Gamersnet.nl

SunAge

We worden tegenwoordig echt overspoeld met games die de mooiste 3D-effecten claimen, maar Lighthouse Interactive en ontwikkelaar Vertex4 brengen ons straks de 2D-strategiegame SunAge. Of dit een gewaagde gok blijkt te zijn en hoe het strategische geweld er momenteel voorstaat, lees je in deze preview.

Superieur

SunAge schotelt het verhaal voor waarin de wereld bijna ten onder gaat. Mensen kunnen alleen nog overleven door in een bolvormige dome te leven, maar een hevige oorlog tussen de menselijke Federals en de gemuteerde Raak-Zun heeft ervoor gezorgd dat er nog slechts één dome over is. Net op het moment dat de oorlog in volle gang is, komt het technologisch superieure ras van de Sentinels zich in de strijd mengen. Tijd voor jou, als legerleider van de Federals, om de oorlog in het voordeel van de mensheid te beslechten.

Zoals gezegd duik je met SunAge in een tweedimensionale strategiegame en dat kan voor sommigen best even wennen zijn. Toch is de gameplay in beginsel heel toegankelijk gehouden, zodat ook de minder die-hard gamers hun draai goed kunnen vinden. Het belangrijkste om mee te beginnen is, niet geheel verrassend, het bouwen van een solide basis. En als ik bouwen zeg, dan zeggen jullie? Juist, grondstoffen!

Lijntje leggen

De grondstoffen die je tegenkomt zijn niet snel te verwarren, want je hebt simpelweg vier kleuren: groen, blauw, geel en rood. Ze hebben allen nog wel een mooie scheikundige naam meegekregen, zoals Nitrium en Zirkonium, maar uiteindelijk zullen het toch de kleuren zijn die voor herkenning van de specifieke grondstof zorgen. Een speciale harvest-unit zorgt ervoor dat er grondstoffen worden aangevoerd. Het lijkt allemaal zo makkelijk, dat bouwen, maar het gaat niet zomaar.

Elk gebouw heeft namelijk energie nodig en zodoende moet je de verschillende gebouwen tegen elkaar zetten, waardoor ze elkaar van energie kunnen voorzien. Wil je echter verderop ook een basis starten, dan zal je eerst een energietoren moeten opzetten in dat gebied om daar de gebouwen van hun dosis energie te voorzien. Door deze manier van energieverspreiding ontstaan er zogeheten connection lines, lijnen van energie. Dit brengt niet alleen tactische overwegingen voor jezelf mee, een goede infrastructuur is immers van levensbelang, maar het kan ook van invloed zijn tijdens een aanval. Schakel de energietoren van een vijandige basis uit en de werknemers van de lokale units daar kunnen toch zeker een weekendje weg boeken. Het valt dan ook aan te bevelen je eigen energielevering goed te bewaken.

Focus

Natuurlijk is er naast het bouwgedeelte ook nog het actievolle stuk van SunAge, want je bent immers in oorlog. De game kent zoals gezegd drie facties en elke factie beschikt over een stevig aantal verschillende units om in de strijd te gooien. Om een aanval op een vijandig leger in te zetten is het echter niet de bedoeling om eerst op je eigen leger klikken en vervolgens op de kleiduiven van de tegenstander, want het is in SunAge vooral de bedoeling dat je je units in een juiste positie brengt. Het selecteren van een vijandig leger is hierbij van belang om aan te geven waar een unit zich op zal focussen. Je eigen snipers zijn bijvoorbeeld heel goed tegen licht-bepantserde legers, maar daarentegen absoluut kansloos tegen heavy-armor vijanden en tanks. Door de juiste focus te kiezen voor je units kan je dus heel specifiek je eigen units inzetten en dat is, strategisch gezien, wel zo prettig.

Om de mogelijkheden nog wat verder op te schroeven beschikt elke unit ook nog eens over twee aanvalsmodi. Zo kunnen gewone troopers standaard met een gezellig automatisch geweer overweg, maar met één druk op de juiste knop zakken ze tegen de grond en zijn ze ineens lange-afstands-moordenaars met hun snipergeweren. Door met een gemengd gezelschap ten strijde te trekken, in combinatie met de meerdere aanvalsmogelijkheden van je units, kan je menig tegenstander eens goed verrassen. Let wel op, want de AI is in SunAge zeker niet mis als je de gewone campaign of een skirmish-wedstrijd doorloopt. De tegenstander zal wisselend agressief of rustig spelen en dus niet voorspelbaar bij je voordeur aankloppen. Natuurlijk is er ook nog altijd de multiplayer om online de 2D-duels te beslechten. Hierbij gaat SunAge op de oude, vertrouwde weg verder met de nadruk op het harvesten van je vier grondstoffen en zorgen dat je het slimste bent in de strijd.

Voorlopige conclusie

Na een lange ontwikkelingstijd ligt SunAge bijna in de winkels. Deze previewcode gaf me het gevoel dat er voor fanatieke, haast old-school strategiefans heel veel plezier te beleven valt, maar dat de wat ‘moderne’ gamer zich teveel heeft laten verleiden door het hedendaagse graphics en 3D-geweld om het retro-gevoel van SunAge te kunnen waarderen. Toch waren de speelbare levens voor deze preview zeker een leuke uitdaging te noemen en lijkt de game goed gebalanceerd in elkaar te steken. Het is dus even de vraag of je kunt leven met de 2D-stijl. Als dat het geval is, dan zou ik deze game zeker in de gaten houden.