Viking: Battle for Asgard

Gamers zijn dol op geschiedenis. Of we nou terug gaan naar de Tweede Wereldoorlog, of een lauwerkrans op ons collectieve hoofd zetten en Caesar spelen. Vreemd genoeg is het brute volk der Vikingen tot nu toe nauwelijks aan bod gekomen in deze strijd voor onze speeltijd. Tijd voor Viking: Battle for Asgard om dat met de botte bijl recht te zetten…

Na een week woordjes stampen, huiswerk maken en door de kou naar school fietsen had ik het op vrijdagavond wel gehad. Ik moest avontuur! In rukte het plastic van het hoesje van Viking: Battle for Asgard en blies het stof van mijn botte bijl. Het schijfje verdween in mijn 360 en ik kocht een enkeltje Asgard. Toen ik alle lichten in mijn kamer uit had gedaan en in mijn leunstoel plaats had genomen begon het spektakel. Met een lang intro-filmpje om precies te zijn, waarin te zien is hoe Skarin, de held van dit verhaal, doorboord wordt door een zwaard. Net voor hij op het slagveld stikt in zijn eigen bloed spreekt de godin Freya plotseling tot hem en informeert hem dat hij door haar verkozen is om alle andere stervelingen te redden van het demonenleger van godin Hel. Om dat mogelijk te maken schenkt ze Skarin nieuw leven en transporteert hem in de laatste nederzetting van de Vikingen. Vanaf dat punt heb jij controle over de forse Skarin, die meteen aan de slag mag. De structuur van het spel is vergelijkbaar met World of Warcraft: je neemt quests aan, je doet wat je opgedragen wordt en je krijgt een fikse beloning. Je bent altijd volledig vrij om te gaan en staan waar je wil, wat de game een heel ander gevoel meegeeft dan andere, lineaire, slashers. Het verkennen van de wereld is een integraal deel van Viking. Je wordt er namelijk rijkelijk voor beloond: met goud, met nieuwe rekruten voor je leger enzovoort. Vooral die nieuwe rekruten heb je nodig, want het Viking leger moet jij weer opnieuw opbouwen door gevangenen te bevrijden.

De drie eilanden die je mag verkennen zijn niet bijster groot maar bieden net genoeg geheimen om je geïnteresseerd te houden in de wereld om je heen. Eenmaal gewend aan mijn zware leren laarzen durfde ik buiten het veilige kamp te komen. Meteen toen ik door de poort liep voelde ik al nattigheid, letterlijk. Want in elk gebied dat je nog niet bevrijd hebt van het duister regent het en blokkeren de wolken de zonnestralen. Het is misschien niet bijster subtiel, maar de overgang van een zonnig, bevrijd stuk land naar een vijandelijk gebied is een krachtig gegeven dat je als speler elke keer weer meegeeft dat je nu voorzichtig moet zijn. Dat dit gebied jouw hulp nodig heeft. Dat je vooral je wapens getrokken moet houden. Er is duidelijk veel nagedacht over de omgevingen en hoe ze lijden onder de onderdrukking van Hel’s leger. Of juist hoe ze opbloeien als je eenmaal jouw wraak hebt laten gelden. Het is elke keer weer mooi om te zien hoe de wolken wegtrekken nadat je de demonen hebt verdreven en bovendien een fijne beloning voor het harde werk.

Doormidden, eerst de armen of gewoon een onthoofding?

Terwijl ik het modderige pad volgde naar mijn eerste doel, dat aangegeven werd op een praktische radar rechts bovenin het scherm, kwam ik mijn eerste vijand tegen. Met de A-knop gaf ik een paar snelle klappen tot het X-tekentje boven zijn hoofd kwam te staan. Met een enkele druk op de X-knop vloog Skarin met grote vaart op het weerloze stuk vlees af en hakte hem, in slow-motion natuurlijk, door midden. Dat maakte de nodige ‘ooooh’s en ‘aaaah’s los bij mij, want zo gruwelijk zie je kills zelden. Het is wel jammer dat je na een paar uur iedere Finishing Move al kent, iets wat makkelijker anders had gekund. Het kostte mij luttele minuten om het belangrijkste patroon in het spel door te krijgen: de meeste effectieve manier om monsters te slachten is een paar snelle klappen met de A uitdelen en dan fataal toeslaan met de X. De ontwikkelaars hebben met het afstellen van de moeilijkheidsgraad een duidelijk keuze gemaakt: ze willen dat spelers zich machtig voelen. Met de basis aanvallen zijn normale vijanden meer lopende boksballen dan uitdagingen om langs te komen en dat moet je als speler kunnen waarderen.

