Zack & Wiki: Quest for Barbaros’ Treasure

Het mag gezegd worden: de Wii is een console met een groot scala aan variërende games. Shooters, adventures, sportgames, noem het zo gek niet op of de Wii heeft het. Er is echter een genre waar de Wii gemaakt voor lijkt te zijn en Zack & Wiki: Quest for Barbaros Treasure weet dit gat in de markt op een erg goede manier te vullen!

Het genre uit de inleiding is het point & click-genre, jaren geleden geïntroduceerd door games als King’s Quest en Monkey Island. Wie de Fast Forward preview heeft gelezen weet dan ook precies wat dit genre, en deze game in het bijzonder, inhoudt. In vroegere tijden bood de muis uitkomst in dergelijke games, waarbij vaak de rol wordt aangenomen van een personage die een bepaalde queeste moet uitvoeren. Door op voorwerpen en omgevingen te klikken moet men puzzels oplossen, om weer verder te gaan naar de volgende puzzel waardoor het geheel eveneens als een puzzel in elkaar past. Tot zover point & clicking in een notendop.

Puzzelgeraamte

Zack & Wiki breidt dit genre dankzij de Wii Remote uit, waarover later meer. Ontwikkelaar Capcom heeft namelijk natuurlijk ook een verhaaltje aan de game gehangen. Je speelt dus het jongetje Zack, die met zijn trouwe vliegende aapje Wiki de schrik der zeven zeeën is. Althans, voor een klein jochie doet hij het niet slecht als piraat. Als Zack en Wiki echter worden aangevallen door andere piraten, stort hun vliegtuig neer (want échte piraten hebben een vliegtuig) en stuiten ze op de pratende schedel van de legendarische piraat Barbaros. Hij vraagt ze om al zijn overige ledematen, die door een vloek zijn verspreid over Treasure Island, voor hem terug te vinden. Dan zal hij ze zijn evenzo legendarische schip kado doen… right. Wellicht één van de weinige zaken waarin Zack & Wiki van het point & click adventure genre afwijkt, want die staan meestal toch wel bekend om een goed doordacht verhaal waarin dialogen de boventoon voeren. Zack & Wiki echter is wat dat betreft meer een ‘hap-slik-weg-adventure’. Misschien maar goed ook, aangezien een ellenlang verhaal het mainstream publiek maar zou afschrikken. En ik kan je alvast melden: dan zou dit publiek iets missen.

D’r op uit

Goed, op zoek naar de beenderen van ons vervloekte kapiteintje dus. Je bezoekt met je gouden aapje verschillende, altijd kleurrijke locaties, wat de game een vrolijk (en misschien kinderlijk) tintje meegeeft. Kinderlijk is de game zelf echter allerminst, getuige sommige puzzels die opgelost moeten worden. En dat zijn er een hele hoop: Zack & Wiki barst namelijk van de puzzels. Op zoek naar iedere schatkist, waarin weer één van de puzzelstukjes van Barbaros’ skelet verstopt zit, zul je talloze puzzels tegenkomen. Het pad naar de schatkist is nooit zo makkelijk als het lijkt, waardoor je goed zult moeten nadenken en rondkijken wanneer je doel in zicht is. Je bestuurt Zack door met alléén de Wii Remote items en omgevingen aan te klikken, waar Zack zich dan naar verplaatst. Zo nu en dan versla je wat vijanden, om vervolgens alle gevonden items op een dusdanige manier te combineren dat je het probleem op kunt lossen. Één aha-erlebnis later bevind je je bij de schat en heb je weer een onderdeel van Barbaros’ skelet gevonden. Op naar de volgende!

Shake it baby!

Zojuist werd al even het verslaan van vijanden aangehaald. Capcom heeft dit erg vernuftig uitgewerkt door de vijanden als gebruiksobjecten te gebruiken. Die gouden aap die rond je hoofd rondvliegt en zich Wiki noemt, is er namelijk niet alleen voor de leukigheid bij gestopt. Wanneer je de Wii Remote namelijk als een bel in het rondt zwaait, verandert Wiki in een grote gouden bel die wordt geluid door Zack. Als gevolg hiervan verandert de vijand die in de buurt is in een gebruiksvoorwerp. Zo verandert de slang in een grijptang, een duizendpoot in een zaag en allemaal heb je ze nodig om de puzzels succesvol te volbrengen. Wat de game als extraatje aanbiedt, is het daadwerkelijk gebruiken van die voorwerpen. Zo maak je zagende bewegingen, wiegende bewegingen, schuddende bewegingen… zie het als een Wario Ware geïmplementeerd in een groter geheel. Naast het feit dat dit gewoon erg leuk is werkt het ook nog eens ontzettend goed. Overigens voer je de bewegingen niet alleen uit bij veranderde dieren, maar bij zo ongeveer iedere puzzel die je tegenkomt. Dit zorgt voor ontzettend veel variatie en verveelt niet snel.

