Donkey Kong: Jungle Climber

Donkey Kong, de dondersteen van de Nintendo-familie, laat zich weer eens zien op een handheld. Dit keer is de DS aan de beurt, maar Donkey Kong: Jungle Climber kennen we natuurlijk al van de GameBoy Advance. Is deze game beter dan King of Swing? Je leest het hier…

Kong of Swing

Donkey Kong is altijd al een van mijn favoriete karakters geweest. Vanaf het tijdperk van de Game & Watch tot en met Donkey Kong op de Nintendo DS, de meeste games met deze lompe antiheld in de hoofdrol heb ik wel met veel plezier gespeeld. Donkey maakt nu wederom zijn opwachting op Nintendo’s dubbelscherm maar is wel een soort van remake c.q. vervolg op een game van Donkey Kong die al eerder verscheen. Donkey Kong: King of Swing kwam al uit op de GameBoy Advance, namelijk in 2005, en lijkt over het algemeen behoorlijk op Jungle Climber. Dat dat zo was werd bij het verschijnen van de eerste screenshots al duidelijk en een beetje zuurpruim kon deze game dus als behoorlijk overbodig beschouwen. Veel zou dus afhangen van het gebruik van de stylus en van het feit of je al dan niet in het bezit was van een GameBoy Advance.

Over dat eerste moet ik je al meteen behoorlijk teleurstellen. Donkey Kong: Jungle Climber maakt namelijk nauwelijks gebruik van de stylus, danwel het touchscreen. Van de knoppen, of liever gezegd, van de schouderknoppen, des te meer. En ja, Donkey Kong: Jungle Climber is een echte platformer, maar dan wel een bijzondere. De game kan namelijk ook als actiegame worden bestempeld want Donkey Kong, DK voor intimi, zal weer ouderwets in allerlei levels van links naar rechts maar vooral van beneden naar boven moeten slingeren en bewegen over allerlei hindernissen, terwijl hij geteisterd wordt door flink wat vijanden. Daarnaast ziet de game er natuurlijk veel beter uit dan op de GameBoy Advance dus laat ik meteen maar zeggen dat we niet te veel moeten vergelijken, al was het alleen al omdat de Jungle Climber veel meer verschillende levels heeft die ook nog eens een stuk groter zijn.

De game begint met een verhaal maar eigenlijk doet dat er niet zoveel toe. Het gaat veel meer om de sfeer waarin een en ander zich afspeelt en dat is weer ouderwets in Nintendo-stijl met een overload aan bananen, muntjes, vaten en edelstenen. Donkey Kong en zijn vrienden liggen te bakken op het strand van het tropische eiland Sun Sun en worden opgeschrikt door een giga-banaan, die overigens later nog als levelbaas dienstdoet. Meteen daarna kunnen de badhanddoeken en zonnebrand in de kast want niet veel later binden Donkey Kong en zijn maten de strijd aan met King K. Rool en zijn handlangers. Donkey Kong vliegt de berg op en stort zich in een platform/actieavontuur volgens het systeem zoals we dat kennen van Mario-games. Je start dus in de eerste wereld en in het eerste level, aangeduid met 1-1 en zo verder…

enter enter

Besturing

Het meest opvallende aan Donkey Kong: Jungle Climber is de besturing. Dit doe je namelijk geheel met de schouderknoppen. Een enkele actie vereist nog wel een gewone knop, zoals het gooien van vriendje Diddy die af en toe op je rug plaatsneemt of het plaatsnemen in het vliegtuigje van Funky (verzamel alle olievaten om naar een ander eiland te vliegen), maar dat is echt sporadisch als je het vergelijkt met de besturing van aap Donkey die zich geheel met de twee schouderknoppen door de levels laat loodsen. En dat werkt perfect! De rechter- en linker schouderknop zijn respectievelijk je rechter- en linkerhand en als je op de grond staat en je drukt beide schouderknoppen in dan neem je een sprong naar een van de vele grijppunten. Op het moment dat je een schouderknop indrukt grijpt Donkey vast op dat punt, mits je de sprong goed hebt getimed natuurlijk. In de lucht kun je overigens wel een beetje bijsturen dus je hoeft niet op de millimeter precies te springen. Als je een grijppunt, of een paaltje, met een hand vast blijft houden, dan zal Donkey rond gaan draaien. Op het moment dat Donkey in de goede richting draait is het zaak dat je loslaat en zal Donkey een sprong nemen naar een volgend punt. Wissel je linker- en rechterschouderknop van paaltje naar paaltje af dan zal je je als een echte aap verplaatsen waarbij je ook een echt monkey-feel krijgt, omdat je echt het idee hebt dat je je met je armen verplaatst door het level.

