The Witcher Speelimpressie

Over dik twee weken ligt The Witcher in de winkelrekken en ik was erg benieuwd naar deze toch wel ietwat aparte game. Een preview versie viel tot mijn vreugde onlangs bij mij door de bus. Ik ging ermee aan de slag voor deze korte impressie.

“The Witcher is my name…”

Zoals jullie misschien al wel uit de preview hebben kunnen opmaken, hangt er in The Witcher een typisch sfeertje. Vrouwen hebben inderdaad een flinke dubbel-D onder hun hoede, en witcher Geralt is een beetje een dubbelzinnig figuur. Aan de ene kant is hij dé held die geeft om z’n medemensen en z’n geheugen kwijt is, anderzijds is het een sadist die het liefst met z’n zwaard in de rondte zwiepend monsters en bandieten afslacht. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de gezonde dosis galgenhumor. Maar laat bovenstaande regels niet te negatief op je overkomen, want de game weet je al snel mee te slepen in het verhaal van de levende legende die jij bestuurt, niet een witcher, maar dé witcher Geralt.

Een boel te doen

Naast de main quest zul je ook veel kleinere quests voor bijvoorbeeld dorpsbewoners doen. Je bent immers een witcher en dus sta je in dienst van je medemensen. Deze sidequests waren in het begin niet erg veelomvattend, maar leverden wel mooie beloningen op, en natuurlijk de onmisbare experience points. Nadat je genoeg van deze punten verzameld hebt, stijg je in level. Maar dan zijn we er nog niet, want voor elk gestegen level krijg je Talent punten. Met deze Talents kun je Geralt nieuwe kunstjes of tovenarij leren, of bepaalde skills verbeteren. Een bekend RPG systeem dus. Na dergelijke veranderingen moet Geralt eerst mediteren, maar daarna is hij er weer helemaal klaar voor.

Maar hoezeer er ook getoverd en gedaan werd in de The Witcher, heksen met de tijd kan de preview versie niet. Je zult erg veel op zoek zijn naar voorwerpen of mensen om je quests te voltooien en aangezien dit gepaard ging met flinke laadtijden, was lekker doorspelen bijna niet mogelijk. Je gaat naar binnen om met iemand te praten, laadtijd. Je gaat weer naar buiten om een voorwerp te zoeken, laadtijd. Voorwerp gevonden en dus ga je weer naar binnen om dit te berichten bij je questgever, laadtijd. Klaar met de quest en dus ga je weer naar buiten, laadtijd. Enzovoorts. Je snapt dat dit op een gegeven moment vrij frustrerend werkt en ik hoop dat dit euvel verholpen is ten tijde van de release.

Wel snor

Grafisch zit het wel snor met The Witcher; met een fatsoenlijk PC’tje zul je weinig te klagen hebben over de beelden die de game op je scherm weet te toveren. Het kleurgebruik deed me ook al snel denken aan The Elder Scrolls 4: Oblivion, wat geen negatieve eigenschap is. Hier zal de uiteindelijke game waarschijnlijk ook niet over struikelen. Het third person camera systeem is daarentegen even wennen. Je hebt de keuze uit drie verschillende camerastanden, te weten de veraf staande, een waarbij je over de schouder van Geralt heen kijkt en een daartussenin. Kies je voor de laatste, dan zal de camera tijdens het vechten automatisch uitzoomen om een beter overzicht te krijgen. Eenmaal gewend aan het camerasysteem ging het vechten ook een stuk beter, maar het bleef een beetje tricky. Over het gevechtssysteem zelf heb ik vooralsnog niks te klagen, dat liep als een trein. De slagen volgen elkaar mooi op en het wisselen tussen verschillende stijlen ging ook prima. Ook dat is dus wel in orde.

Dus?

De eerste kennismaking met The Witcher is me redelijk bevallen. Grafisch zit de game prima in orde, de setting sleept je mee en ook de besturing voelde lekker aan. Ik moet alleen nog zien of het constante geren door de levels op zoek naar bepaalde voorwerpen of andere aanknopingspunten op lange termijn niet gaat vervelen. Persoonlijk denk ik dan ook dat de game meer voor de hardcore gamers onder ons een succes wordt. Desondanks ben ik heel benieuwd naar het eindresultaat.