Looking good

Naast het feit dat de game erg goed en intuïtief speelt, ziet de game er ook nog eens erg goed uit. Capcom heeft gekozen voor een cartoony look, die het best te vergelijken is met het bekende Zelda-deel The Wind Waker. Qua muziek doet de game verder niet heel veel speciaals, alhoewel… sommige stemmetjes lijken linea recta uit het Japans overgekomen te zijn. Nu wordt er niet veel gesproken in Zack & Wiki, maar de geoefende animékijker zal de hoge klanken zeker thuis kunnen brengen. Maar ach, een chagrijnige haan die dáár naar kraait…

Kinderlijk eenvoudig? Dus niet

Goed, dat puzzelen de boventoon voert in Zack & Wiki is intussen wel duidelijk. Dat de game er door zijn vrolijke aankleding wellicht kinderlijk uit ziet, is ook wel bekend. Zouden we dan hier te maken hebben met een simpel puzzelspelletje voor de kids? Nou, niet bepaald. Integendeel zelfs: je vreet je helemaal op bij sommige puzzels. De game begint redelijk eenvoudig en voert het niveau zo ieder level meer en meer op, waardoor je uiteindelijk absoluut misstappen zult maken bij het oplossen van de puzzels. En dan mag je opnieuw beginnen, of een extra leven en/of een hint kopen bij je thuisbasis. Hoe dan ook zul je er waarschijnlijk uiteindelijk wel uit komen. Het aantal aan Wii controllers dat hierbij gesneuveld is is dan nog maar de vraag… Mocht dat laatste gebeuren, dan is het overigens je eigen stomme schuld: de puzzels zijn eigenlijk altijd logisch, maar je zult wel degelijk je hersens flink moeten laten kraken.

Conclusie

Origineel in zijn eenvoud steekt Zack & Wiki: Quest for Barbaros’ Treasure boven nagenoeg alle andere third party titels voor de Wii uit. Haal je Zack & Wiki in huis, dan heb je een game met ongeveer twintig uur puur spelplezier op z’n minst. Ga je voor alle unlockables, levels, highscores enzovoorts dan ben je bijna het dubbele hiervan kwijt. Verwacht geen groots verhaal in Zack & Wiki bij het horen van de bestempeling ‘adventure’, want dan kom je bedrogen uit. Wél heb je dan een leuke hersenkraker met heerlijk vloeiende controls en een likkebaardend uiterlijk. Dus doe eens lief en laat die third parties eens zien dat ook hun games leuk gevonden worden: koop Zack & Wiki!

  1.   
    ckerigon's avatar

    lijkt me eigelijk best leuk 😀

  2.   
    RockMan's avatar

    lijkt me wel grappig…. 🙂

  3.   
    Kaassouffl3's avatar

    Lijkt me eigenlijk toch wel een gaaf spel!

  4.   
    Uchiha linkz's avatar

    deze ga ik zeker uit proberen 😀

  5.   
    JonsoN's avatar

    Wii sucks indeed..

    edit : meestal..:P

  6.   
    veronja's avatar

    ziet er helemaal niet slecht uit. klinkt ook wel leuk ik ga er zeker voor 😀

    (trouwens iedereen die zegt dat de wii sukt heeft geen greintje verstand mijn mening niet persoonlijk opvatten)

  7.   
    veronja's avatar

    veronja schreef, "ziet er helemaal niet slecht uit. klinkt ook wel leuk ik ga er zeker voor 😀

    (trouwens iedereen die zegt dat de wii sukt heeft geen greintje verstand mijn mening niet persoonlijk opvatten)"

  8.   
    Mattmerize's avatar

    Op niks gegronde meningen tegenover een console “sux”. Zowel de Wii als de PS3 als de 360 hebben elk hun + en – punten.Weer ff on topic; leuk spel, duidelijke review, deze ga ik zeker nog wel eens een keer halen als ik weer in een ‘puzzelstemming’ ben 🙂