Conan

Noem eens drie ingrediënten voor een geslaagd (game)feestje? Juist… bier, chips en… tieten! Bij de hack ’n slash-party van Conan hoef je die laatste in ieder geval niet te laten aanrukken want THQ heeft die ruimschoots voorradig in deze game. Maar Conan is toch nog veel meer? Lees het in deze review…

Hack

Games die vervroegd uitgegeven worden komen we niet zo heel vaak tegen. Met Conan was dit wel het geval en de timing van THQ is wat dat betreft dan ook zeer goed te noemen. Conan, overigens niet te verwarren met Age of Conan van Eidos, is weliswaar ook op de PlayStation 3 verschenen, maar op de Xbox 360 zijn er op dit moment weinig tot geen hack ’n slash games te spelen. En Conan heeft wel wat te bewijzen. Ik hoef alleen maar God of War 2 en, nog recenter, Heavenly Sword te noemen en je kunt op je vingers uittellen dat Conan flink uit de startblokken zal moeten komen om zichzelf waar te maken. En met Devil May Cry 4 in aantocht zal Conan echt voor een ereplaats moeten vechten. En wat verkoopt er nou nóg makkelijker dan bijvoorbeeld brute wapens? Exact! Tieten… heel veel tieten… Ook dat heeft THQ heel goed begrepen want flink wat tits ’n ass in een game zal ongetwijfeld een positief effect op de verkoopcijfers hebben. Je hoeft overigens niet benauwd te zijn dat je constant tegen een paar dubbel D cups moet aankijken, want het allerbelangijkste ingrediënt is gelukkig nog steeds bloed. Véél bloed. Zelfs zóveel bloed dat het lijkt of Conan the Barbarian grootaandeelhouder is geworden van de plaatselijke bloedbank van Hyboria, de plaats waar de game Conan zich afspeelt.

Conan is dus een echte hack ’n slash-game geworden die gespeeld wordt vanuit een derde persoons-standpunt. Het verhaal speelt zoals een goede hak- en sla-game betaamt niet echt een grote rol, hoewel het wel op een aparte manier verteld wordt en je op een of andere manier daardoor de aandacht toch bij het verhaal houdt. Hoofdrolspeler is uiteraard Conan, oftewel Conan the Barbarian, en dat personage is niet gebaseerd op de film met Arnold ‘Terminator’ Schwarzenegger, maar op de boeken van Robert E. Howard. Het verhaal in de game is echter weer niet van Howard’s hand maar van een onbekende schrijver. En eigenlijk doet dat er ook maar weinig toe… Conan blijft een stoere, barbaarse vechtmachine met maar één doel: het zoveel mogelijk afhakken van ledematen en het naar ‘kingdom come’ verhuizen van tegenstanders. Ik zei al dat het verhaal achter Conan niet bijster interessant was, dus het zal jullie waarschijnlijk worst zijn dat Conan op zoek is naar ene Graven die ontsnapt is uit zijn isoleercel en waar Conan nog een appeltje mee te schillen heeft. Het verhaal, wat overigens veel te snel wordt verteld, waardoor je er vaak geen touw aan vast kunt knopen, zit vol met flash-backs en draait onder andere om een eerdere ontmoeting met Graven en samen met een dame genaamd A’kanna zul je Hyboria moeten verdedigen omdat alleen jij sterk genoeg bent om het wapen dat Graven kan verslaan vast te houden.