  1.   
    ChielB's avatar

    Link ging nog naar een oude preview, de nieuwe hands-on preview is nu correct gelinkt! 8)

  2.   
    rimisc's avatar

    deze game is een laatkomer
    hij trekt veel te veel op fable en op oblivion vinden jullie ook niet? 😡

  3.   
    firro's avatar

    OmG deze game zuigtt!

  4.   
    dajoen's avatar

    als ik deze plaatjes zo zie lijkt hij me wel leuk ik weet het niet ik zal de demo downloaden 😉

  5.   
    Paus's avatar

    firro schreef, "OmG deze game zuigtt!"

    Even voor de lezers erbij vermelden waarom. Dit is natuurlijk een opmerking maar zo uit de lucht gegrepen. Doelloos en zinloos!

  6.   
    Jadaaaagggg's avatar

    Paus schreef, "

    ”firro” schreef, "OmG deze game zuigtt!"

    Even voor de lezers erbij vermelden waarom. Dit is natuurlijk een opmerking maar zo uit de lucht gegrepen. Doelloos en zinloos!"

    inderdaad!!! overtuig me dat het slecht is!!!!!!!!!!!! :P:P:P

  7.   
    johan2's avatar

    die lijkt mij wel tof 😛

  8.   
    NL Very Lazy's avatar

    lijkt me eigenlijks helemaal niets aan:P
    neit mijn soort spel:P
    mabey als ik een playstation 3 ofso had vonk em wle leuk maar niet op de com:P

  9.   
    NLkevvNL's avatar

    ooohhhh facking chil spel hopelijk niet maandelijks betale. dan koop ik em wel. als je niet per maand hoef te betale.vind ik gierg:S

  10.   
    Corpendium's avatar

    The Witcher,
    Beste gamers, het noodlot heeft toegeslagen in de wereld van single player RPG games. Oblivion meets Fable in een Neverwinter Nights achtig strak opgezet verhaal met als Van Helsing in de hoofdrol. 100% TOP

    GAMEPLAY: 85
    Eenmaal in de tutorial begeef je jezelf als Novice Witcher (Monsterdoder) in een oud fort samen met andere Witchers. Het fort word aangevallen door een stel bandieten geleid door een boosaardige tovenaar en jij en je collega’s moeten er voor zorgen om stand te houden in het fort en er achter te zien komen waar die gasten het nu eigenlijk op gedoeld hebben. Hierin leer je de basis van het combat systeem en begint het spel met het oppakken van een zwaard waarna je het chainlinked swordfighting combat systeem word opgelegd wat bepaald niet makkelijk is om te leren. Timing is van de essentie maar vooral het loslaten van het oude gewende vecht systeem in andere games is iets waar je vast en zeker aan moet gaan wennen. Dit kan in het begin heel erg vervelend zijn en omdat er ook nog een aantal grove bugs in de gameplay zitten, maakt het de game een beetje irritant. Ja mensen, rakkers, meisjes en duiveltjes het is een beetje schandalig hoe buggy de game eigenlijk is. Ik heb me zitten ergeren omdat het gewoon niet deed wat ik scheen te willen en het gaf me het gevoel dat ik in een wereld vast zat met een verankerde controle. Niet erg fijn te noemen maar ik bleef even doorzetten om door deze zure appel heen te bijten aangezien er toch updates aan zullen komen in deze eerste maand, dus dat komt wel in orde. Na een aantal uren te hebben gespeeld en gewend te zijn aan de manier van spelen ben ik me ervan bewust dat ik behoorlijk verslaaft begin te raken aan de manier hoe ik onderhand monsters te lijf ga, die me in eerste instantie compleet de pan in deden hakken. Ik begin beter te worden en krijg het gevoel van machtiger worden in mijn schoot geworpen. Ik zie dat mijn karakter ontwikkeling systeem nogal erg uitgebreid maar niet uniek is opgesteld. Het geeft je de invloed alsof je de game “Fable” zit te spelen met een soortgelijk aanpak, echter is The Witcher een stuk brutaler opgezet en zal het in mijn ogen nog veel fans van het genre doen smachten van genot bij de kreet. PLEASE LET ME KILL ONE MORE MONSTER FOR FUN AND MONEY!