Het aantal moves dat je tot je beschikking hebt kan je gelukkig uitbreiden, maar vreemd genoeg voegen die extra moves weinig toe. Een geslaagde toevoeging is het gebruik van magie. Als je genoeg hoofden afgehakt hebt kan je een magische aanval activeren die je helpt met het verder verzamelen van schedels. Tot het eind blijven de simpele stoten en slagen het meest effectief, waardoor het gevechtssysteem bij lange na het niveau niet haalt van concurrenten God of War en Devil May Cry. Een verrassende en welkome pauze in de adrenaline-rush van Viking zijn de stukjes waarin je stilletjes door het gras sluipt en vijanden afmaakt. Hierbij kan je ook gebruik maken van handige werpbijlen en verderop in het spel molotov’s om vijanden op een kleine afstand te pakken. Als je bij een vijandig kamp komt heb je altijd de keuze: als je gillend naar binnen wil stormen mag dat, al is het wel effectiever om de boogschutters aan de zijkanten eerst in stilte te bewerken. Door de ongedwongenheid van de stealth en de vrijheid om het van verschillende kanten aan te pakken geeft rondsluipen veel voldoening. Heel soms wordt stealth wél afgedwongen, wat dan leidt tot de meest frustrerende stukjes in het spel.

Identiteitscrisis

Mijn eerste speelsessie eindigde met een grote klapper. Als je genoeg mannen hebt verzameld en de nodige opdrachten hebt voltooid kan je vanaf de kaart een aanval op een vijandelijke nederzetting starten. Deze gevechten, hoe schaars ze ook zijn, vormen het hoogtepunt van Viking. Of tenminste: dat is de bedoeling van de ontwikkelaar. Grafisch zijn de gevechten zeker hoogstaand, met honderden Vikingen die met zijn allen de stellingen van de tegenstander aanvallen terwijl het pijlen regent. Op het gebied van gameplay zijn de gevechten minder doordacht: waar ooit belooft werd dat je jouw leger zou kunnen leiden, is daar niets van terecht gekomen. De bedoeling is om jou gewoon een tandwiel te laten zijn in de oorlogsmachine, maar daarmee haalt Creative Assembly het gevoel dat je belangrijk bent weg. Maar belangrijk ben je zeker, want om onbekende reden kan alleen jij de kwaadaardige Shaman’s verslaan. Zo blijf je als speler zitten met een raar gevoel. Je makkers besteden geen aandacht aan je, je lijkt geen directe invloed te hebben op gevechten, maar het gevecht eindigt pas als jij een bepaalde gozer afgemaakt hebt.

De tweede keer dat ik me nestelde in mijn luie stoel ging ik weer benieuwd op avontuur. Wat voor nieuws zou het tweede eiland mij als onverschrokken avonturier bieden? Het antwoord werd al snel duidelijk: bijzonder weinig. Het tweede en derde eiland zijn gewoon een grotere, uitgebreidere versie van het eerste eiland. Dezelfde opbouw, dezelfde vijanden, maar misschien wel het pijnlijkst is dat ook de vormgeving hetzelfde is. Creative Assembly heeft met veel aandacht een bepaald beeld gemaakt en recyclet dat steeds. Het is een krachtig beeld dat in het begin veel indruk maakt, maar de donkergroene bossen en bewolkte lucht gaan op den duur vervelen. Het vechten op zich is gelukkig van dermate kwaliteit dat het niet gaat irriteren dat je steeds dezelfde vijanden in dezelfde omgevingen bevecht. En dat is belangrijk, want verder naast knokken zal je weinig doen in Midgard. De beloofde variatie is er niet van gekomen. Net als de verhaallijn, die juist neergezet wordt als een uitgebreid saga. Toen ik de ontwikkelaar interviewde, zei hij dat het verhaal de belangrijkste drijfveer moet zijn voor de speler. Het tegenovergestelde is waar gebleken: er zit nauwelijks progressie in de verhaallijn en alle andere personages in het spel zijn oninteressant te noemen. Zelfs de hoofdpersoon komt over als een hersenloze, boze Viking. Eén van de zoveel steekjes die Creative Assembly met Viking heeft laten vallen, ben ik bang.