Slash

Het eerst wat je opvalt als je de game gaat spelen is dat je geen ‘look’ thumbstick ter beschikking hebt maar dat de rechterpook bedoeld is om te ontwijken. In eerste instantie kwam dit nogal goedkoop op mij over maar later in de game bleek dat het zo gek nog niet is omdat de camera prima haar werk doet en je eigenlijk helemaal geen behoefte hebt om rondom zicht te krijgen. Op zich is dat een vreemde gewaarwording want we zijn tegenwoordig toch vaak gewend om ons personage alle kanten op te kunnen manoeuvreren. In het geval van Conan is dat dus geen gemis en kun je volop ontwijken zonder de tegenstander uit het oog te verliezen. Daarnaast merk je al snel genoeg dat Conan een puik vechtsysteem heeft. Erg origineel is het niet maar wel een die erg goed werkt en in elkaar steekt. Het vechtsysteem van Conan bevat echt mega-veel moves en combo’s die je allemaal zult moeten gaan beheersen. Button-bashen is geen optie want de aanvallen zijn vaak erg specifiek op bepaalde vijanden gericht en daardoor zul je, zeker op de hogere moeilijkheidsgraden, vaak in de pan gehakt worden. Al die moves kunnen ook nog eens ge-upgrade worden bij elke manier van aanvallen. Conan kan namelijk op drie verschillende manieren ten aanval: met zwaard (en schild), met twee zwaarden (de zogenaamde Dual Wield) en met een tweehandig zwaard. Tussen deze vechtmodes kun je gewoon schakelen en desgewenst opwaarderen door middel van zogenaamde ervaringspunten (en de rode runes) die je opdoet als je vijanden verslaat. Op een geven moment heb je dan dus zoveel combo’s en moves gebruikt en opgewaardeerd dat je voor een bepaalde aanval het Mastery Level hebt bereikt. Je wordt dus beloond als je bepaalde combo’s gebruikt en zo kun je in het verloop van de game al je vaardigheden (100+!!) uitbouwen totdat je de perfecte vechtmachine bent geworden.

De runes zijn onderverdeeld in drie verschillende categorieën. De groene runes, die ook in stenen vazen zitten, kun je gebruiken om je gezondheid op te peppen, de rode zijn bedoeld om je combo’s, moves en aanvalstechnieken te upgraden (nieuwe te kopen) en de blauwe om de pantserkrachtmeter bij te vullen. Over deze pantserkrachten later meer. Deze rode runes zijn onder andere te vinden in schatkisten maar je krijgt ze ook door het verslaan van vijanden én door het bevrijden van zo veel mogelijk geketende en gevangen maagden! En dat is het punt waarop de next-gen tiet in het spel komt… hieeeeeehaaaa…

Conan kan ook nog een soort grijp-move en sterke tegenaanvallen uitvoeren. De grijp-move leert de arme tegenstander vaak vliegen en is zeer geschikt om wat lichtere vijanden uit te schakelen. Deze kunnen nog wel met het betere knoppenramwerk worden verslagen maar een grijp-move is dan ook zeer geschikt. Met de Y-knop voer je een zware aanval uit en met de X-kop zul je een lichtere aanval op je tegenstander loslaten. Het zal geen verrassing zijn dat de zwaardere aanval langer duurt maar veel sterker is, en dat de lichte aanval veel minder schade toebrengt maar veel sneller en vaker op de lichaamsdelen van de vijand kan worden losgelaten. In de game zal er regelmatig een zogenaamd quicktime-event plaatsvinden. Deze events, die we al kennen uit games als God of War, maar bijvoorbeeld ook uit Tomb Raider Legend, zijn een leuke afwisseling op het hakken en slaan en het rechterbumperknop indrukken bij een contextgevoelige actie. Het komt er in het kort op neer dat je op het juiste moment de juiste knop in moet drukken om een actie, zoals bijvoorbeeld het openen van zware deuren maar ook bij het verslaan van eindbazen, te kunnen voltooien. Niet origineel, wel leuk om te doen. Bij de eindbazen hebben deze quicktime-events dan wel het voordeel dat ze de strijd om een levelbaas wel wat afwisselender maken, maar in Conan is het zo dat het in een zeer repetitieve vorm voorkomt. Bij enkele eindbazen kwam het voor dat ik meerdere malen dezelfde move met dito tussenfilmpje moest uitvoeren om hem te doden. Enige afwisseling had daarbij geen kwaad gekund.

Hoe speelt het?

