Met een wrang gevoel krijg ik DiRT in mijn handen. De man wiens naam dit spel zo groot maakte, is niet meer. Colin McRae DiRT is een onverwacht eerbetoon aan een grote rallylegende geworden, dus laten we eens kijken hoe goed dit spel is. Het zou namelijk wel eens de laatste Colin McRae kunnen zijn…
Toen mij het trieste nieuws bereikte dat McRae door een helikoptercrash om het leven was gekomen, draaide mijn maag zich om. Ik kende de man natuurlijk van de rallygames, maar ook daarvoor al zocht ik Eurosport regelmatig op om de WRC te volgen. Bij gamers is Colin McRae natuurlijk vooral bekend om zijn reeks rallygames. Een rijke geschiedenis van succesvolle spellen gingen vooraf aan DiRT, het spel dat wederom de kroon van de rallygames op zich wil nemen. Of dat lukt, moet dan ook even uitgevonden worden.
Variatie
Voor DiRT is er een hele reeks van veranderingen doorgevoerd om het spel interessant en gevarieerd te maken voor iedereen. Naast het klassieke point-to-point racen, waarbij je een parcours aflegt tegen de klok, zijn er nu een heleboel soorten races en raceklasses bijgekomen. Het rijden met trucks, buggy’s en klassieke rallykanonnen zal dan ook geen uitzondering zijn. Soms rijd je over een afgesloten circuit, dan weer op een modderbaan of een open veld.
Het menu van de nieuwste McRae ziet er gelikt uit. Er wordt duidelijk commentaar gegeven en de keuzes die je kunt maken zijn erg overzichtelijk. Er is uitleg te krijgen over de verschillende klassen en banen, waardoor je zelden voor echte verrassingen komt te staan. Tijdens het laden van een race zie je een aantal statistieken voorbij komen, waaronder de langste afstand die je op twee wielen reed, de totale speeltijd of het aantal auto’s dat je in je garage hebt staan. Waarden als topsnelheid, langste glijer zijwaarts of gemiddelde snelheid zijn leuk om steeds hoger te krijgen. Dat is trouwens iets wat je prima gaat lukken, aangezien je met je vrijgespeelde auto’s ook steeds sneller over de banen scheurt.
De verschillende klassen hebben één ding gemeen: de auto’s worden vies in de modder en het zand. Voor de rest kun je kiezen uit een heel scala van voertuigen. Natuurlijk zijn de lichte rallyauto’s met tweewiel aandrijving aanwezig, maar leuker nog is het om te scheuren met de de World Rally Cars die driehonderd pk on de kap hebben in combinatie met vierwielaandrijving. Daarnaast kun je in DiRT rijden met klassieke auto’s, dakartrucks, off-road buggies en jeeps. Iedere klasse heeft zijn eigen uitdaging; zo kun je met de ‘klassieke’ Lancia Delta snoeihard door alle bossen heen, waarbij de kleinste stuurfout fataal kan zijn. De dakartrucks zijn van een heel ander kaliber, je zult veel ‘close contact racing’ zien, waardoor je meer tactisch moet rijden om een goed inhaalpunt te vinden.
Mooie modder en realistische rotzooi
Grafisch heeft Codemasters het weer voor elkaar gekregen: Colin McRae DiRT ziet er werkelijk fantastisch uit! De omgevingen zijn zeer overtuigend qua realisme en de parkoersen bieden enorm veel variatie. Zand ziet er uit als zand, waarbij je de neiging krijgt om een zonnebril te pakken als je in de woestijn rijdt. Wat een licht! Sinds de vorige McRae kun je nu ook erg ver van de baan raken, wat wel zo realistisch is. Lintjes zijn niet langer onzichtbare muren, maar echt lintjes. Als je dus met zestig door zo’n lintje rijd wordt je auto daar niet door tegen gehouden (in tegenstelling tot de bomenrij die daarachter ligt). De grafische pracht spat weer van je scherm, het is alleen jammer dat de replays er – net als bij de eerdere games – soms wat vreemd uit zien. De auto lijkt dan over de baan te ‘zweven’, in plaats van echt interactie te hebben met de ondergrond.
De controle over de verschillende wagens is goed, maar soms ook wel een tikketje tricky. Zo moet je tijdens het racen met trucks verdomd goed opletten waar je rijdt en wanneer je stuurt. Als je met je wielen scheef neerkomt na een klein sprongetje sta je achterstevoren en ben je gelijk je koppositie kwijt. Dit kan erg frustrerend zijn als je één bocht voor het einde op deze manier de kans op een overwinning aan je voorbij ziet gaan. Daarbij komen de tussentijden soms op een irritante plaats in beeld, waardoor je het overzicht van een bocht verliest. Zeker met een hoge snelheid kan dat je veel tijd kosten, jammer. Realisme voert de boventoon bij het besturen van de verschillende rallymonsters en dat is wat mij betreft goed. Als je hard door het bos scheurt hoeft er eigenlijk weinig verkeerd te gaan om jezelf om een boom te vouwen. Zeker in de ‘pro’ setting betekent dat gelijk einde wedstrijd, aangezien je auto dan ook echt total loss is. Heel realistisch dus, maar voor de beginnende rallyrijder misschien wat te heftig. Gelukkig kun je het niveau per wedstrijd aanpassen, dus er is voor ieder wat wils. Bij de lagere niveaus gaan de auto’s ook minder snel stuk, wat wel zo prettig is als je voor het eerst met honderdvijftig kilometer per uur over een landweggetje rijdt met boomstammen aan weerszijden. De meeste parkoersen zijn van punt naar punt, waarbij je geholpen wordt door je navigator die precies vertelt wat je na de volgende bocht kunt verwachten. Daarbij kun je een kaartje van de baan in beeld laten komen, of ervoor kiezen om pijlen op het scherm laten verschijnen zoals bij vroegere edities van Colin McRae Rally. Er zijn uitzonderingen waarbij je zelf de weg moet vinden, zo zijn de bekende ‘hill climbs’ daar een goed voorbeeld van.
Het spel is voorzien van een online multiplayer, maar daar moet je je – helaas – niet al te veel bij voorstellen. Het racen van parkoersen tegen anderen gaat namelijk alleen via de klok. Je ziet je tegenstanders niet rijden, maar in de bovenhoek van je beeld wordt je huidige positie real time bijgehouden. Als je dus een stuurfoutje maakt, zie je jezelf één of meerdere plekken afzakken, terwijl je bij een knappe bocht vaak een plekje pakt. Op zich een leuk idee dat je tegen anderen speelt, maar het is wel heel ‘klinisch’. Alleen een naam en tijd, daar moet je het maar mee doen. Alle tijden worden trouwens online bijgehouden, zodat je altijd kunt zien wat het huidige wereldrecord is van een bepaalde baan.
Dus…
Colin McRae DiRT is een prachtig rallyspel geworden, dat realisme hoog in het vaandel heeft staan. Er zijn genoeg klassen en verschillende races om je urenlang zoet te houden. De multiplayer vond ik iets aan de magere kant en de besturing vraagt soms een wel héél erg precieze hand, maar over het algemeen heeft Codemasters het hem weer geflikt! Ik zal DiRT nog vele malen van de plank trekken de komende tijd. Het is een goede tijd voor de rallyenthousiasten, we hebben Sega Rally voor de arcadefans en DiRT voor de realismefans. Een prachtige ode aan de man die het World Rally Championship op de kaart zette.