Conclusie

Met haar brute kills en unieke vibe is Viking: Battle for Asgard geweldig voer voor mensen die lekker vermaakt willen worden met afgehakte ledematen en soepele gameplay. Het publiek dat Creative Assembly normaal aanspreekt, de fans van diepe, realistische games, zullen echter minder gelukkig zijn. Er is namelijk niets gekomen van het spannende plot, de grote variatie in gameplay en het tactische denkwerk dat ons ooit beloofd werd. Ikzelf ben blij dat ik mijn bijl uit het stof getrokken heb voor Viking, omdat ik me als bloeddorstige scholier lekker kon laten wegzinken in de wereld van Vikingen, vliegende ingewanden en vuurspuwende draken.

  1.   
    bugatti's avatar

    thx vr deze to the point review want nu ben ik wel vr 100% zeker da ik dit spel niks ga vinde

  2.   
    Tha Destiny's avatar

    Wow ik had verwacht dat dit spel beter zou zijn :O

  3.   
    calkie's avatar

    ach je moet het over het algemeen zelf ervaren om te weten te komen wat je van een spel vindt en mening van mensen is nooit het zelfde wat de eene stoort zal een ander minder storen er zijn tig game bladen en het komt zelden voor dat ze dicht bij mekaar zitten met de cijfers ik vind het leuk voor de afwisseling om tegen een balletje te trappen en 9 van de tien vind pro evo de game maar ik vind fifa beter spelen wat ik wil zeggen smaken verschillen en dat zal altijd zo blijven je moet gewoon op je gevoel afgaan na het spelen van de demo

  4.   
    xizaaR's avatar

    calkie schreef, "ach je moet het over het algemeen zelf ervaren om te weten te komen wat je van een spel vindt en mening van mensen is nooit het zelfde wat de eene stoort zal een ander minder storen er zijn tig game bladen en het komt zelden voor dat ze dicht bij mekaar zitten met de cijfers ik vind het leuk voor de afwisseling om tegen een balletje te trappen en 9 van de tien vind pro evo de game maar ik vind fifa beter spelen wat ik wil zeggen smaken verschillen en dat zal altijd zo blijven je moet gewoon op je gevoel afgaan na het spelen van de demo"

    is ie alleen voor de 360

  5.   
    Tommy6769's avatar

    ik heb hem zelf, en vind vooral de finishing moves en grafix goed.. verhaal is matig maar is wel leuk om een paar middagjes te spelen (camera heeft btw fkkn veel weg van fable 😀 )

  6.   
    Tollos's avatar

    hack en slash is niet egt iets voor mij dus ga deze game niet kope.. viking lijkt me wel heel orgineel

  7.   
    Vinstaro's avatar

    Mij lijkt het juist wel een vet spel met een groot leger die mannen in elkaar hakken dit lijkt voor mij meer conan 2 danconan hyborian je bnet alleen in plaats van een barabaar een hartenloze vking genaamd skarin wat is daar nou niet vet aan?