Bij een game als Conan is het erg belangrijk hoe een game speelt. Een spel kan nog zo veel moves bevatten of er verschrikkelijk goed uitzien, maar het draait uiteindelijk toch om het vechten en slaan en gelukkig zit dat bij Conan helemaal goed. Conan beschikt niet alleen over de prettige gave om ledematen af te kunnen hakken, maar doet dat ook nog eens op een manier waar de keurslager jaloers zou zijn. Wegduiken nadat je een aanval hebt ingezet gaat net zo makkelijk als een aanval verdelen over meerdere aanvallers. Zo kan je een eenmaal ingezette aanval afmaken bij een tweede vijand nadat je voordat de combo is afgerond bent weggedoken naar de volgende vijand. Helpen je zwaarden niet meer dan kun je er altijd nog voor kiezen om de boel in de hens te steken door middels van toortsen. Als je precies op het juiste moment een tegenaanval plaatst en een aanval blokt door middel van een zogenaamde Parry-aanval, dan zul je na het indrukken van een bepaalde knop een verwoestende en dodelijke kill te zien krijgen. Erg vet om te doen en een lust voor het oog! Conan zal bij deze kills geen enkele manier onbenut laten om de vijand op spectaculaire wijze geen een van de ledematen van de tegenstander heel te laten en te ontdoen van al het bloed. Uit alle hoeken en gaten zal bloed spuiten en het wordt één vieze rode bende op het strijdtoneel. Dat is ook niet raar omdat Conan zijn vijanden écht vermorzelt, hoofden afhakt en ze daarna terwijl de actie nog in volle gang is ook nog splijt en organen uitrukt. Je merkt, gamers met een zwakke maag zullen deze game niet moeten spelen want alles wat je zou kunnen bedenken qua afmaken gebeurt in Conan.

Dat de game het motto ‘bloed moet’ voorstaat mag dus inmidddels wel duidelijk zijn. Het kan echter nóg gekker: de game laat jouw zwaarden de ‘Song of Death’ zingen als je helemaal boven je wenkbrauwen gaat met afslachten en bloedvergieten. Je zult dan echt helemaal los moeten gaan op groepen vijanden en onophoudelijk op hen in moeten hakken totdat de zwaarden rood gaan kleuren en daardoor nog veel meer power krijgen. De Song of Death krijg je er als je de game later op een hogere moeilijkheidsgraad speelt automatisch en permanent speelbaar bij. Tijdens de game krijgt Conan ook de beschikking over vier pantserkrachten. Deze krachten werken het beste op groepen tegenstanders maar ook op een enkele snoodaard doen ze hun werk. Met de linkerbumper activeer je deze pantserkrachten die bestaan uit ‘Stone Prison’, het laten verstenen van groepen vijanden waardoor je ze snel en doeltreffend in de pan kan hakken, ‘Raven Plaque’, een zwerm allesvernietigende raven, ‘Rain of Fire’, een meteorietenregen die iedereen vernietigt behalve Conan, en ‘Void’, een verwoestende scheur die iedereen de afgrond intrekt.

Grafisch

Conan is door al deze krachten, combo’s, moves, upgrade-mogelijkheden en de Song of Death zeer afwissellend. Daarnaast zien de levels er ook nog eens erg goed uit. Vaak zul je echt met open mond naar de omgevingen zitten te kijken hoewel eerlijkheid gebied te zeggen dat er grafisch ook wel minpunten te noemen zijn. Zo kwam ik redelijk vaak de onzichtbare levelgrenzen tegen en dat is toch wat teleurstellend. Als je al een beetje het gevoel van vrijheid had (vaak geeft de game je namelijk het gevoel dat je behoorlijk geprogrammeerd je weg aflegt) dan wordt dat door zoiets als tegen een onzichbare muur lopen weer volledig teniet gedaan. Jammer. Ook de personages zien er soms wat dof uit, in tegenstelling tot de kills, de bloed-effecten en de omgevingen in het algemeen die behoorlijk afwisselend zijn. Conan bestaat trouwens sowieso voor driekwart uit het van punt A naar B lopen, via een opstapje hierheen en via een richeltje daarheen, terwijl je onderweg je kunstje doet. Dat klinkt wat negatief maar dat is het eigenlijk niet. De manier waarop je die weg namelijk aflegt en het ingenieuze vechtsysteem gebruikt, bepaalt het plezier wat je met deze game beleeft.

Het oor van de gamer wordt in Conan ook niet vergeten. Het afhakken van ledematen gaat gepaard met bloedstollende (what ’s in a name) geluiden van scheurende spieren en brekende botten in combinatie met rondslingerend bloed. Conan zelf schreewt hierbij de longen uit zijn lijf met zijn strijdlustige kreten, die overigens door Ron Perlman op overtuigende wijze zijn ingesproken. Dat de oneliners van ome Ron af en toe wat afgemat klinken, nemen we graag voor lief want het draait tenslotte om het afslachten van vijanden. Verder is de soundtrack prima op orde met sfeervolle muziek en geluiden op momenten en plaatsen dat je het zou verwachten.

