WipEout Pulse

WipEout Pulse is de tweede snelle futuristische racetitel uit deze franchise die uitkomt op de PSP. Het eerste deel werd zeer goed ontvangen. Kan de PSP opnieuw de bloedgang van WipEout bijhouden? En is WipEout Pulse wel de moeite waard als je WipEout Pure al hebt grijs gespeeld?

Beter van hetzelfde

WipEout Pulse is het vervolg op het alom geprezen WipEout Pure en is daarmee de tweede WipEout op de PSP. De roots van de franchise liggen echter verder in het verleden dan dat, aangezien het allereerste deel een launchtitel was van de eerste PlayStation. Voor de liefhebbers is het origineel nog altijd verkrijgbaar voor de PSP en PlayStation 3 (PSN).

WipEout Pulse is wederom een futuristische racer waarin de singleplayer campagne een belangrijk deel van het vermaak op zich neemt. Ik zal je niet vermoeien door uit te leggen hoe deze in elkaar zit, maar als ik zeg dat er 24 parkoersen, zeven verschillende gamemodi en dertien verschillende wapens in de game zitten, kun je je een voorstelling maken bij de totale snelheidsmayhem die WipEout Pulse je kan bieden. Ditmaal is het uit het vorige deel populaire ‘Zone’, waarbij automatisch gas wordt gegeven en je zo lang mogelijk moet proberen jezelf niet total loss te vliegen, een van de zeven racesoorten binnen de Grids (bij elkaar horende wedstrijden). Nieuw, maar alleen beschikbaar in singleplayer, is Elimination, waarbij de race net zo lang door gaat totdat een van de acht racers een bepaald aantal kills op zijn naam heeft. Een deathmatch op hoge snelheid dus, waarmee WipEout opnieuw een waardevolle toevoeging heeft in het singleplayerpakket.

WipEout Pulse wordt behoorlijk crossmediaal met de website ondersteund. Naast extra content zoals nieuwe voertuigen, banen en skins, is het ook mogelijk om met een online-editor een eigen skin voor je voertuig te maken. Deze kun je dan downloaden en gebruiken tijdens het spelen. Daarnaast is het mogelijk om foto’s, die je kunt maken tijdens het bekijken van de herhaling van je race, te delen met je vrienden. Tot slot kun je je eigen WipEout-profiel op de website bij te houden met daarop je snelste tijden, zodat je jezelf kunt vergelijken met andere spelers. Zelfs de ghosts van deze tijden kunnen worden bewaard.

Progressieve muziek

WipEout is een van de eerste games geweest met een kwalitatief hoogstaande soundtrack. Waar Junkie XL tegenwoordig voor bijna iedere game de elektronische soundtrack produceert, was dat tien jaar geleden zeker niet het geval. Controversieel genoeg was het dus om de allergrootste producenten/dj’s los te laten op een game. Grote namen als The Chemical Brothers, Underworld en The Prodigy hebben in het verleden hun bijdrage geleverd aan WipEout. Ook ditmaal is de soundtrack van WipEout Pulse weer een schot in de roos. Voor degene die bekend zijn in de wereld van elektronische muziek zijn namen als Kraftwerk, Loco Dice, Aphex Twin, Guy Gerber en Booka Shade ongetwijfeld meer dan bekend. De onvolprezen Nederlandse DJ Mason met zijn huidige smakelijke clubhit ‘Exceeder’ is daarop een leuke toevoeging.

De soundtrack is behoorlijk gevarieerd en loopt van minimal en techno tot aan progressive en drum & bass. Daarmee passen de tracks, ondanks de producers van nu en morgen, perfect bij zowel de game als de historische lijn van WipEout. Mocht de muziek toch niet helemaal jouw ding zijn, of wil je juist meer kwalitatieve elektronische dansmuziek, dan is het ook nog mogelijk om de MP3’s die in een aparte map op je memorystick staan, af te spelen in WipEout Pulse. Even een paar aanraders voor de dummy’s die meer van deze muziek willen horen: 16 Bit Lolita’s (progressive), 2000 and One (minimal), Adam Beyer (techno), Gui Boratto (minimal), James Holden (progressive), John Digweed (progressive), Oxia (electro), Remy en Roland Klinkenberg (progressive, techno), Trentemøller (electro, minimal) Valentino Kanzyani (minimal, progressive) en Gabriel & Dresden (van minimal tot trance). Vooruit, ook nog even onze Armin van Buuren (trance) noemen, aangezien hij vorig jaar is uitgeroepen tot de nummer één dj van de wereld.