Welke manier je gebruikt maakt in principe niet zoveel uit maar als er vijanden, of liever gezegd, lastpakken in het spel komen zoals vliegen en ratten, dan loont het de moeite om wel eens stil te kunnen blijven zitten want bij het ronddraaien aan een paaltje zul je gegarandeerd wel een ondier raken. Houd je dus beide schouderknoppen ingedrukt, dan blijf je stil hangen op een strategisch punt waardoor je goed kunt uitkienen op welk moment je verder slingert of omhoog kruipt. Omhoog kruipt inderdaad, want veelal zul je van beneden naar boven bewegen. Veel plaatsen zijn vaak onbereikbaar maar dat wordt opgelost doordat Diddy altijd bereid is om op je rug plaats te nemen (breek een DK-vat) om afgeschoten te worden naar voorwerpen of vijanden waar Donkey niet bij kan. Als Diddy op de rug van Donkey zit en hij wordt geraakt door een van de lastpakken dan zal Donkey geen leven verliezen maar Diddy zal wel onmiddellijk verdwenen zijn. Het is dus zaak dat je zoveel mogelijk levens verzamelt en de beste manier is om bananen te verzamelen die op alle denkbare plaatsen door de levels heen verstopt zitten. Ook het compleet maken van de letters K O N G levert je een extra leven op en die zul je toch hard nodig hebben. Als er obstakels, ratten of vliegen in de weg zitten dan zul je meer dan eens doodgetikt worden en kun je bij gebrek aan levens je weer melden aan de start van een level.

enter enter

Kristallen en edelstenen

Donkey Kong: Jungle Climber speelt op zich lekker weg. Uiteindelijk is het alleen maar de bedoeling om een doelpoort te halen, maar een enkele verkeerde aanraking is al fataal tenzij je Diddy op je rug hebt zitten. Toch hoef je nooit echt lang terug om weer op het punt te geraken waar je een fout maakte. Levens zijn wel een voorwaarde maar je zult in principe genoeg de gelegenheid krijgen om die te sparen. Als je daar doorheen bent zul je naar het begin van een level worden getransporteerd. Heb je nog een leven over dan ga je naar het dichtsbijzijnde checkpoint en dat is nooit ver weg. De levels zijn behoorlijk afwisselend en de leercurve, waarvan je nooit had gedacht dat die in zo’n game zou zitten, verloopt prima. In principe slinger je alleen maar van punt naar punt, terwijl de omgevingen veranderen en verschillende vijanden het je lastig maken. Uiteraard wacht aan het eind van de werelden een levelbaas die met wat inventiviteit en bashes van Donkey goed te doen zijn en nooit echt moeilijk worden. De game wordt ook zelden saai en als je dit gevoel onverhoopd toch op voelt komen dan kun je je altijd nog gaan vermaken met de minigames die je vrijspeelt naarmate het spel vordert.

Handig is de zogenaamde kristal die je kunt verdienen door honderd edelstenen te verzamelen waardoor je op het touchscreen (hell yeah!!) de kristal kunt aantikken (met je vinger uiteraard, want je wil niet de hele tijd voor joker zitten met je stylus als je die toch niet gebruikt) waardoor je even onsterfelijk bent en je door de lucht kunt vliegen. Hierdoor kun je weer op een makkelijke manier plaatsen bereiken net als met Diddy die op die manier ook power-ups kan verzamelen zoals vleugels of vlammenwerpers. Donkey beschikt over een draaiaanval door middel van het indrukken van de A-, B- of Y-knop en hiermee kan hij zowel vijanden als vaten vernietigen. Rotsblokken en bommen kunnen door hem ook worden vastgegrepen en mee gegooid worden. Vaten zijn er in alle soorten en maten dus samen met de bananen, letters, edelstenen en muntjes zorgen deze er voor dat het een bonte, gezellige bedoening wordt. Als je behoefte hebt aan tips dan kun je good old Cranky Kong om hulp vragen met een simpele druk op de X-knop.

Conclusie

Donkey Kong: Jungle Climber is een lekker spelletje geworden waar je gewoon vrolijk van wordt, niet in de laatste plaats door de gezellige deuntjes. De game verveelt niet snel ondanks het feit dat het een vrij simpel, maar zeer herkenbaar, concept heeft. Jungle Climber is ten opzichte van King of Swing op grafisch gebied een stuk mooier en uitgebreider. Ik geef het niet niet graag toe, maar van deze game krijg je echt een aap-gevoel en dat komt door de prettige en verslavende besturing van Donkey. Een sterk punt van de game is de afwisseling die het biedt en als je de singleplayer toch zat bent kun je de game delen met maximaal vier vrienden in de versus battle-mode. Een klein nadeel kunnen de soms pittige passages zijn die niet heel erg geschikt zijn voor heel jonge gamertjes. Dit zou wel eens voor wat frustratie kunnen zorgen, maar over het algemeen is Donkey Kong: Jungle Climber het zeker waard om te gaan kopen.

  1.   
    Grapjas's avatar

    Leuke game 🙂

  2.   
    markos_89's avatar

    Donkey Kong is egt altijd wel lache:D

  3.   
    wa@'s avatar

    Lijkt me wel grappig. Donkey kong is wel vet 🙂 😉

  4.   
    bubelss's avatar

    de donkey kong serie was heel sterk en goed maar deze game slaat in mijn ogen gewoon nergens op het lijkt me helemaal nix ook nix meer te maken met de gehele serie 😕

  5.   
    gappower's avatar

    Best wel leuk.

  6.   
    martijn901's avatar

    ziet er leuk uit

  7.   
    kelstar's avatar

    DK 4ever yee ds tijd

  8.   
    amine98324's avatar

    lijtk me wel vet