Juiced 2: Hot Import Nights

Juiced 2: Hot Import Nights is de nieuwste racegame van THQ en steekt het hele pimp-concept in een nieuw, next-gen jasje. Is dit de laatste, echt goede straatracer of hebben we die jaren geleden al gespeeld in de vorm van Need for Speed: Underground 2? Dat lees je in de review…

Hot Import Nights
Het grootste verschil tussen Juiced 2: Hot Import Nights en andere straatracegames is waarschijnlijk dat al het racen in Juiced 2 legaal gebeurt. Geen nachtelijke wegafzettingen en afgeluisterde politieradio’s meer, maar Hot Import Nights. Dit slaat op het grote Amerikaanse tuningblad, -bedrijf ,-evenement en raceorganisator, welke Juiced 2 heeft te strikken als licentie. Hot Import Nights houdt in de Verenigde Staten veel legale races op afgezette circuits en dat is dan ook het geval in Juiced 2. Verwacht dus een game die overgoten is van Hot Import Nights, want alles ademt dit uit. De menu’s, je tegenstanders, de prijsuitreiking, alles. Veel glamour, meisjes in bikini en joelend publiek zijn te zien rondom jouw races en dat draagt zeker bij aan de levendigheid en de sfeer in de game.

Andere racegames in dit genre ogen namelijk nogal saai. Uiteraard rijdt er vaak geen ander verkeer over de parcours, maar daar komt nog eens bij dat er dikwijls geen hond te bekennen is op straat. In Juiced 2 is dat wel zo en hoewel het soms een beetje onrealistisch overkomt, geeft het je wel het gevoel dat je in de belangstelling staat. Andere dingen die van Juiced 2 een lekker feestje maken zijn de locaties waar je op racet. Zo heeft men een supersnel parcours aangelegd door de binnenstad van het nachtelijke Londen, waarbij je langs de Big Ben en andere trekpleisters scheurt. Het hoogtepunt is voor mij persoonlijk toch wel de driftbaan die om de poten van de Parijse Eiffeltoren is gelegd. Juiced 2 voert je langs alle mooie plekjes van Londen, Parijs, Tokyo, Sydney, San Fransisco en Rome.

Naast deze sterke sfeer staan ook de graphics zeker hun mannetje. De bolides zien er superflitsend uit, de game draait heerlijk snel en zonder framedrops en het effect wanneer je een lekkere stoot distikstofoxide in je cilinders pompt is wederom adembenemend. De contouren van de gebouwen waar je langs zoeft vervagen, het fotograferende publiek vervormt zich tot één lange oplichtende streep en je schiet je tegenstanders voorbij. Verder is ook de soundtrack behoorlijk sterk te noemen. Terwijl er ook een stel bekende nummers in zitten van bijvoorbeeld The Prodigy en Queens of the Stone Age wordt het grootste deel verzorgd door de Britse DJ Adam Freeland. Mij was hij tot nu toe onbekend en datzelfde geldt waarschijnlijk voor velen van jullie, maar zijn opzwepende beats drijven je tot roekeloos hoge snelheden en dat is, mits virtueel, natuurlijk alleen maar een goede zaak.

Tunen

In Juiced 2 draait het logischerwijs om twee dingen; je auto tunen en vervolgens met die getunede auto gaan racen. Het tunen steekt op zich goed in elkaar. Zo kun je uiteraard je auto opleuken met tientallen accessoires, van velgen tot bodykits, van spoilers tot getinte ramen en van je lichten tot je zijspiegels. Mits je bankrekening goed gevuld is rij je na het tuningproces rond in een bak waarvan alle standaard onderdelen inmiddels vervangen zijn door een groter, mooier en veelal glimmender exemplaar. Een andere leuke feature is dat je nu ook je interieur kunt tunen. Een mooi racestuur, nieuwe leren bekleden en dure woodgrain op het dashboard? Je kunt het zo gek niet bedenken of het kan.