Snelheid

De langgerekte flauwe bochten, de positieve en negatieve scherpe bochten, gigantisch steile hellingen en desoriëntatie maken WipEout Pulse wederom tot de intense racer die het eigenlijk altijd al was. Juist deze snelheid zorgt er bij andere games voor dat de gameplay hard achteruit loopt. Zo niet bij WipEout Pulse. Het sturen met de pijl-toetsen in combinatie met de schouderknoppen loopt vloeiend en voelt accuraat. De voertuigen voelen tevens een tikkie losser aan dan het eerdere deel.

Ook de AI is prima in orde en blijft ook op hogere moeilijkheidsniveaus natuurlijk ogen. Tussen de computergestuurde tegenstanders wordt net zo hard gevochten als jij tegen hen. Dit slagveld zorgt er voor dat er bijvoorbeeld vier racers dicht bij elkaar vechten om de eerste plaats. De tegenstanders maken fouten en benutten het gehele arsenaal aan wapens, waardoor er een bonte chaos zal ontstaan.

Klinkt tot dusver positief. Zijn er dan helemaal geen minpunten? Weinig. Hier en daar zit er een naadje in de baan, een kleine bug wanneer je mijlen ver uit de bocht vliegt, een kleine hapering wanneer er veel wapens tegelijk worden gebruikt of respawn je op een vervelende plek. De foutjes zijn er en zijn zeker niet goed te praten, maar de vraag aan het begin van deze alinea geeft al aan dat deze minimaal aanwezig zijn. Wil je dan echt kritisch zijn, dan kun je zeggen dat de afwerking van WipEout Pulse goed is, maar niet perfect en daarmee een minpuntje zou kunnen vormen. Zou kunnen…

Waar echter geen twijfel over bestaat, is de multiplayer. Voor het eerst is het mogelijk om WipEout online te spelen, maar dat gaat helaas nog niet helemaal vlekkeloos. De laadtijden zijn soms wat lang en bovendien is het niet mogelijk om vrienden op te zoeken of aan te maken. Je speelt online dus altijd tegen willekeurige onbekende mensen. Wil je tegen je vrienden racen, dan zul je dat via de LAN mogelijkheid moeten doen. Dat is jammer, want doordat de singleplayer goed in elkaar zit, is de multiplayer eigenlijk alleen een toevoeging om tegen vrienden te spelen.

Conclusie

De snelheid en actie spat in WipEout Pulse van het scherm af, zoals weinig handheldgames dat maar tot op heden hebben kunnen doen. Hoewel de game op zichzelf al staat als een huis, zijn de extra’s zoals de mogelijkheid om zelf muziek toe te voegen en online skins te maken, een waardevolle toevoeging die de levensduur van de game verlengen. De prettige leercurve en besturing maken WipEout Pulse tot een waardig deel in de serie. Het enige noemenswaardige minpunt is de multiplayer, die net iets te weinig mogelijkheden en functionaliteit biedt. Op grond van deze kleine schoonheidsfouten zou ik WipEout Pulse niet willen afschrijven.

WipEout Pulse brengt dus geen wereldschokkende veranderingen, maar is vooral een opsomming van verbeterpunten. Heb je WipEout Pure niet gespeeld, dan is WipEout Pulse verplichte kost. Heb je WipEout Pure wel gespeeld, dan zijn er misschien wat weinig veranderingen, maar voelt de game als geheel nog beter aan.

  1.   
    Pimkingetje's avatar

    Best late review!Is erg coole game met coole graphics. Maar die 6e track is egt moeilijk!! 😮

  2.   
    stormtrooper's avatar

    lijkt me wel iets

  3.   
    Tollos's avatar

    ik vind het maar niks geef mij maar een realistische race game

  4.   
    theis's avatar

    is gewoon super goed!!!!

    vooral de muziek!

  5.   
    RockMan's avatar

    ik hou er zelf niet echt van.
    maar iedereen zijn mening 😛

  6.   
    STRAIGHT FLUSH's avatar

    egt zo vet ik heb fusion wel goed 😀

  7.   
    PaNNa's avatar

    Als je van racen houdt met ruimteschepen is dit inderdaad iets leuk.

  8.   
    Bakura's avatar

    Ik heb “WipEout Pulse” nog niet gespeeld, maar ziet er wel goed uit.