Conclusie

Conan doet bijna alles goed. Het geniale vechtsysteem (met zeer stabiele framerate) zorgt er voor dat je deze game niet snel zat zult worden, ondanks dat er geen online mogelijkheden zijn behalve de leaderboarden waarop je heel veel statistieken kunt bekijken zoals het aantal afgehakte ledematen, het aantal kills en hoe je er verder voor staat ten opzichte van anderen. De game moet het echt hebben van het vechtysteem omdat het doorlopen van de levels af en toe best saai is ondanks dat de speelwerelden behoorlijk afwisselend zijn. Conan is een wrede, vette hack ’n slasher die ondanks dat het voor een groot gedeelte bestaat uit onderdelen die we alllang eens ergens anders hebben gezien, toch haar eigen identiteit behoudt. Met de game op normale setting (er bestaat ook nog een zogenaamd ‘King’ moeilijkheidsgraad) zul je zo’n twaalf uur zoet zijn. Een game met een soepele besturing, extreem veel bloed, die grafisch prima op orde is en een doordacht vechtsysteem heeft, moet dan ook zeer welkom zijn bij next-gen console eigenaren. Laat die gamers twee tips van de makers ter harte nemen… ‘Met vijanden gooien is grappig!’ en ‘Vijanden op scherpe punten gooien nog veel grappiger!’

Meer Conan

18/10/2007Prijsvraagwinnaars: Conan 19
27/8/2007Conan 6
  1.   
    rimisc's avatar

    goede game 😀 maar slehte afwerking vind ik 🙁 mar al bij al machtig 🙄

  2.   
    Gold_Thunder's avatar

    Echt hele vette game. Ik heb de demo gespeeld en ik stond versteld. 🙂

  3.   
    r_AW's avatar

    Hmm, lijkt me wel een leuke game, maar niet echt mijn favoriete soort games!

  4.   
    ps3 gek's avatar

    ik heb hem op ps3 gespeeld, niet echt mijn game 😳 Ik vind hem eerlijk gesegd slecht.

  5.   
    nielz's avatar

    niet echt mijn style

  6.   
    gappower's avatar

    rimisc schreef, "goede game 😀 maar slehte afwerking vind ik 🙁 mar al bij al machtig 🙄 "

    idd, slechte afwerking. En het is ook niet echt mijn stijl.

  7.   
    Tom's avatar

    Screen 5 brengt mij tot overtuiging: grafisch zit het wél goed. 😆

  8.   
    Scuderia's avatar

    Woow ik vindt het er zo dom en niet mooi uitzien.

  9.   
    ps3 gek's avatar

    Tharduz schreef, "Screen 5 brengt mij tot overtuiging: grafisch zit het wél goed. 😆 "

    hahaha 😆

  10.   
    Sarge's avatar

    niet echt mijn type van game, maar de graphics zien er geweldig uit 😛

  11.   
    Mandamo's avatar

    Sorry maar ik vind dit echt een heel slechte game. Grafisch helemaal niet mooi. Gameplay erg matig en repetatief.. Hoe dit voor beeld een 8,2 heeft gekregen.. 😕

  12.   
    Koen's avatar

    Ik vind het trouwens wel handig als er in een review staat hoe lang het spel ongeveer duurt.

  13.   
    Scuderia's avatar

    Gold_Thunder schreef, "

    ”Assault” schreef, "Woow ik vindt het er zo dom en niet mooi uitzien."

    Ga de demo spelen, dan denk je er gelijk anders over."

    Mijn Mening? En ook niet echt mijn smaak game.

  14.   
    bubelss's avatar

    omg neej weer zon slechte hackandslash game voor de 360 ze kunnen beter een mooi shooter maken ( screen 5 maakt togh alweer veel goed) zou het niet kopen lijkt me nix

  15.   
    dr-salvador's avatar

    dit is echt een van de vetste hack n slash games die ik ooit heb gespeeld
    dus ook vetter dan heavenly sword …. en god of war is geen hack en slash

  16.   
    markos_89's avatar

    hij lijkt me wel leuk.. maar om er warm van te worden..

  17.   
    Vinstaro's avatar

    Ik vind het cht een toppertje

  18.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    My god Conan zal zeker toch niet kratos van zijn troon stoten met deze gruwlijke game 😆