    GRAPHICS: 90
    Grafisch gezien is de game van topkwaliteit te noemen en zie hoe de Neverwinter Nights 2 engine zich ontplooid in een soortgelijk van Oblivion gevoel. Tot voor zeker moment ben ik me ervan bewust dat ik erg onder de indruk ben waarop dingen in het detail zijn neergezet en andere kleine dingen gewoon grofweg zijn afgewerkt. Alsof je een Ferrari en een 2de hands wrak auto naast elkaar zet in de showroom en ze moest vergelijken dan wist je ook vanzelf dat die autobeurs voor geen meter klopte. Vonnis?
    Enorm mooi grafisch neergezet voor de Aurora engine 2 maar er zijn een aantal mensen die gewoonweg snel hun werk als afgedaan wilde zien om zo uiteindelijk de deadline van de release date op het kantje te behalen. Maar ja, wat willen wij gamers nou eigenlijk? Een buggy game die zoveel potentie heeft om dit jaars beste Single player RPG te worden en daarbij rekening houden met de aankomende patches of zal de consument dan toch maar mee gaan in het fijt dat dit normaal is voor de huidige marketing oorlog tussen gamefabrikanten?
    Een ding is zeker, de ambiance, karakter ontwikkeling, de physics en de smaakvolle manier van een wereld die je gewoonweg doet wegdromen, laat mij inzien dat dit een game is die door ongekende vakmanschap in elkaar is gezet. Met andere woorden, Topklasse!!

    SOUND: 90
    Een wereld van zoveel monstrueus geweld en pracht heeft natuurlijk een indrukwekkende sound nodig om dit tot leven te wekken. Met een musical score die voor geen moment stopt, dus ook niet onder de laadtijden, geeft me het gevoel van intensiteit en beleving in de gamewereld. Geloof me, als je voor de eerste keer voor zo’n monster staat die je ineens uit een donkere hoek komt bespringen met een brul die uit je subwoofer en je satalieten komen en je krijtwit doen laten wegtrekken, dan weet je dat je een goede sound hebt! Overdag is de muziek vrij luchtig te noemen en verschilt van track na track allemaal heel divers van elkaar met een stream erin dat je niet eens in de gaten hebt dat er al een volgende nummer aan je word gepresenteerd. Het naad zich volledig in de game alsof het er altijd al op een natuurlijke manier heeft moeten zijn. Het 24 uren dagsysteem van vreedzame onderhandeling veranderd de gamewereld al zenuwslopend rustig om in een donkere nacht en dodelijke wereld waarin de burgers zich schuilhouden van al het kwaad dat er rond dwaalt met als muzikale hoofdlijn een sinister horror score. Het laat je de rillingen over je rug lopen als je die speakers via 5.1 op ongeveer 80Db zet met een vriendelijke buurman die ook even komt kijken wat voor een killer film je hebt opstaan. Dus bij deze is het op een paar bugs na een neusje van de zalm te noemen. “Gelikt en naadloos geïntegreerd”.

