In 2006 maakte team Rainbow een ijzersterke comeback dankzij Rainbow Six: Vegas. De game blies de serie na een teleurstellende periode weer nieuw leven in en fans stonden al snel te popelen om verder te gaan met de avonturen in Vegas. Wat we kunnen verwachten van Rainbow Six: Vegas 2, lees je in deze preview.
Een nieuw gezicht
Het open einde van de eerste game verraadde al dat Ubisoft ook een tweede Vegas-avontuur voor ons in petto had. Dit tweede deel heeft wel duidelijk een nieuw gezicht gekregen, zowel letterlijk als figuurlijk. Na het opstarten van de previewcode, en een aardige wachttijd omdat de game zich zonder te haasten ging installeren op de harde schijf van m’n PlayStation 3, word je meteen geconfronteerd met een aardige verandering. In Vegas 2 speel je namelijk met een ander character, genaamd Bishop. Je kunt je character op enkele punten customizen, waarbij het nu ook mogelijk is om als vrouwelijk personage te spelen.
Zodra je in de actie duikt is het even een verrassing dat er geen enkel casino in je omgeving te bekennen is. Je begint namelijk in de winterse Pyreneeën, wat meteen een verkapte tutorial is om je te laten wennen aan de besturing en de diverse mogelijkheden die je hebt. Je gaat immers nog wel gewoon met je squad op pad, dus bereid je maar vast voor op heel wat tactische aanvallen, taggen van vijanden, invallen met diverse granaten en positioneringen bij een deur terwijl je zelf een alternatieve weg naar binnen zoekt. De snake-cam doet weer uitstekend dienst om onder een deur door stiekem rond te kijken en tot mijn grote blijdschap heeft Ubisoft de PS3-besturing hiervoor aangepast. Niet langer hoef je de camera onwennig te bewegen met de tiltfunctie van je Sixaxis-controller, want deze keer gaat het gewoon lekker met je rechter analoge stick.
Verplichte kost
Het binnenvallen heeft overigens een kleine extra dimensie gekregen, want deuren zijn, zowel in de singleplayer als in de multiplayer, nogal eens voorzien van een explosieve lading. Gelukkig weet je team daar wel raad mee, maar het is toch even oppassen als je zomaar ergens denkt binnen te vallen. Hierbij hangt het vooral af van je eigen aanpak of je snel overal naar binnen stormt, of dat je elke ruimte voorzichtig benadert om te zorgen dat je stil en professioneel de vijand uitschakelt. Op de lagere moeilijkheidsgraden casual en normal is het nog wel te doen om wat minder voorzichtig te werk te gaan, maar voor de echte die-hards is op realistic een geplande aanval toch wel verplichte kost.
Een andere grote aanpassing in vergelijking met de eerste game is de mogelijkheid om door muren heen te schieten en, minstens zo interessant, de mogelijkheid om te sprinten. Druk de trigger in en je kunt even vlot ergens anders dekking zoeken. Tijdens het spelen viel al op dat dit logischerwijs voor meer tempo zorgt. Je bent veel wendbaarder, je kunt sneller bij je teamgenoten zijn en als de vijand je dreigt te overmeesteren, dan ben je ook snel weer weg. Online zal het sprinten ook zeker van invloed zijn op de gameplay, al hangt het nog wel af van het level design en de spelmodi of je er ook echt veel aan zult hebben.
Beloning
Zijn we nu door alle vernieuwingen heen? Zeker niet, want er is in Vegas 2 een ‘nieuw’ systeem ingevoerd dat van invloed is op de beloningen die je krijgt. Het systeem is omgedoopt tot A.C.E.S., wat staat voor Advanced Combat Enhancement and Specialization. Dankzij het A.C.E.S.-systeem kan je punten verdienen in drie categorieën: Close Quarter Battles (CQB), Assault en Marksman. De categorie waarvoor je punten krijgt is geheel afhankelijk van de manier waarop je een tegenstander omlegt.
Iedere categorie kent twintig niveau’s en voor elk niveau dat je bereikt zal je een bepaalde beloning krijgen. Denk aan een nieuw sniper rifle als je op een bepaald niveau als Marksman zit, of extra experience als je genoeg punten in de categorie Assault hebt behaald. Het verdienen van deze punten kan zowel in de multiplayer als in de singleplayer, waarbij je steeds kleine teksten in beeld ziet als je een bepaalde kill hebt gemaakt. Je zou bijna gaan denken dat je een arcade-shooter aan het spelen bent, maar het is ook gewoon mogelijk om deze notificaties uit te zetten.
Een prima gedachte
Waar ik helaas niet omheen kan bij het bespreken van mijn eerste ervaringen met Rainbow Six: Vegas 2 zijn de graphics. De game is technisch gezien niet veel veranderd ten opzichte van de eerste game en dat begint nu toch wel zijn sporen na te laten. Storend vond ik het echter nooit, het ziet er allemaal nog steeds prima uit en je moet wel heel erg op details letten (of een voorliefde hebben voor extreme graphics) om je er aan te ergeren. Het is geen Crysis, het is geen Assassin’s Creed, maar het ziet er gewoon degelijk uit. Gameplay boven graphics is dan ook een prima gedachte om mee te geven als je aan de slag wilt gaan met Vegas 2.
Om niet al teveel in mineur richting een voorlopige conclusie te gaan, wil ik nog graag even aanhalen dat Vegas 2 over een interessante co-op modus beschikt. Deze keer zal je ook echt een volledige ervaring krijgen met tussenfilmpjes en dergelijke, zodat je het gewone verhaal uit de singleplayer ook echt kunt beleven. Het is nu ook mogelijk om op elk gewenst moment een standaard missie te joinen (hot swapping), wat zeker door veel fans zal worden gewaardeerd. Een mogelijk minpunt hierbij is echter wel de invulling van de co-op modus, want deze keer zal je niet met vier spelers op pad kunnen gaan. In plaats daarvan speelt de host gewoon als teamleider en vormt de andere menselijke medespeler een extra, onafhankelijk lid van het team die geheel naar eigen inzicht door de missies heen kan gaan. Je hebt als ‘extra’ speler dan geen team onder je hoede, wat wellicht vreemd kan overkomen. Hoe dit echter uitpakt zullen we pas weten tijdens het spelen van de uiteindelijke versie.
Voorlopige conclusie
Rainbow Six: Vegas 2 is een game waar ik naar heb uitgekeken sinds de aftiteling van het eerste deel. Grafisch zullen sommige gamers even een oogje dicht moeten knijpen en ook de nieuwe invulling van de co-op modus zal niet bij iedereen in de smaak vallen, maar toch zijn er genoeg dingen waar ik me erg op verheug. Het A.C.E.S.-systeem kennen we in enige zin al wel van andere games, maar het werkt gewoon prima en is een leuke insteek om echt fanatiek met Vegas 2 bezig te gaan. Daarnaast kan je nu ook rennen, door muren schieten en werkt de snake-cam naar behoren op de PS3. Kortom, hoog tijd dat de reviewversie wordt uitgebracht om het volledige tweede Vegas-avontuur te kunnen ervaren.