Het motorisch tunen vind ik iets minder goed gelukt. Ook in Juiced 2 kun je bijvoorbeeld je motor, je turbo en je remmen upgraden. Deze verbeteringen speel je niet af en toe vrij, maar je moet via het tuningmenu enkele uitdagingen aangaan om het “recht” op deze upgrades te verwerven. Een erg leuk systeem, maar helaas voegen de verdiende upgrades lang niet altijd evenveel toe aan jouw racemonster. Het verschil tussen een fabrieksmotor en een getuned Japans blok is niet noemenswaardig en ook bij de beoordeling van je auto gaat het fout. De game hangt namelijk een rating aan jouw auto die een gemiddelde is van alle facetten van jouw bak, maar een hogere rating wil niet altijd een snellere auto betekenen. Zo kan het zijn dat hij wel een gigantisch hoge topsnelheid heeft, maar accelereert als een slak die uit zijn winterslaap ontwaakt. Zo heb je bijna nooit een idee van wat voor auto je nou eigenlijk bezit en waar hij handig voor is. Al snel kroop ik achter het stuur van mijn grote musclecar om later te ontdekken dat zo’n beest met een literinhoud van drie colaflessen niet echt handig is om mee te driften.

Wagenpark

Daarnaast is men er niet in geslaagd om de auto’s een eigen gevoel mee te geven. Met een Mini Cooper heb je heel ander vlees in de pan dan met een Ford Mustang uit 1967, maar toch voelen ze min of meer hetzelfde aan. Ze trekken dan wel niet even snel op en ook de topsnelheid ligt bij de Mustang wat hoger, maar je zou toch verwachten dat je een klein boodschappenwagentje als een Mini heel wat makkelijker door de bochten zou kunnen manouvreren dan een grote musclecar, maar dat is niet zo. Ook de Ford blijft rustig op de weg, breekt niet uit en de honderden paardenkrachten zijn met het grootste gemak nog in toom te houden. Dit is er jammer en ik had liever gezien dat men hier wat meer aandacht aan had besteed dan aan het indrukwekkende wagenpark.

Dat staat namelijk als een huis. Hoewel het “Import” in Hot Import Nights uiteraard staat voor Japanse auto’s, onderdelen en chicks geldt dat in Juiced 2 alleen voor die laatste twee. Want hoewel de Japanse merken als Honda, Nissan, Mitsubitshi en Toyota nog steeds erg goed vertegenwoordigd zijn, staat de game ook bol van de BMW’s, Fords, Chevrolets en zelfs een heuze Citroën, Renault en Peugeot! Wie had er ooit gedacht dat je die logge Mégane van je vader nog eens zou kunnen omtoveren in een scheurmonster dat de straten van zes metropolen onveilig maakt?

Racen

Op racegebied heeft men ook voor een tweedeling gekozen. Zo is er het eigenlijke racen en het driften. Het racen is zeker leuk, maar niet echt bijzonder. Races tegen zeven andere tegenstanders, races waarbij elke ronde de laatste afvalt, we hebben het allemaal wel eens gezien. Hierbij geldt overal dat je van je achtste startplek op moet klimmen naar de eerste en zeker in het begin van de game is dat belachelijk makkelijk, maar verderop in het spel wordt dat toch wel wat pittiger. Niet dat het rijgedrag van je tegenstanders beter wordt, maar ook zij hebben het tunen in de vingers zitten en komen met steeds snellere bakken op de proppen. Op een gegeven moment is het vaak zo dat de gameplay van Juiced 2 bestaat uit de start, waarbij de anderen vaak razendsnel uitlopen, waarna jij de rest gaandeweg in moet zien te halen. Niet echt mijn idee van een realistische race.

Verder is het verschil tussen de besturing tijdens een wegrace en een driftrace veel te groot. Waar je op de weg alle auto’s met het grootste gemak op vier wielen en met de neus naar voren weet te houden, lijkt de baan in een driftrace wel ingesmeerd te zijn met een mix van olijfolie, zeep en haarconditioner, want plotseling vlieg je als een dweil over de parcoursen heen. Aan de ene kant rijg je hierdoor met het grootste gemak astronomisch hoge scores aan elkaar, maar aan de andere kant is een eenmaal uitgebroken auto ook niet meer recht te krijgen, met een klap tegen de muur en een halvering van je score als gevolg. Daarnaast kreeg ik het gevoel dat ik het hele driften binnen een kwartier al helemaal doorhad, terwijl dat in andere games zeker meer oefening vereiste.