  8.   
    Ika Q's avatar

    Heb em gespeeld en het is zeker een tof spel. Troepen redden dat zich uitbreid in een groot leger. Draken oproepen en zeker die brute hack/slash bewegingen. Wat het geluid betreft, is er best weinig muziek in het spel. In grote slagvelden hoor je de muziek wel maar tijdens het lopen op het veld hoor je helemaal niks. En muziek in dit soort games moet er gewoon inziiten. Verderds vermaak ik me zeer goed met deze hack/slash game. 8)

  9.   
    gappower's avatar

    Het lijkt me wel een goed game, maar het is echt niks voor mij

  10.   
    SuperNova's avatar

    Echt een vet spel. Een must have voor de hack and slash fans onder ons! 🙂

  11.   
    micor's avatar

    Menno Schellekens hoe oud ben je dan aangezien je nog woordjes moet stampen en naar school moet fietsen??

    wel een hele goede review! ik denk dat ik haar toch haal:D

  12.   
    r_AW's avatar

    Brute game :respect:!

  13.   
    Menno Schellekens's avatar

    micor schreef, "Menno Schellekens hoe oud ben je dan aangezien je nog woordjes moet stampen en naar school moet fietsen??

    wel een hele goede review! ik denk dat ik haar toch haal:D"

    Niet oud genoeg om deze game legaal te spelen 😳 Maar zolang de review goed is boeit niemand dat 😛

  14.   
    Hitman047's avatar

    Menno Schellekens schreef, "
    Niet oud genoeg om deze game legaal te spelen 😳 Maar zolang de review goed is boeit niemand dat 😛 "

    😀

    En dan deze: Geweldig voer voor mensen die lekker vermaakt willen worden met afgehakte ledematen… 😆 (Yep, that’s me!)

    Goede review!

  15.   
    hero's avatar

    hhahaha dan ken je mij nog ni moehahahahaha 😉

  16.   
    KSnK's avatar

    Ik ben het niet helemaal eens met Menno’s review. Als eerst vind ik dat de nieuwe moves wél iets toevoegen. Vooral doordat bepaalde vijanden het best te verslaan zijn met bepaalde moves, die je moet leren. Ook is er duidelijk verschil in moeilijkheidsgraad per vijand. De ‘normale’ vijanden zijn idd het best te verslaan door een paar keer A en dan X, maar naarmate je verder komt, komen er steeds meer moeilijke demons.
    Een paar keer moet je een vijandelijke nederzetting infiltreren en dat is bepaald niet makkelijk, wat het juist extra uitdaging geeft.
    Over de vormgeving ben ik het ook niet helemaal eens. Okee, de eerste twee eilanden lijken wel op elkaar, maar dat is absoluut niet storend. Het derde lijkt echter helemaal niet zo veel op de anderen; dit eiland oogt veel duisterder, en in de bevrijde gebieden sneeuwt het ipv zonneschijn…
    Nja, ik vind het wél een goede game en zeker een aanrader voor iedereen met een PS3 of een 360.

  17.   
    jesseX12's avatar

    heey ,
    GN “Die Hard
    jij hebt het spel gespeeld dus……..
    Ik zit met een probleem en ik dacht dat jij me wel kan helpen 🙂 . Nouw ik moet een draak op roepen en daar heb je een drake amulet voor nodig. Nouw ik heb dat amulet maar maar ik weet niet hoe ik dat amulet activeer 😡
    Nouw ik hoop dat jij het wel weet

    mzzl JesseX12 8)

    Ika Q schreef, "Heb em gespeeld en het is zeker een tof spel. Troepen redden dat zich uitbreid in een groot leger. Draken oproepen en zeker die brute hack/slash bewegingen. Wat het geluid betreft, is er best weinig muziek in het spel. In grote slagvelden hoor je de muziek wel maar tijdens het lopen op het veld hoor je helemaal niks. En muziek in dit soort games moet er gewoon inziiten. Verderds vermaak ik me zeer goed met deze hack/slash game. 8) "

  18.   
    Overload14's avatar

    ik heb de game op de Ps3 maar hij is wat eenzijdig naar mijn mening

  19.   
    Turk–Life's avatar

    k geef m een 8.

    Het is een fijn game. Alleen had ik veel betere graphics verwacht i.v.m. de screenshots die ik had gezien van te voren. En de veldslagen mochten veel uitgebreider van mij, je was er zo door heen. De draken gebruik je ook veels te weinig naar mijn mening. Ik had graag meer tijd doorgebracht met een hele leger.