten met simpele combo’s en wat backflips, maar eenmaal bij Two Thrones waren er, onder andere, ‘dual wielding’ en ‘speed kills’ bijgekomen die combat zeer complex maakten. De makers hebben toegegeven dat ze op dit vlak ingehaald zijn door games als God of War en daarom terug gaan naar essentie van wat gevechten in Prince of Persia in vroeger tijden waren: duellen. Je zal nooit tegen meer dan één vijand moeten vechten, maar die ene vijand is dan wel een flinke uitdaging. Elke verslagen vijand moet als een overwinning voelen, elk duel als een kleine bossfight. Hoe meer gebieden je bevrijdt, hoe sterker de zwarte deken over het land wordt. Het spel blijft dus uitdagend, op welke manier je het ook speelt.

En dat is nog niet alles. Ubisoft heeft namelijk nog een belangrijke twist in handen, die ze nog tenminste tot de Ubidays tegen haar borst gedrukt houdt. Een geheim waardoor het spel waarschijnlijk nog ambitieuzer en grootser blijkt dan het al was. Maar zelfs als je alleen kijkt naar de informatie die we al hebben, is de ambitie van de makers indrukwekkend. De schilderachtige landschappen combineren met een volwassen stijl, vrijheid voor de speler combineren met prachtig georchestreerd level design. Nu is het hopen dat het eindproduct even indrukwekkend als de ambitie van zijn makers.

  1.   
    HardCoreGamer™'s avatar

    Het lijkt mij een mooie game ,maar hoe weten ze van een game waar net 4 plaatjes uit zijn een PREVIEW van te maken

  2.   
    Niekolaas's avatar

    Dit word echt een te vette game!! 😀

  3.   
    whiteraven's avatar

    Dit lijkt me een leuk spel om naar te kijken.

    Ik vraag me af waarom er nog geen spellen tv is (ik bedoel er is al een landschaps en een weerkanaal).

    Lekker naar previews, reviews, rapportages, live gaming en toernooien kijken, dat lijkt me wel wat!

  4.   
    Alias's avatar

    Mooie preview, zit weer vol met nieuwe en interessante informatie. 😉

  5.   
    laki's avatar

    dit belooft wat!

  6.   
    Nirusu's avatar

    Jammer dat die kerel op een emo lijkt. 🙄

  7.   
    Foster's avatar

    Mooie preview!

  8.   
    GraveDevil's avatar

    Odys schreef, "Omdat informatie ook vrij gegeven kan worden in de vorm van tekst, wijsneus. Er staat meer dan genoeg nieuwe info in deze preview 😉

    Ik voel voor deze game wat heel veel mensen bij Assassin’s Creed hadden, gewoon lekkere vrijheid. AC sprak me uiteindelijk niet aan, maar als ik hierbij naar de artwork kijk krijg ik er al zin in! 😀 "

    Het gedeelte dat het artwork word vrijgegeven vind ik altijd het vetste gedeelte 😛

  9.   
    FlameZ's avatar

    Ik hoop dat hij beter is dan zijn voorganger :).

  10.   
    Vinstaro's avatar

    Niet te geloven maakt Ubisoft nou weer een topper we zijn anders ook niet anders van ze gewend. 😀

  11.   
    OkkieBOOMER's avatar

    Komt nog, Ubidays komen eraan!!! 🙂

  12.   
    Dman's avatar

    Lijkt wel mooie game

  13.   
    Sembag9's avatar

    de meeste games van pop zijn erg goed ik hoop dat deze ook goed wordt

  14.   
    Mmore's avatar

    Must-have voor mij 🙂

  15.   
    omper's avatar

    de andere delen zijn vet maar vergelijken met deze…
    Deze moet ik gwn hebben 8)

  16.   
    delta62's avatar

    Waat is progidy heen?

  17.   
    jorisje's avatar

    lijkt me wel leuk

  18.   
    Billyboy22's avatar

    deze game wordt zo vet.

    de vorige 3 waren al dikke pownage, vooral the sands of time was heel goed qua landschap en acrobatie, deze wordt nog beter !

    kan al niet wachten ! 😀