Online en DNA

Waar Juiced 2: Hot Import Nights in uitblinkt ten opzichte van andere games in dit overbevolkte subgenre, is de online mode. Over Xbox Live of het PlayStation Network kun je helemaal los gaan in online races of driftkampioenschappen. Het leuke hieraan is dat je kunt wedden op de uitslag, waardoor je, wanneer je een beetje behendig in het spelletje wordt, binnen no-time flink rijk kan worden. Daarnaast kun je ook nog eens gokken op wedstrijden als een zogenaamde spectator. Het is dus mogelijk te wedden op de uitkomst van races waar je zelf niet eens aan mee doet. Een andere manier om snel geld te verdienen is door het te koop aanbieden van jouw lakontwerp. Juiced 2 werkt namelijk met een ontwerpprogramma als in Forza 2, hoewel hij wat minder uitgebreid is. De meesten zullen echter gemakkelijk mooie creaties kunnen maken met hetgeen wat er in de game zit en mocht dat niet zo zijn, dan kun je simpel en snel andermans ontwerp aanschaffen via internet en zo toch nog met een mooie maar iets minder unieke auto rondrijden. Verder is het erg leuk om een Pink Slip-race te houden. Dit slaat niet op een roze kledingstuk, maar op het kentekenbewijs van jouw bak. Je kunt namelijk je auto inzetten bij een weddenschap. Win je? Dan kun je een nieuwe slee aan je garage toevoegen, maar wanneer je verliest, dan ben je hem ook echt kwijt.

Juiced 2 introduceert nog een andere feature, namelijk het Driver DNA. Aan de hand van hoe jij het stuur en de gaspedalen hanteert, hangt de game een “persoonlijkheid” aan jouw speelstijl. Houd je ervan om het gaspedaal flink in te drukken, de rem te laten voor wat hij is en de schade die je daarbij oploopt op de koop toe te nemen? Dan zul je een “hot” DNA-profiel krijgen op dat aspect. En ben je helemaal gokverslaafd en wed je op alles wat los en vast zit? Dan valt dat ook af te lezen uit jouw genetische code. Maar ben je wat voorzichtiger? Dan krijg je het predikaat “cold” uitgerekt, wat niet per definitie slecht hoeft te zijn. Op papier klinkt dit heel erg leuk, maar de uitvoering is niet helemaal geslaagd. Zo had er nog wat gesleuteld moeten worden aan de berekening van je DNA, want ook wanneer je een terughoudende, berekenende en ijskoude coureur bent die toch af en toe een foutje maakt en zo tegen de muur aan knalt, dan ben jij volgens de game toch een wilde dwaas die schijt heeft aan zijn bak en dat resulteert in een “hot” classificatie. Het DNA-profiel zou gebruikt kunnen worden om online, voorafgaand aan de race, af te lezen wat voor een coureur iemand is, maar door deze foutjes werkt dat dus voor geen meter. Ook computergestuurde tegenstanders handelen in de verste verte niet naar hun blauwdruk, wat een beetje jammer is.

Conclusie

Juiced 2: Hot Import Nights is een vermakelijk spel geworden dat helaas niet boven de gigantisch brede selectie aan straatracegames weet uit te steken. De Hot Import Nights-stempel op de game is leuk, maar voegt weinig toe. Het DNA-profiel is goed bedacht, maar werkt in de praktijk niet. De AI van de tegenstanders laat wat te wensen over en het driften voelt nog iets te veel aan als lopen met teenslippers over een ijsbaan. Bij het tunen van je auto is het jammer dat de klemtoon ligt op het visuele opleuken en niet op het opvoeren van je prestaties. Al met al is Juiced 2 een prima racegame geworden, maar het is alleen een echte aanrader wanneer je nog geen ervaring hebt met welk Need for Speed- of Midnight Club-deel van de afgelopen vier jaar dan ook, en dat lijkt me sterk.

  1.   
    EnVy DaMaG3R's avatar

    niet een must have voor mij 😳

  2.   
    Darkknight's avatar

    ik heb hem zelf gespeeld veel moeite met sturen want hij reageert gelijk en dat maakt het voor mij erg moeilijk om nergens tege aan te knalle.

  3.   
    gappower's avatar

    speelbaarheid vind ik wat aan de lage kant.

  4.   
    jungler's avatar

    voor het tunen ja voor het racen neeeen

  5.   
    TAT x's avatar

    mooi mooi mooi

  6.   
    xbox360's avatar

    race games zijn vet vind ik 😆

  7.   
    pertie's avatar

    robinjacobs schreef, "race games zijn vet vind ik 😆 "

    waarom heb jij die revieuw gekopieert ? ik hoop dat je weet dat zoiets niet mag !

  8.   
    Spam-Fischer's avatar

    WooooooooooooW
    ice cold dude 😉

  9.   
    SuperNova's avatar

    Dit is echt een tegenvaller 🙁