    VERHAAL: 100
    Nou wil ik niet te veel over het verhaal gaan vertellen in detail als alleen maar zeggen dat je een huurling bent die door mensen in dienst word genomen om monsters en gespuis te killen voor een prijs uiteraard. Je hebt als “Gerald – The Witcher ” de keuze om onder een deel van dialogen die overigens allemaal zijn ingesproken net zoals in Oblivion, om te kiezen tussen kwaad, minder kwaad, neutraal oftewel goed. De keuzes die je maakt zullen van belang zijn over hoe het verhaal zich ontplooid, zo mag je bv in de eerste Act de keuze maken of je een heks van een lynchpartij doet redden of je laat de MOB haar een kop kleiner maken waarna ze je wel vervloekt uiteraard! Enfin, iedere keuze die je maakt is van belang in de ontwikkeling van het verhaal dus bij deze heb je te maken met een dynamische afloop en een onzekere toekomst. Het non lineaire is eruit gehaald voor een deel en dat maakt het verhaal voor geen moment saai. Het is een intense beleving in een soort van Gotisch en Keltische wereld waar alle monster legendes tevoorschijn in worden getoverd, waar je als detective duistere geheimen moet ontrafelen doormiddel van bewijs te zoeken en een terechtstelling laat plaatsvinden, waar je als zwaard en magie deskundige op tactische wijze alchemisme zult moeten gebruiken daar waar je op voorkennis met monsterlore en character achtergrond zult weten toe te slaan op het juiste moment. Je voelt je een deel van de wereld worden waarin jouw keuzes het lot van andere doet bepalen. In mijn opinie is het verhaal een perfecte mengelmoes tussen goed, kwaad, romance en heldendaadschap!

    REPLAY WAARDE: 95
    Aangezien het allemaal non lineair is lijkt het soms alsof je bent gekooid in een hokje doch dit aanzien naarmate van de vordering in de game zich doet voortzetten in een fantastisch dynamische single player ervaring. De replay waarde word als dynamisch aangezien omdat je vanuit verschillende hoeken de eind destinatie in deze game kan bereiken. Voor iedere single player RPG is dat de BOSS de SUPER BOSS en de FINAL BATTLE situatie en deze kan je manipuleren en bereiken op diverse manieren wat de gameplay en de replay waarde van hoogwaardig niveau op schaal weet neer te zetten.

    EINDVONNIS:
    The Witcher is een game die niet zomaar voor iedere gamer is weg gelegd en geeft het de nadruk op een duistere horror story met als Van Helsing in de hoofdrol. Met een leeftijd grens van 18+ weet je dat je te maken hebt met een grof spel waar bloed, brutaal geweld en taalgebruik zich voorop stellen in een volwassene houding. Hou je van RPG met deze tint en hou je van speurwerk, actie en romance dan is deze game een echte aanrader. Zolang je als gamer even door de zure appel heen bijt van de fouten die er nog in het spel zitten dan weet je dat je in het bezit bent van een nu al aankomende klassieker!!

    MINIMALE SYSTEEMEISEN:
    Xp service pack 2 of vista met de laatste updates. Intel Pentium 4 of AMD 64+ 2800 2,4 GHz. RAM 1024 MB DDR 2voor XP en 1536 MB voor Vista. 128 MB videokaart met shader 2.0 ondersteuning geforce 6600 of ATI radeon 9800! 8,5 GB vrije harde schijf ruimte. Soundcard 5.1 met EAX ondersteuning voor optimale weergave.
    Alles beter dan dit zorg ervoor dat je de game op hoger resoluties laat spelen waardoor je spelervaring nog intenser zal worden dan die al is op low settings.
    Veel speelplezier en hou die klok goed in de gaten want voor je het weet ben je een aantal uren verder zonder enige notie van verslaving toe te geven. Zo beste gamers ik moet ervandoor, nog ff wat monsters hakken en nog een aantal queeste oplossing en nog haha wat meiden versieren………cya!

    Pluspunten:
    Sterk verhaal
    Unieke gameplay
    Dodelijke ambiance
    Grafisch en sound zijn top
    Goede support voor updates
    Erg verslavend

    Minpunten:
    Te veel bugs in versie 1.0
    Moeilijk om te leren en nog lastiger om echt onder de knie te krijgen
    Erg verslavend

    TOTALE SCORE: 92

  11.   
    wiebo's avatar

    lijkt me wel een vette game… Jammer dat me pctje niet aan de aanbevolen eisen voldoet 🙁

  12.   
    °GN° Nyiri_001's avatar

    hoop dat de 2.4 ghz processor nog lang in de omloop blijft 😳