Rond de geboorte van SiN: Episodes zag ook Valve het licht: het verhaal van Half-Life 2 zou voortaan in episodic vorm afgemaakt worden. Episode Two werd bij het verschijnen van Episode One al aangekondigd en zou slechts een half jaar op zich laten wachten. Zoals gebruikelijk bij Valve werd dat anderhalf jaar, maar we mochten niet klagen: Valve beloofde de beste content ooit. Eens kijken wat daarvan waar is geworden.
De bossen in
Episode Two begint met een snelle replay van de belangrijkste gebeurtenissen in Episode One: je overleeft de initiële ontploffing aan de top van de Citadel van City 17, vindt in de verwoeste toren een belangrijk datapakket en ontsnapt vervolgens uit de vervloekte stad net voordat deze verwoest wordt door de totale vernietiging van de Citadel. En zo lig je aan het begin van de episode in het verwrongen karkas van een treinwagon, terwijl op de achtergrond uit de resten van de Citadel een onheilspellende energiestraal de lucht in gaat. Alyx blijkt het voorval ook te hebben overleefd en samen met haar zoek je contact met Eli Vance en bondgenoten. De waargenomen energiestraal blijkt een nieuwe superportal te creëren, die een nieuwe Seven Hour War moet inluiden, al zal deze dankzij de staat waarin de wereld verkeert beduidend korter duren. Het in Episode One gevonden datapakket blijkt echter de remedie te bevatten en dus moet je als de bliksem op pad naar het onderkomen van de geleerden: White Forest.
Met Episode Two verken je de beboste gebieden rond City 17, maar niet voordat je weer opnieuw hebt moeten leren springen, bukken en weer al je wapens hebt moeten verzamelen. Zucht, ik word daar een beetje flauw van. Episode Two is de tweede expansion voor Half-Life 2, waarin het verhaal precies verder gaat waar het in Episode One ophield en toch beginnen we weer met een cursus FPS en de verplichte zoektocht naar wapens die je inmiddels al voor de derde keer probeert te vinden. Niet dat het echt irritant is, het is gewoon een dom cliché dat hopelijk niet herhaald blijft worden gedurende komende episodes.
Hunters
Episode Two bestaat gelukkig uit meer dan een intro. Veel meer. Episode Two biedt in totaal 7 nieuwe hoofdstukken aan Half-Life 2-materiaal, waarin je je in plaats van de nauwe gangetjes en grauwe gebouwen van Episode 1 in grote open stukken groen beweegt. Denk aan het hoofdstuk Highway 17 van Half-Life 2, maar dan in plaats van bos aan één kant en zee aan de andere kant bos aan beide kanten. Net zoals in Highway 17 heb je ook hier weer de beschikking over een auto, waarmee je enkele wilde ritten moet maken en die zelfs onmisbaar blijkt in één van de climaxen van Episode Two. Hoe dat zit, mag je lekker zelf uitzoeken…
Je zult niet continu in de open natuur zitten, je zult ook gebouwen in moeten gaan en zelfs grottenstelsels zullen bezocht moeten worden. In die laatste omgeving vind je ook twee van de nieuwe vijanden in het Half-Life-universum, alhoewel je de eerste geen vijand kan noemen. Dit zijn namelijk de Antlion larves, die licht geven, met één beweging dood te trappen zijn en daarbij nog health geven ook. De andere nieuwe vijand die je daar zult tegenkomen zijn hun sterkere broertjes, de Antlion workers. Deze zijn ongeveer zo sterk als de normale Antlions, maar kunnen ook nog eens een zuur naar je toe schieten.
Buiten doet zich de laatste nieuwe tegenstander aan: de Hunter. Dit zijn een soort mini-Striders die je een enorme optater kunnen geven en je verder met een soort getimede explosieve pijltjes bestoken. Ze zijn iets groter dan mensen en, anders dan de echte Striders, in staat je in gebouwen te achtervolgen. Ze zijn bijzonder sterk: zo sterk zelfs dat ze gewoon irritant worden omdat het voor mijn gevoel iets te lang duurt voordat ze liggen, vooral omdat ze graag in groepen jagen. Geloof me: je kunt beter een peloton Combine-soldaten achter je aan hebben, dan drie van die hunters. Gelukkig blijken ze niet immuun voor zware voorwerpen die je met je gravity gun kunt afvuren en ook met je auto kun je ze naar de eeuwige jachtvelden helpen, als ze niet aan de kant springen natuurlijk.
Eindoordeel
Valve kondigde Episode Two eens aan als de beste Half-Life-content ooit, maar dat is iets te grof geschoten. Episode Two is gewoon net zulke goede content als Half-Life 2, maar dan een beetje korter. Oftewel: je moet deze ook gewoon gespeeld hebben.